Dom pun tabua i performansa

13_01_2013 / 12:20h  |  Autor: KMaja  |  Foto: nus.hr
Dom pun tabua i performansa

Drugo izdanje festivala koji okuplja i promiče neafirmirane umjetnike otvoreno je u petak. I dok su neki čekali na čašu najpopularnijeg pića u Hrvata, na katu su se odvijali performansi...

Drugo izdanje festivala koji okuplja i promiče neafirmirane umjetnike, NUS, otvoreno je u petak na katu Doma mladih, i to bez pozdravnih govora i ceremonije otvorenja – ako ne računamo Damira Čargonju – Čarlija koji se u 20:00 popeo na postament pod kojim je pisalo Space cowboy, uključio mikrofon, i svojim govorom pokušavao potaknuti okupljene na razmišljanje o svijetu oko sebe. Čarli je postavio i zamku za mase – na samome ulazu, u prizemlju, nalazio se šank koji je sirenskim pjevom besplatne pive mamio posjetitelje da propuste akciju na gornjem katu – rad pod nazivom ZAGREBAČKA PIVOVARA/FONA 2013. Treba li naglašavati da se stvorio špalir ljubitelja umjetnosti suhoga grla…

I dok su neki čekali na čašu najpopularnijeg pića u Hrvata, na katu su se odvijali performansi. Color Crew su se infiltrirali među posjetitelje sa performansom Tu smo a tabu smo koji se kontinuirano odvijao. Reakcije posjetitelja na umjetnika koji ih doslovce zgrabi i izgrli i/ili izljubi potvrđuju da je odnos intime, osobnog prostora i onog drugog pogođena tema za festival koji obrađuje tabu, a i jedan je od radova koji nije išao na prvu loptu – seksualni i rodni tabui (kako kome tabui, jel…) su se pokazali kao najplodnija inspiracija za umjetnike.

Posebna pohvala ide organizaciji samog prostora, gdje su aktivirane prostorije u koje do sada publika nije imala prilike kročiti, tako da se može dobiti bolja predodžba kojim fantastičnim objektom Grad raspolaže. U izložbenom prostoru održani su još performansi U ime velikog imena Khakma odsutnog Marka Markovića, za vrijeme kojega su nastupili sitni tehnički problemi pa nismo uspjeli do kraja čuti tekst koji je čitala simpatična djevojčica, VIDOVDAN 2012. Umetnika* koji propitkuje privatnost snimajući posjetitelje te Asimilacija Marije Gradečak. Davor Dundara svoj je mračni performans u kojem je glavom platila hobotnica izveo na platou pred Domom mladih, a u amfiteatru Doma su se održala dva performansa. Što smo učinili Maiko, koji su izveli Jelena Germuth, Barbara Babačić te Zoran Štajhodar Zof uz pomoć Toma Nakića Alfirevića i Tajči Čekade, ukazuje uz burlesknu ikonografiju na objektiviziranje žena koje su se, prividno, oslobodile. Gorgona u Gorgoni najviše je vremena zadržala posjetitelje u amfiteatru, prvo samim čekanjem na početak, a zatim i podužom izvedbom za vrijeme koje se dobar dio promrzle publike skupio. No oni koji su ostali mogli su guštati u uistinu zanimljivoj izvedbi koja je započela modnom revijom kreacija Tajči Čekade čiji su se modeli referirali na radove umjetničke grupe Gorgona. Nakon defilea, na pozornici su ostali članovi grupe Gorgona Nova te uz glazbenu podlogu citirali korespondenciju između članova Gorgone (Josip Vaništa, Marijan Jevšovar, Julije Knifer, Đuro Seder, Ivan Kožarić, Radoslav Putar, Matko Meštrović, Dimitrije Bašičević Mangelos, Miljenko Horvat), a neke su citate pretvorili u pjesme.

Bendovi koji su zasvirali na afteru u podrumu Doma mladih nisu zanimljivošću konkurirali Gorgoni Novoj, ali to nije omelo posjetitelje da se prepuste ritmu i razbacaju na podiju (bilo plešući bilo po podu). Za večer su nas zagrijali zadarski Just Fine, koje određeni broj posjetitelja nikako nije želio pustiti da odu sa pozornice, a palicu su preuzeli zatim Ilija i zrno žita, dobro poznati splitskoj publici, u nešto skromnijem izdanju što se broja članova tiče. Večer je zaključila vinkovačka Septica koji su samom pojavom nadmašili prethodne bendove, a ni reakcija publike nije izostala.

U subotu na dnu Marmontove, u nedjelju opet u Domu... NUS traje sve do petka

Oni koji su se nakon lude noći uspjeli probuditi, mogli su sa kave na rivi pogledati intervenciju DuoKolektiva (Nađa Josimović i Petar Cvirn) koja je na desetak minuta oko 13.30 doprinijela živahnosti na dnu Marmontove. Dok je Petar izvodio plesne pokrete, Nađa je poticala šetače da kupe umjetnost. – Ako je ovo za vas umjetnost, dajte 5 kuna – pozivala je. Splićani su sa simpatijom popratili ovu intervenciju, dok su na Putu Supavla Leonard Lesić i Miron Milić crtali svoju viziju tabua na zid. Subotnji podnevni program je, zbog otkazivanja sudionika sa Osječke umjetničke akademije protekao u light modu, ali je zato večernji na katu Doma mladih sve nadoknadio.

Gotovo dva sata, između 19 i 21 sat, trajao je program performansa u kojem su umjetnici dali svoj doprinos temi tabua. Prvi je u galerijskom prostoru nastupao Daniel Bede sa HIV/AIDS ne postoji, zatim su DADAnti izveli svoj Kroćenje obodnice, te Marijan Cratlić svoj bezimeni rad. Gildo Bavčević Vrtoglavicu je izveo u sobici na katu, a Nemanja Čađo i Branko Cerovec su Tabu – temom potaknuli prisutne na diskusiju.

U nedjelju nas čeka, osim izložbe koju možete pogledati od 9 do 20 sati, predstavljanja umjetničkih kolektiva, udruga i pojedinaca u amfiteatru Doma mladih, sa počekom u 20 sati.

Pratite program u našem kalendaru događanja i na nus.hr.