Susret s različitom glazbom
- Znali smo da puno ljudi jednostavno nema priliku susresti se s takvom vrstom glazbe. Sigurno se neće svakom sve svidjeti, ali to nije ni bitno, dok god postoji izbor – kaže Mirela u razgovoru povodom početka festivala Dani nove glazbe.
Kada su prije pet godina pokrenuli festival Dani nove glazbe, Mirela Ivčević i Gordan Tudor željeli su promovirati suvremeno glazbeno stvaralaštvo za koje u Splitu do tada nije bilo mjesta – nije postojala niti jedna institucija koja se sustavno bavi suvremenom glazbom niti se takve skladbe moglo čuti u sklopu ciklusa klasične glazbe. Sada, nakon 17 koncerata te 99 premijerno izvedenih glazbenih djela u Splitu, sa sigurnošću možemo zaključiti da interes publike za susret a različitim glazbenim svjetovima ne jenjava.
U našem obrazovnom sustavu nema puno prostora za suvremenu glazbu
– Znali smo da puno ljudi jednostavno nema priliku susresti se s takvom vrstom glazbe, a i sama Nova glazba prepuna je različitih pristupa pa je zato teško predvidjeti kako će publika na što reagirati i kakav će biti uspjeh festivala. Sigurno se neće svakom sve svidjeti, ali to nije ni bitno, dok god postoji izbor – kaže Mirela.
Može se naići, objašnjava Mirela, na kompleksna djela koja se teško mogu shvatiti bez dobrog poznavanja suvremene glazbe za koju, nažalost, u nema puno prostora u našem obrazovnom sustavu. No, ima i puno djela koja osvajaju na prvu, bez ikakvog predznanja.
– Trudimo se da naši koncerti budu uspješan spoj i jednih i drugih skladbi u izvedbi vrhunskih glazbenika, te da ponudimo što više informacija potrebnih za razumijevanje glazbe koja se izvodi. Upravo zatopublika nam i jest šarolika; tu su profesionalni glazbenici, glazbeni amateri i zaljubljenici u glazbu, djeca, mladi i stariji, na što smo jako ponosni – dodaje ona.
Za sljedećih pet godina nadaju se da će festival postati još duži, veći, bolji i raznovrsniji. Voljeli bi, ističe Mirela, na programu vidjeti neke od većih inozemnih ansambala za suvremenu glazbu te biti u prilici realizirati i veće projekte, kao i one glazbeno-scenske projekte.
Želja da postojanje festivala potakne i rješenje problema suvremene koncertne dvorane
– Najveća nam je želja da postojanje festivala potakne što više glazbenih eksperimenata u gradu, stvaranje novih ansambala, povezivanje akademske i amaterske glazbene zajednice, suradnju s umjetnicima drugih profila kao i rješenje problema nepostojanja suvremene koncertne dvorane u Splitu – naglašava Mirela.
Priznaje kako, što se financija tiče, na početku nije bilo lako, a i danas imaju puno manje sredstava nego što je potrebno da bi napravili program festivala kakav bi željeli.
– Nismo jedini koji se nalazimo u takvoj situaciji, sličan je slučaj sa svim manifestacijama nezavisne scene. Naš je moto ustrajati unatoč svemu i napraviti festival koji je možda manji opsegom nego što priželjkujemo ali nikako ne zaostaje kvalitetom. Ministarstvo kulture nam je do sada pružilo najveću podršku a ove godine uključio se i Grad – kaže Mirela.
Situacija izvan Hrvatske je, prema njenom iskustvu, neusporedivo bolja, ali nigdje nije idealna.
– Nova i eksperimentalna glazba, kao i umjetnost uopće, sve je samo ne profitabilna pa je sponzore svugdje teško naći. S druge strane, ono gdje Split najviše pati jest nepostojanje infrastrukture potrebne za suvremenu umjetničku produkciju, a to je stvar dugogodišnje neadekvatne kulturne politike odnosno neprepoznavanja suvremenog umjetničkog stvaralaštva i izloženosti istom kao nečeg neizmjerno bitnog za opću kvalitetu života i budućnost grada. No i to će se, vjerujemo, s vremenom promijeniti na bolje, neki se pomaci već vide. Osim toga, vjerujemo da trebamo i sami biti promjena koju priželjkujemo i na tome ćemo svakako ustrajati.
Na 5. Danima nove glazbe i koncert prvog hrvatskog soundpaintinga orkestra
Festival Dani nove glazbe ove godine se održava od 24. do 30. studenog u Muzeju grada Splita te u foyeru HNK Split, a ugostit će Zagreb Trio, flautisticu Lauru Levai Aksin, Papandopulo kvartet te mađarskog skladatelja i soundpaintera Gryllus Samua koji će sa splitskim glazbenicima održati trodnevnu radionicu te koncert soundpaintinga. Ulaz na sve izvedbe u Muzeju Grada Splita je slobodan, dok za koncert u HNK vrijedi popust od 50 posto za studente, školarce i umirovljenike.
24. 11. u 19:30, Foyer HNK Split, Zagreb Trio
25. 11. u 19:30, Muzej grada Splita, Laura Levai Aksin.
27. 11. u 19:30, Muzej grada Splita, Papandopulo kvartet
30. 11. u 19:30, Muzej grada Splita, Gryllus Samua i Split Soundpainting Orchestra (prvi hrvatski soundpainting orkestar)