Zlatni dečko u nevolji
Film Zlatni dečki veliko je djelo, koje uz fantastičnu režiju i hrpu skrivenih poruka, sadrži priču koja dira u srce i uz to odaje počast knjigama i književnosti.
Peter Greenaway (redatelj, Kuhar, lopov, njegova žena i njezin ljubavnik) u pravu je kad tvrdi da je film rob teksta. Svaki film oslanja se na scenarij a cilj produkcije filma jest u tome da cijeli scenarij prenese na platno, riječ po riječ. Ovo se najbolje očituje u slučaju filma Zlatni dečki. Njegov šarm, iznimnost i kreativnost nisu samo u uspješnom pretakanju svake riječi iz scenarija u film, već i u sposobnosti da gledatelju prenesu atmosferu i iskustvo, kao da upravo čita knjigu.
Curtis Hanson (redatelj, 8 milja) potrudio se stvoriti savršenu kombinaciju teksta i slike tako da ne budu zakinuti ni ljubitelji filma ni ljubitelji knjiga. Film Zlatni dečki ne prati uobičajena filmska pravila po strukturi, nego se više oslanja na književna pravila koja podrazumijevaju uvod, zaplet, vrhunac i rasplet. Time film ne uključuje ulogu vanjskog negativca, koji stvara problem junaku, protiv kojeg se on treba boriti kroz cijeli film, samo da bi na kraju filma nadišao svoje strahove i postao pobjednik. Glavni negativac u priči jest glavni lik prof. Tripp (Michael Douglas), kojeg pratimo kroz sve njegove faze razmišljanja, suđenja i nevolja njegovog života. Također, u filmu se vješto izbjegavaju klišeji na koje je publika navikla tijekom godina. Film ne sadrži neke nevjerojatne preokrete, no svaka sekvenca ima svoj posebni tretman.
Prof. Gradyja Trippa očekuje najgori vikend životu. Prvo ga je treća žena ostavila, pa je njegov izdavač Crabtree (Robert Downey Jr.) došao u posjet kako bi pokupio novu knjigu koju Tripp još nije završio; njegova ovisnost o marihuani mu izaziva pomračenja uma ili epizode kako ih on naziva, a uz sve to mu je ljubavnica Sara (Francis McDormand), priznala da nosi njegovo dijete. Kao šlag na kraju, jedan je od njegovih učenika s radionice kreativnog pisanja (Tobey Maguire), u trenutku panike, upucao slijepog psa njegove ljubavnice. A to je tek početak vikenda. Tripp skače iz nevolje u nevolju tijekom ta dva dana i gledatelji potpuno suosjećaju s njim, jer prate njegov tijek misli. Njegove svakodnevne avanture inspirirane su Joyceovim romanom Uliks, zato je ime romana jasno ispisano na ploči u uvodnom kadru. Filmskom analizom istaknuo bih skrivene elemente filma te predstavio dokaz o tome kako sitni i gledateljima nebitni detalji u pozadinama scena svakako imaju značenje i daju velik doprinos sveukupnom ostvarenju filma.
Tko je zlatni dečko?
Prema objašnjenu Michaela Douglasa, zlatni dečko je netko tko je ostvario ogroman uspjeh bez napora, no nije imao mogućnost analizirati svoj talent i odakle je došao, pa se nije snašao kad je trebalo ponoviti taj uspjeh. Na plakatima i u najavama filma Zlatni dečki uvijek se ističu tri lika: Tripp, Crabtree i student James Leer jer oni predstavljaju zlatne dečke (slika 1.1). No, kad se malo bolje analizira njihovo ponašanje, onda se dođe do zaključka da James Leer nije jedan od njih iako ga u filmu predstavljaju kao wunderkinda. Tripp je sedam godina prije napisao knjigu Piromanova kći i time ostvario enorman uspijeh, koji otad ne može ponoviti. Također, Crabtree je uspio uspostaviti svoj uspjeh zbog Trippa, kojeg nakon te knjige nije uspio ponoviti. Polako ga kolege na poslu smatraju propalim slučajem. No, James se prikazuje kao proaktivni mladić koji konstantno piše i svaka priča daleko je bolja nego ijedan tekst koji su njegove kolege na radionici kreativnog pisanja ikad ostvarili. Čak je i Tripp ljubomoran na njega, što znači da James svoj uspjeh višestruko potvrđuje. Uspio je napisati i cijeli roman, pod imenom Ljubavna parada, koji je Crabtree odlučio objaviti. Još netko talentiran poput Jamesa, respektabilni pisac pod imenom Q (Rip Torn), također se tog vikenda nalazi u Trippovoj blizini, i to zbog Wordfesta. No, njega Tripp ne može podnijeti jer Q je bogat. Q je slavan. Q objavljuje roman svakih osamnaest mjeseci. James je više na razini Q-a nego na razini Zlatnih dečkiju, što se pisanja tiče, a Q je jasno definiran kao anti zlatni dečko.
Simbolika imena
Ime svakog od likova na neki način opisuje njihov karakter. Tako je ime Trippova izdavača Terry, a to u prijevodu znači vladar ljudi, što mu savršeno pristaje jer je on Trippov gazda, koji i Jamesu može osigurati nevjerojatan uspjeh ako mu izda knjigu. Podstanarka u Trippovoj kući i ujedno njegova studentica Hannah Green (Katie Holmes) ima ime koje se prevodi kao milost. Ona je bitna jer je jedina pročitala novu Trippovu knjigu i iskreno mu je rekla zašto nije dobra. James Leer je kriminalac, ubojica psa, lažljivac i nepouzdan, no ipak je jako talentiran pisac. Njegovo ime znači zamjena. Zašto zamjena? Jer on želi biti kao njegov profesor ili kao bilo tko uspješan jer svoj život ne može podnijeti. Zato laže i izbjegava svoju obitelj. On želi zamijeniti svoj život za život slavnih, zato pamti svaki detalj iz života svojih idola iz filmova. Trippova ljubavnica zove se Sara Gaskell i udana je za dekana fakulteta u kojem Tripp predaje. Njezino ime prevodi se kao duša ili princeza a tako je Tripp i doživljava. Ona je svijetla točka u njegovu životu i razlog zbog kojeg je ostavio svoj posao i svoj integritet stavio na kocku. Još jedan detalj skriven je u činjenici da je ona jedina koja Trippa zove po imenu Grady – što je dodatni znak intimnosti. I, naravno, Grady Tripp. Njegovo ime i prezime u prijevodu znači stupnjevito putovanje - jer predstavlja Uliksa. Stupnjevite avanture omekšavaju njegov karakter i malo pomalo dolazi do zaključka da ništa nije toliko vrijedno kao biti sa Sarom, no kako se nalazi u teškoj životnoj fazi, određene stvari moraju se dogoditi kako bi ga natjerale da se odluči za promjene. Zanimljivo je primijetiti da svim likovima prezimena imaju po dva ista slova zaredom; Crabtree, Green, Leer, Gaskell, Tripp.
Simbolika plakata
Važno je spomenuti i plakate u Jamesovoj sobi. Svaki je povezan s filmom. Svaki pojedini plakat namjerno je smješten na određeno mjesto u sobi (slika 1.2). Premda ovdje neću spomenuti sve, ipak ću objasniti one plakate koji su najtješnje povezani s filmom. Plakat Veselog sokola (Irving Reis, 1941.) je na Jamesovom zidu jer glavni lik Gay Lawrence ima dilemu hoće li se ostaviti svojih poroka kako bi bio sa svojom zaručnicom ili neće. To savršeno korespondira s dilemom s kojom se Tripp suočava u svom životu. Sljedeći plakat filma Srebrni dolar (Alfred E. Green, 1932.) bitan je jer u tom filmu pojavljuje se lik pod imenom Uliks i ugrubo prolazi istu svakodnevnicu kao i Tripp. Notorni dokumentarac Kennetha Angera o privatnim problemima i skandalima s kojima se slavni susreću, pod imenom Hollywood Babylon (1959.), podudara se s Jamesovom zanimacijom da prati skandale slavnih glumaca i metode njihovih samoubojstava. Uz to se u sobi nalazi i plakat za knjigu Trumana Capotea pod imenom Odgovorene molitve (1986.). Radnja knjige nema nekih doticajnih točaka sa Zlatnim dečkima, no tu novelu Truman nikad nije dovršio. Više puta nije ispoštovao zadani rok pa se knjiga tek posthumno objavila. Ta cijela priča podudara se s Trippovom knjigom. On je godinama piše, ali ne dovršava je; odgodio je nekoliko rokova i na kraju je svejedno nije objavio.
Nesretni broj 7
Broj 7 je, čini se, Trippov nesretni broj. Naime, tri stvari koje mu zadaju najviše muke povezane su s tim brojem. Prvo, Tripp zadnjih 7 godina nije uspio napisati novu knjigu i ponoviti prethodni uspjeh. Muči se dovršiti ovu koju piše jer ona ima više od 2600 stranica. Nadalje, nevolja koja se popratno događa jest da auto koji posjeduje nije njegov, tj. ukraden je pa preprodan. Nažalost, pravi se vlasnik pojavio i identificirao svoje vlasništvo te traži auto natrag. Taj problem pojavljuje se u više navrata, a poveznica jest registracija auta VNY 799. Kad se ti brojevi zbroje, dobije se dvoznamenkasti broj 25, a kad se zbroje njegove dvije znamenke, dobije se broj 7. Zadnji, možda i najveći problem jest da je James Leer ukrao jaknu, koja je pripadala Marilyn Monroe, iz sefa Trippove ljubavnice. Tripp je htio oraspoložiti Jamesa time da mu pokaže tu memorabiliju, no to je pošlo u sasvim krivom smjeru. U sef je ukucao brojeve 5, 6, 4 i 1 koji zbrojem daju 16, a 1 i 6 zbrojem opet daju 7.
Uloga filmske analize u dekodiranju filma
Filmofili gledaju svoje omiljene filmove i po dvadesetak puta. Najčešće obraćaju pažnju na fabulu, narativnu strukturu, pojedine izjave, izvanredne kadrove i muziku u pozadini, no teško da će primijetiti još desetak slojeva koji se kriju u filmu bez da ih netko uputi. Za te slojeve postoje filmski analitičari koji svojim analizama pokušavaju gledatelje osvijestiti da vide i ostale slojeve. Naravno, ima i skeptika koji smatraju da neke stvari ne moraju značiti ništa te da su ubačene u film iz čiste nužde ili samo da izgledaju dobro u kadru. To i jest istina za filmove niskog budžeta ili trash filmove, no za filmove u etabliranim studijima to bi bila sramota za 400 - 500 kreativaca, koji su odgovorni za realizaciju filma. Ako je itko ikad sumnjao u značajnost iščitanih detalja iz filmova tijekom mojih analiza, Hanson je to najbolje objasnio u dodacima na DVD-u Zlatnih dečkiju: Ubacili smo mostove u pozadinu tijekom ključnih trenutaka u filmu. Bezbroj pojedinosti i detalja čine cjelokupni film. Naša ideja nije bila da gledatelji svjesno opaze mostove koje smo ubacili. No, na razini podsvijesti sve je leglo na svoje mjesto jer je to pridonijelo teksturi samog filma. Kao razlog zašto su ubacili te mostove, Hanson odgovara: Svatko je u potrazi za mostom koji vodi iz prošlosti u budućnost, kako bi postali bolja verzija samih sebe. Mostovi se nalaze u ključnim trenutcima u filmu jer prikazuju promjenu u karakteru likova. Toliko malen detalj, koji publika ne može svjesno opaziti, dodao je određenu dimenziju likovima i teksturu sveukupnoj atmosferi svijeta koji je kreirao Hanson.
Film Zlatni dečki veliko je djelo, koje uz fantastičnu režiju i hrpu skrivenih poruka, sadrži priču koja dira u srce i uz to odaje počast knjigama i književnosti. Tripp se u jednom trenutku žali da knjige, više ne znače ništa. Nikome. Ne više. Kako bismo dokazali suprotno, trebali bismo ponekad uzeti knjigu u ruke jer postoji niz spektakularnih fabula koje još nisu otkrivene, a vrište da ih se adaptira u film.