Nova glazba svira se i svjetlom

31_10_2012 / 10:25h  |  Autor: Dario Poljak  |  Foto: cargocollective.com
Nova glazba svira se i svjetlom

Dani nove glazbe četvrtu godinu zaredom nastoje povećati interes za suvremenu glazbe u Splitu te donose neobične izvedbe i skladateljske tehnike poput soundpaintinga i luminoakustike...

O glazbenom životu grada Splita i životu njegove središnje, ne samo glazbene, već i kulturne ustanove, Hrvatskom narodnom kazalištu, posljednjih se dana vrlo žustro raspravljalo. Naposljetku na mjesto intendanta izabran je dirigent Tonči Bilić, trenutni šef dirigent Zbora Hrvatske radiotelevizije. Nadajmo se da će izbor biti u potpunosti opravdan.

Splitski glazbeni život (kada je u pitanju klasična glazba) bismo mogli usporediti s kakvim bolesnikom za kojeg još nismo sigurni je li umro ili ne. Znakove života, odnosno potvrdu da splitska glazbena kultura nije u potpunosti umrla pokazuju svijetli primjeri poput Udruge mladih akademskih glazbenika (njihovih ciklusa koncerata, kao i njihovog MAG festivala komorne glazbe). Da nije sve tako crno kao što izgleda pokazuje još jedan festival, Dani nove glazbe, čiji su umjetnički voditelji dvoje mladih i entuzijastičnih ljudi: skladateljica Mirela Ivičević te saksofonist i skladatelj Gordan Tudor, koji četvrtu godinu zaredom uz pomoć Dana nove glazbe nastoje povećati interes za suvremenu glazbe u Splitu. Već je bilo prilike pisati o kritičnom stanju suvremene glazbe u drugom po veličini gradu u Hrvatskoj (povodom koncerta Cantus ansambla na ovogodišnjem Splitskom ljetu), stoga ovakvi primjeri svakako vesele i daju nadu u bolju budućnost glazbe.

Četvrti Dani nove glazbe donose tri koncerta. Na prvom koncertu, u subotu 3. studenog, nastupa LIGTHUNE.G, duo koji čine inženjer elektroakustike, producent i glazbenik Miodrag Gladović, te multimedijski umjetnik Bojan Gagić. Njihov suradnički projekt naziva se Lighterature Reading, a objašjnavaju "kako se temelji na pretvaranju svjetla iz svjetlećih objekata u zvukovne slike putem fotonaponskog efekta koji se stvara putem solarnih ćelija (pod utjecajem svjetla solarne ćelije – silikonske ćelije – stvaraju električnu energiju čija snaga ovisi o jakosti svjetla). Otuda i naziv koji definira izvedbu i skladateljsku tehniku – luminoakustika. Različiti izvori svjetlosti (neonski, halogeni, LED, upaljači, video projektori itd.) proizvode različite zvukovne frekvencije koje, kroz daljnju obradu, mogu biti pretvorene u modularnu glazbenu skicu." Koncert se održava u Gradskom kazalištu lutaka s početkom u 21 sat.

Drugi dan Festivala, 4. studenog, u Muzeju grada Splita s početkom u 19 i 30 sati nastupa Samuel Gryllus, mađarski soundpainter koji će prije koncerta održati predavanje o soundpaintingu. Pojam soundpainting predstavlja univerzalni znakovni jezik za live kompoziciju namijenjen glazbenicima, plesačima, glumcima i vizualnim umjetnicima kojega je utemeljio i još uvijek razvija američki skladatelj Walther Thompson. Trenutno postoji više od 1200 znakova uz pomoć kojih gestama rukom i tijelom real time skladatelj, odnosno soundpainter, sugerira vrstu specifičnog i/ili aleatoričkog zvukovnog materijala koji se očekuje od izvođača. Samuel Gryllus diplomirao je jazz bas gitaru i glazbenu pedagogiju na Muzičkoj akademiji Franz Liszt u rodnoj Budimpešti, a studij kompozicije na Univerzitetu za glazbu i izvedbene umjetnosti u Beču. Usavršavao se u Njemačkoji i SAD-u. U Splitu će također održati intenzivnu dvodnevnu radionicu, čiji će rezultati biti predstavljeni upravo na koncertu 4. studenog.

Posljednji dan Festivala, 5. studenog, u Foyeru Hrvatskog narodnog kazališta u 20 sati nastupaju Gordan Tudor (saksofon) i Ivan Batoš (klavir), a na programu je Nova glazba za saksofon i klavir. Splitski duo koji čine Gordan Tudor i Ivan Batoš djeluje već dugi niz godina, a njihov repertoar uglavnom čine djela 20. i 21. stoljeća. Gordan Tudor školovao se u Splitu, Zagrebu, Amsterdamu i Parizu, pobjednik je brojnih državnih i međunarodnih saksofonističkih natjecanja, dobitnik brojnih nagrada, a nastupao je po čitavoj Europi i Sjevernoj Americi. Uspješan je i kao skladatelj različitih vrsta i žanrova, a među djelima mu se ističe ballet noir Vodoinstalater iz 2009. Ivan Batoš diplomirao je klavir na Muzičkoj akademiji u Zagrebu, dobitnik je triju prvih nagrada na državnim natjecanjima u Hrvatskoj, a usavršavao se na seminarima renomiranih pijanista i pedagoga. Nastupao je po cijeloj Hrvatskoj, u Sloveniji, BIH, Austriji, Italiji, Španjolskoj i Češkoj. Dobitnik je i posebne nagrade za najbolju umjetničku suradnju na 36. Tribini mladih glazbenih umjetnika Darko Lukić. Na programu koncerta su djela Johna Cagea, Matthiasa Kranebittera, Ivane Kiš, Petra Bergama, Mirele Ivičević, Torua Takemitsua, Gordana Tudora te Dubravka Detonija.