Učitelji, organizirajte se!

11_12_2015 / 11:00h  |  Autor: Mario Bajkuša  |  Foto: Forum za slobodu odgoja
Učitelji, organizirajte se!

Dok s nadom čekamo prve plodove provedbe Strategije, možda je vrijeme da učitelji i učiteljice razmisle da svoj društveni status uzmu u svoje ruke. Naime, u Hrvatskoj ne postoji jedna snažna profesionalna organizacija učitelja.

Jedna od bitnih nakana Strategije znanosti, obrazovanja i tehnologije jest povrat dostojanstva i društvenog ugleda učiteljskom pozivu. Podsjetimo, oko 55 000 učitelja u osnovnim i srednjim školama Republike Hrvatske najškolovanija su skupina javnih djelatnika jer svi koji neposredno rade u odgojno-obrazovnom procesu trebaju imati visoko obrazovanje i trajno se stručno usavršavati.

Ugled učitelja u značajnom padu

Podsjetimo također da je ugled učiteljskog poziva u društvu značajno opao, a posljednjih godina svjedoci smo činjenici da im se sve i svatko miješa u struku - od roditelja pa do nadležnih obrazovnih vlasti pod pritiskom društva. Učitelji nisu nepogrešivi, ali većina učitelja voli svoj poziv i to svatko odmah primijeti. Zašto bi netko tko ne voli biti učiteljem izdvajao svoje vikende, a često i vlastita financijska sredstva za stručna usavršavanja, materijale za nastavu, kupnju projektora i sličnih stvari potrebnih za održavanje kvalitete nastave.

Sada se prisjetimo lektire, prisjetimo se povijesti i podsjetimo se da su nekada u lokalnim zajednicama osobe od ugleda bile učitelj, liječnik i svećenik. Dok se o današnjem društvenom statusu liječnika i svećenika može raspravljati, sigurno možemo utvrditi da učiteljski poziv više nema taj status. Apsurd je veći kada znamo da vrijeme u kojem živimo zahtijeva visoku razinu kompetentnosti – to je vrijeme u kojem se obrazovanje vidi kao ključ osobnog i društvenog blagostanja, kao glavni lijek protiv isključenosti iz društva. Razloga za takvo stanje je niz, no oni nisu tema ovog teksta.

Potreba za organiziranjem u borbi za profesiju


Dok s nadom čekamo prve plodove provedbe Strategije, možda je vrijeme da učitelji i učiteljice razmisle da svoj društveni status uzmu u svoje ruke. Naime, u Hrvatskoj ne postoji jedna snažna profesionalna organizacija učitelja. Istina je da postoji niz manjih organizacija koje okupljaju učitelje razredne nastave ili učitelje pojedinih predmeta. Iako je to vrlo vrijedan segment učiteljskog organiziranja, rascjepkanost takvog organiziranje nema dovoljnu snagu i brojnost. Istina je i da je posljednjih godina bilo pokušaja učiteljskog organiziranja, no dojam je da je to više bio plod potrebe za vatrogasnim mjerama i odgovorima na neka parcijalna pitanja.

Stoga bi jedna takva nacionalna organizacija učitelja prije svega zbog broja članova bila relevantan sugovornik kada je profesija u pitanju. Organizacija bi se brinula za profesionalni razvoj učitelja, bilo kroz provođenje stručnog usavršavanja ili kao glavni savjetnik nadležnih obrazovnih vlasti u planiranju i provođenju stručnog usavršavanja nastavnika.

Stručni standardi za zaštitu i sigurnost učitelja

No u ovom bi trenutku ipak najvažnija uloga takve organizacije bila postavljanje stručnih standarda učiteljskog poziva, te promoviranje istih – kako među učiteljima, tako i prema svim drugim dionicima obrazovnog sustava. Navedene standarde mogla bi donijeti nadležna obrazovna vlast, no iskustvo pokazuje da standardi doneseni od onih na koje se oni odnose rezultiraju većim osjećajem vlasništva i većim stupnjem pridržavanja tih standarda. Ti standardi i sama organizacija bili bi brana i sigurnost za sve one učitelje koji žive svoj poziv, ali i mjerilo za one kojima se učiteljski poziv dogodio. Bili bi to i jasna poruka svim drugim dionicima o tome što znači biti učitelj i koji su uzusi struke i što mogu očekivati od učitelja kad je u pitanju suradnja učitelja i drugih dionika, posebno suradnja učitelja i roditelja.

Ovo je samo jedan segment rada takve organizacije, ali iznimno bitan. Učiteljski poziv tako bi dobio svoj „matičnu“ organizaciju gdje bi učitelji postavili sami sebi standarde rada, kodeks ponašanja, profesionalne smjernice, bili jedni drugima pomoć i potpora i, kada to treba, jasno rekli tko radi po standardima, a tko ne.

Novinari imaju svoje društvo, liječnici i odvjetnici društva i komore. Krajnje je vrijeme da i učitelji imaju svoju organizaciju, koju će sami stvoriti, jer učiteljski poziv to zaslužuje.

Ovaj je članak nastao uz potporu Agencije za elektroničke medije, putem Javnog natječaja 6/14 Fonda za poticanje pluralizma i raznovrsnosti elektroničkih medija.