Grad najavio stazu za bicikliste
Pješaci imaju problem sa vozačima motornih vozila, vozači sa pješacima, a svi imaju problem s biciklistima. No, prema najavama iz Grada, biciklisti bi konačno trebali dobiti svoje mjesto - barem na jednom potezu.
Jutarnji sati, pedaliram na svom ljubimcu na posao. Imam dvije opcije, voziti po širokom nogostupu ili se ubaciti u promet koji se odvija na četiri trake. Odabirem prvo, ima dovoljno mjesta da hoda četvero ljudi usporedno, a uostalom vozim brzinom hoda pješaka. Iz suprotnog smjera polako pristiže neki stariji čovjek, on se drži svoje strane, ja svoje, sve bi trebalo biti u redu, možemo se komotno mimoići, međutim čim me spazio zaustavio se po sredini staze i pripriječio mi put svojim štapom za hodanje:
-Šta ne voziš po cesti? Pa neka te auto zgazi.
- Dobro jutro i Vama, šjor.
Ovakva upadica više je pravilo, nego iznimka. Animozitet koji pokazuju naši sugrađani prema biciklistima, poglavito oni starije dobi, gotovo je fascinantan.
-Odnija te đava, i tebe i biciklu!
-Ajde kvragu, di ćeš s otin?!
Srećom pa komentare iz automobila ne čujem.
Biciklizam je u Splitu još u sivoj zoni
Trend je otprilike ovakav: pješaci imaju problem sa vozačima motornih vozila, vozači sa pješacima, a svi imaju problem s biciklistima. Istina je da nogostup nije mjesto za biciklu, ali nisu ni splitske prometnice. Ako moram birati između slušanja psovanja i potencijalnog boravka na traumatskom odjelu KBC-a Split, radije biram ovo prvo. No dugoročno to nije rješenje. Iako se Split pokušava progurati kao grad zdravih đireva, biciklizam je još uvijek u sivoj zoni. Čini se da Grad ne nudi ni uvjete ni dobru volju unatoč činjenici da postoje pojedinci koji se aktivno angažiraju po pitanju rješavanja ovog problema već više od 5 godina.
Broj biciklista rapidno raste a s njim i potreba za stazama
Prije točno dvije godine u Info zoni je održana tribina Biciklizam u Splitu u organizaciji Biciklističkog kluba Timun, na kojoj je gostovao i zagrebački Sindikat biciklista, odnosno njihov ondašnji predstavnik Marko Gregović. Unatoč činjenici da je Zagreb povoljniji za razvijanje biciklističke infrastrukture, ideje za izgradnju mreže biciklističkih staza u Splitu postoje već neko vrijeme, a na tribini ih je izložio projektant Miroslav Jakovljević. No plan do današnjeg dana nije realiziran.
-Broj biciklista u gradu Splitu je u rapidnom porastu. Samim time je potreba za biciklističkom infrastrukturom nikad aktualnija. S našeg stajališta, Grad po tom pitanju ne radi ništa. Već godinama nisu u stanju označiti ulicu Domovinskog rata za koju je projektno označeno da bi se na istočnom kolniku trebala nalaziti biciklistička staza. Istina je da postoje objektivni razlozi zbog kojih nije moguće provesti kvalitetnu biciklističku mrežu po centru, ali to ih ne opravdava da o tome ne promišljaju pri izradi novih ulica - izjavio je Ivan Marin, aktualni predsjednik BK Timun, naglasivši i drugu stranu problema: -Najezda novopečenih biciklista ne pridonosi stvaranju lijepe slike prometne kulture grada. Većina ih ne poštuje osnovna prometna pravila, a veliki broj također ne nosi kacige, niti posjeduje svjetla za noćnu vožnju. Apeliramo još jednom na sve vozače da prije svega poštuju prometna pravila, potom ako su u mogućnosti da nabave kacige.
Stvaranje bike-friendly klime
Također je istaknuo da BK Timun stoji na raspolaganju da pomogne savjetom ili kreiranjem rješenja ukoliko Grad pokaže ozbiljne namjere da djeluje po ovim pitanjima.
Trebalo bi spomenuti i europski projekt Mobile2020, koji se provodio od svibnja 2011. do travnja ove godine, a usmjerio se na promicanje aktivnog djelovanja gradova Istočne i Srednje Europe prema većoj zastupljenosti biciklističkog prometa u urbanim sredinama. Navodeći pozitivne primjere dobre biciklističke prakse u europskim gradovima kao što su Amsterdam, Berlin, Kopenhagen i Rim, pokušali su potaknuti stvaranje bike-friendly klime u manjim gradovima u kojima biciklizam ne spada u svakodnevni način prometovanja.
Jedan od partnera projekta bio je i Regionalni centar zaštite okoliša REC Hrvatska, tako da su između ostalog održane seminarske radionice u Zagrebu, Puli, Rijeci i Splitu tijekom 2013. godine. Na splitskoj radionici je Damir Ugrina iz Upravnog odjela za komunalno gospodarstvo i redarstvo održao predavanje o biciklističkim površinama u Splitu, koje se svode na traku sa sjeverne strane Marjana, te staze na Zapadnoj obali i u Ulici Hrvatske mornarice. Iako se u zaključku predavanja navelo kako bi u planskoj dokumentaciji Grada za ovu i naredne godine trebalo predložiti faznu izgradnju biciklističkih staza i formiranje traka, još uvijek se čeka na konkretne rezultate.
Projekt za izradu staze stiže do kraja godine?
Na upit o ovoj problematici, odgovor pročelnika Odjela za sport i sportsku infrastrukturu, Hrvoja Akrapa daje naslutiti da se u Gradu možda napokon nešto pomiče. Naime, napomenuo je da su predstavnici Upravnog odjela za komunalno gospodarstvo i redarstvo održali su sastanak sa županijskim biciklističkim savezom kojim su ugovoreni neki konkretni koraci.
-Na sastanku je dogovoreno da će odsjek za komunalne poslove izraditi projekt biciklističke staze Ravne Njive-Marjan-Zvončac, koja se spaja sa stazom na Zapadnoj obali, uz minimalan trošak, odnosno bez većih građevinskih radova. Izrada projekta planirana je do kraja godine, nakon čega će se zatražiti suglasnosti od PU Splitsko-dalmatinske, a potom realizacija na terenu. Ukoliko ovaj projekt bude dobro realiziran, ići će se na slijedeću biciklističku stazu koja bi obuhvatila dio Velebitske-Trstenik-Žnjan-Poljičku cestu – najavio je Akrap.
Također je napomenuo da Grad ima vrlo dobru suradnju sa svim biciklističkim klubovima, te ih podržava u njihovim aktivnostima i svake godine pomaže u provedbi nekoliko gradskih manifestacija.
S obzirom na rastući svjetski trend vožnje bicikle iz rekreacije, potrebe i osviještenosti, bilo bi lijepo da i Split postane dio istinskog zdravog đira. Ukoliko se najavljeni projekt realizira, bit ćemo u svakom slučaju barem jedan korak naprijed.