Razvoj medijske pismenosti

15_02_2017  |  Autor: Darko Čop  |  Foto: GONG/Kurziv
Razvoj medijske pismenosti

Publikacija "Čitajmo između redaka - Priručnik za razvoj medijske pismenosti", nastala kao rezultat obrazovnih aktivnosti za učitelje i mlade koje provode udruge GONG i Kurziv, dostupna je za slobodno preuzimanje i dijeljenje.

 U procesima donošenja odluka ključnu ulogu za što kvalitetnije sudjelovanje građana imaju mediji, bilo da je riječ o informiranju građana o tome da je određeni proces donošenja odluka u tijeku (kao i o načinima i uvjetima za sudjelovanje u istom) ili pak o tome da se putem medijskog sadržaja vezanog uz teme na koje se određeni proces odnosi građane dodatno informira o pojedinostima temeljem kojih građani mogu izgraditi vlastite stavove i mišljenja. Kvalitetna informacija kao i način na koji je oblikovana ključna je i za utjecaj na (ne)motivaciju građana za sudjelovanjem u procesima bitnim za njihov život.

Tehnološki napredak utječe na količinu informacija kojima smo izloženi putem različitih medijskih alata kojima bi dostupnost raznovrsnih i provjerenih informacija što većem broju građana trebala biti svrha i cilj. I mi sami, više ili manje svjesno, pomoću komunikacijskih mreža kojih smo dio, kreiramo informacije ili pomažemo njihovom širenju odnosno utječemo na dostupnost istih. Sjajno! Informacije su svima dostupne, čak smo i mi sami kao pojedinci bitni i važni! Nema nikih problema, rekao je onaj jedan jednom prilikom.

Ipak, kada pozornije pratimo medijski sadržaj vezan uz temu koja nam je bliska ili, konkretnije, kada pratimo medijski sadržaj vezan uz procese u kojima i sami sudjelujemo i/ili nas se direktno  tiču, vidimo da problema ipak ima. Nepotpune ili u potpunosti netočne informacije, izvlačenje iz konteksta ili uvrštavanje u neki drugi, potpuno neadekvatni kontekst, neprikladna oprema teksta (naslovom, fotografijom, videom ili ilustracijom), izbor sugovornika/ca,... samo su neki od primjera (ne)svjesne manipulacije onih koji informaciju konzumiraju. Sjetimo se, u tome i sami imamo ulogu. Sjetimo se i koliko nas živcira kada to rade drugi na temu koja je nam od iznimne važnosti. Pogotovo nas živcira kad to rade mediji, iako smo deklarativno od medija digli ruke odnosno ponosno smo zaključili tko više vjeruje medijima. 

Medijski sadržaj odnosno rad novinara i novinarki koji putem različitih medija plasiraju informacije od javnog interesa nama koji radimo s mladima omogućuju da im ukažemo na potrebu provjere upravo konzumirane informacije i izvora s kojeg smo pili a ujedno je i dobra platforma za učenje o utjecaju poruka koje sami odašaljemo u svijet na one na koje se te poruke direktno odnose.

Publikacija Čitajmo između redaka - Priručnik za razvoj medijske pismenosti, nastala je upravo kao rezultat obrazovnih aktivnosti za učitelje i mlade koje provode udruge GONG i Kurziv. Publikacija obuhvaća pet tematskih poglavlja: medijsko obrazovanje i pismenost; abeceda medijskog polja: medijski sustav i politika; kritičko čitanje medija; produkcija – stvaranje medijskog sadržaja; javne komunikacije o obrazovnima aktivnostima i aktivnostima u zajednici.

Svaka tema obrađena je u teorijskom dijelu nakon kojeg su navedeni korišteni izvori koji su ujedno i preporuke za daljnje istraživanje pojedine teme, a nakon toga i preporuke vježbi za mlade koje su primarno namijenjene srednjoškolskom uzrastu, ali ih se može prilagoditi i za druge dobne skupine mladih. Na kraju publikacije nalazi se pojmovnik sa sažetim informacijama o ključnim pojmovima koji se spominju u publikaciji te popis korištene i preporučene literature.

Publikaciju slobodno preuzmite ovdje.
.