To je suprotan koncept ekonomije
- Danas ekonomske organizacije prvenstveno djeluju zbog profita. Društveno poduzetništvo potpuno je suprotan koncept - rečeno je na predstavljanju najvećeg europskog edukacijskog program za studente u području društvenog poduzetništva.
U prostorima Impact HUB-a Zagreb predstavljeno je, 11. ožujka, najveće europsko natjecanje za mlade u društvenom poduzetništvu. Zahvaljujući naporima Hub tima i Erste zaklade, nagrada Social Impact Award djeluje od ove godine i u Hrvatskoj, pružajući mladima priliku da se uz iskusno mentorstvo, te financijsku i institucionalnu podršku osamostale u društveno odgovornom djelovanju.
Ekonomske organizacije djeluju zbog profita, a društveno poduzetništvo potpuno je suprotan koncept
Teo Petričević, predsjednik ACT Grupe, konzorcija društveno-poduzetničkih organizacija iz Međimurja, predstavio je kontekst i koncept razvoja društvenog poduzetništva. Ono je već uhodana praksa u brojnim europskim državama, a u Hrvatskoj je tek u začecima.
Vrijednosti današnje ekonomije, bazirane na kapitalističkom pristupu stvaranju potreba, zasnivaju se na pohlepi, suparništvu i sebičnosti, što posljedično dovodi do otuđenja pojedinaca te stvaranja osjećaja ovisnosti, depresije i agresije.
Danas ekonomske organizacije prvenstveno djeluju zbog profita za vlasnike i investitore, te se u većini slučajeva u potpunosti zanemaruje društvena dobrobit. Društveno poduzetništvo potpuno je suprotan koncept ekonomije, a počiva na tri osnovna stupa: ekonomskim, okolišnim i društvenim ciljevima djelovanja organizacije. Sukladno tim ciljevima, kao važna načela djelovanja ističu se kontinuirana odgovornost prema zajednici, ekonomska i participativna demokracija u organizacijama, osnaživanje zajednice u kontekstu samoodrživosti i poštivanja ljudskih prava.
- Budite dio nove priče, nove dobre ekonomije, trebamo vas - tim je riječima Petričević zaključio svoje izlaganje istaknuvši da jedan od najvećih problema vidi upravo u obrazovanju koje danas od najranijeg doba ubija kreativnost pojedinaca, te ne ostavlja mjesta za održiv osobni razvoj. Rezultat toga je nedostatak kvalitetnih ljudskih resursa koji bi djelovali odgovorno u i prema zajednici, za cjelokupnu društvenu dobrobit. Srećom, projekti poput SIA otvaraju prostor takvim promjenama.
Social Impact Award umanjuje problem nedostatka umreženosti, znanja, uzora i potpore zajednice
Humana Nova, socijalna zadruga za proizvodnju tekstila predstavila je neke od svojih kreacija, te se opravdano pokazala liderom društvenog poduzetništva u Hrvatskoj - kao organizacija koja uči i koja djeluje. Upravitelj zadruge Ivan Božić istaknuo je da društveno odgovorno poslovanje zahtjeva prije svega preuzimanje rizika, upornost, te neograničenu ljubav prema poslu koji radimo. - Potrebno je ulagati u sebe, te ulagati u one u koje društvo najviše sumnja - rekao je. Humana nova svoj rad bazira na socijalnoj inkluziji, zapošljavajući osobe kojima društvo rijetko daje priliku: osobe s invaliditetom, pripadnice nacionalnih manjina, dugotrajno nezaposlene te majke.
Tržište rada nije spremno za mnoge generacije visoko obrazovanih mladih ljudi, a poduzetnička klima u Hrvatskoj još nije povoljna za razvoj svih potencijala mladih. Veliki je problem nedostatak umreženosti, znanja, uzora i potpore zajednice koji bi doprinijeli razvoju mnogih inicijalno uspješnih ideja. Stoga Social Impact Award nudi upravo ono što je mladima potrebno – pomoć pri razvoju poduzetničkih vještina, potporu pri razvoju novih ideja i društvenih poslovnih pothvata, umrežavanje s etabliranom zajednicom poduzetnika i stručnjaka, te financijski kapital i aktivnu podršku najboljim prijavljenim projektima.
Za negativne trendove razvoja društva, nastale utjecajem kapitalizma, krivi su u velikoj mjeri potrošači - promjena ostaje na nama.
Najveći europski edukacijski program za studente u području društvenog poduzetništva
Kako smo već pisali, natjecanje pod nazivom Social Impact Award promiče društveno poduzetništvo i uvođenje društvenih inovacija među studentskom populacijom. Natjecanje se fokusira na poslovne ideje koje su u začecima, a pobjednički projekti nagradit će se sa 1 500 eura. Natjecanje obuhvaća i besplatne radionice, a evo i njihova rasporeda, kao i ostalih važnih datuma:
14. 03. Generiranje ideja (Tina Lee Odinskiy-Zec);
18. 03. Poslovno modeliranje, Hermes Arriaga;
21. 03. Poslovno planiranje, Vesna Vrga Petrović;
15. 04. rok za prijavu ideje;
28. 04 – 20. 05. Community voting – zajednica bira svog pobjednika;
21.05. ceremonija dodjele nagrada.