Povratak u budućnost u tragovima

23_09_2014 / 13:57h  |  Autor: Erik Lončar  |  Foto: Erik Lončar
Povratak u budućnost u tragovima

Povratak u budućnost djeluje kao jako vedar i pozitivan film, no ispod površine kriju se i mračniji motivi. Oni svakako nisu za mlađu publiku, ali je redatelj tako vješto takve teme upakirao u cjelinu, da se nitko ne može buniti.

Od začetka ideje o putovanju kroz vrijeme do završenog filma Povratak u budućnost, Bob Gale (scenarist, Forest Gump) i Robert Zemeckis (redatelj, Brodolom života) proživjeli su svojevrsnu avanturu. Danas taj kultni uradak zabavlja milijardu fanova diljem svijeta i rijetko tko nije čuo za DeLorean. U kina se pojavio u srpnju 1985. godine i, da nije bilo Stevena Spielberga (producent), taj film nikad ne bi ugledao svjetlo dana, jer se holivudskim studijima ideja o putovanju kroz vrijeme i miješanje u prošlost roditelja nije svidjela. Većini gledatelja to nijesamo film koji ih asocira na djetinjstvo, već i jedan od onih koje su zasigurno pogledali nekoliko puta. Koja je tajna filma, da je nakon toliko vremena još uvijek tako popularan? Rečenice iz filma se citiraju, igračke se kupuju i rasprave se još uvijek održavaju.
Kako je unutar filma pregršt vremenskih razina, nije potpuno jasno kada se što događa. Film počinje radnjom u sadašnjosti, gdje odmah bude jasno da tinejdžer Marty ima problema sa svojom obitelji. Jedini mu je prijatelj znanstvenik čudak Emmett Brown koji je izumio vremeplov. Zbog terorističkog napada Marty je prisiljen upotrijebiti vremeplov za bijeg, koji ga katapultira u prošlost. Dok u prošlosti pokušava kreirati mogućnost za povratak u sadašnjost, slučajno promijeni zacrtani tok vremena. Filmskom analizom želim ukazati na zanemarene dijelove filma, kao i osvijetliti neke potpuno nepoznate činjenice i time pridonijeti neiscrpnoj, ali vrlo zabavnoj raspravi o remek djelu filmske kinematografije.

Objektivni Marty i tajnoviti Emmett

Glavni su aduti filma vrckavi Marty McFly (Michael J. Fox) i karikirani Dr. Emmett L. Brown (Christopher Lloyd). Njihova gluma i precizan osjećaj za humor uvode gledatelja u taj čudesni i bajkoviti svijet, gdje je putovanje kroz vrijeme moguće. Puno je pokazatelja da Marty nije uobičajen tinejdžer iz susjedstva, a među prvima je njegovo prijateljstvo s Docom, koji je poznat po tome da je siromašni ludi izumitelj. No, Marty i on imaju čvrsto prijateljstvo koje prelazi preko površnih etiketiranja. Iako okolina svaki Martyjev pothvat nemilosrdno porazi, ipak živi u nadi da će u životu postići mnogo. Upravo zbog toga ponaša se kao promatrač. Promatrajući kroz njegove oči, gledatelji dobivaju dojam što mu se sviđa, što ga muči i što želi postići. Marty dovoljno vremena posvećuje i proučavanju reakcija i odluka njemu bliskih osoba pa se čini kao da gledatelj postaje Marty. Njegovi zaključci tih promatranja dovode ga do osjećaja superiornosti nad ostalima. Doc je, s druge strane, tajnovit. Nikad ne odaje više nego što je potrebno i konstantno se boji određenih konzekvencija ako napravi grešku. Ta njegova paranoja jedan je od glavnih uzročnika njegove loše reputacije, i jedina osoba kojoj vjeruje jest Marty. U podsvijesti je jako kritičan naspram svojih izuma i doslovno ga iznenadi ako neki izum i funkcionira. Njih dvojica međusobno se upotpunjuju: koliko je Doc Martyju zamjenski otac i uzor, toliko je Marty Docu oslonac za realnost i potpora u radu.

Nagoviješteni događaji i teme

Značajni događaji ne odvijaju se slučajno. Bar ne u Povratku u budućnost. Uspješnosti filma doprinosi redateljeva odluka da uvrsti što više skrivenih detalja u scene, tako da gledatelj svakim gledanjem otkrije neku novu zanimljivost. Svi su detalji namjerno uvršteni, pa dodaju još jednu dodatnu dimenziju informacija pri iščitavanju filma. To što film čini savršeno usklađenim djelom najviše ovisi o nagovještavanju događaja. Upravo zbog toga gledatelj je snažno involviran u priču, jer željno iščekuje svaki ishod nagoviještenih događaja. Kao na samom početku filma u Docovoj kući, gdje se nalazi ogromna kolekcija satova: među njima se nalazi jedan sat gdje je bijela figura pričvršćena za kazaljku minute, kao što kasnije i bude slučaj s Docom pri kraju filma, gdje sam završi viseći za kazaljku minute na Gradskom satu (Slika 1.1.) U sceni gdje nastupa u školskoj dvorani, Marty dobije odbijenicu od profesora, ekvivalentno događaju kad izvodi svoj izvanredni nastup svirajući Johnny Be Good pred tinejdžerima 50-tih (Slika 1.2.). Zatim ugleda crni Rover, auto iz snova, te priopći da će ga jednog dana posjedovati i to se na kraju i ostvari (Slika 1.3.). Grom je opalio u Gradski sat 1955. godine i tada se sat zaustavio. Jedna organizacija traži financijsku potporu skupljajući donacije za obnovu, time smetajući Martyu i njegovoj curi. Marty iz pristojnosti donira pet centi i pokupi letak. Upravo će mu taj letak kasnije biti ključan za strategiju povratka u svoje vrijeme. Tu se javlja redateljev stav: da je za kreiranje nečega potrebna ideja, a ne novac (Slika 1.4.).

Cjelokupna Martyeva avantura priziva u sjećanje Čarobnjaka iz Oza. Dorothy nije zadovoljna s obitelji s kojom živi, pa je čarobne cipele katapultiraju u čudesan svijet čarobnjaka i na kraju se vrati u promijenjenu svakodnevnicu. Prema tom primjeru odvija se i artyevo putovanje. Nezadovoljan svojim statusom i ponašanjem svoje obitelji, putovanjem u prošlost stvara kaos, koji povratkom u svoje vrijeme omogućuje ogromnu i pozitivnu promjenu unutar njegove obitelji (Slika 1.5.).

Da je redatelj imao veliku potrebu zabavljati publiku, uočava se u korištenju redateljsko-interpretacijskih kadrova. Takvi kadrovi odvajaju obične redatelje od jedinstvenih redatelja, jer sadrže posebnost kojom redatelj naglašava scenu kroz kreativne efekte, s ciljem da prisvoji publiku, a koji ne moraju nužno biti realno prikazani. Takvih intervencija ima mnoštvo u filmu, kao npr. u trenutku kad Marty podigne trzalicu, spreman opaliti po sićušnoj gitari u uvodu filma, te na trenutak ta trzalica zablista, time dajući poseban naglasak da nešto izvanredno slijedi (Slika 2.1.). Iako je samo putovanje prikazano kao trenutak momentalne promjene, trag koji vremeplov ostavi redatelj je vrlo kreativno naglasio. Nakon što je DeLorean otputovao u prošlost, za sobom ostavi dva vatrena traga po cesti i registraciju koja se ostala vrtjeti u krug. Ta scena ima visoki faktor zabave, no nelogična je. Registracija ne može otpasti kad je čvrsto prikovana za automobil. Redatelj tim pothvatom naglašava Martyevu sumnju da se vremeplov raspao, što nije istina (Slika 2.2.). Zbog tih iznimnih naglašavanja, scene se duboko urežu gledateljima u pamćenje i nikad ih ne zaboravljaju.

Znakovita imena

Osim skrivenih tragova, imena likova predstavljaju određeno značenje, koje zapravo dijelom odražava i njihove karaktere. Prezime McFly (engl. mala muha) više opisuje karakteristiku cijele obitelji: slabog su karaktera i gotovo da izbjegavaju konflikte kao muhe. Martyevo ime povezuje se sa Svetim Martinom, koji je pomogao beskućniku time da je svoj plašt prepolovio na pola i predao mu jednu polovicu. Taj događaj prikazan je kroz metaforu, jer je Marty svoje vrijeme u prošlosti podijelio sa Georgeom, iako se trebao više brinuti o rješenju dolaska u svoje vrijeme. George se poistovjećuje sa Svetim Jurajem, koji je nadvladao zmaja kako bi spasio princezu. U filmu Biff zamjenjuje zmaja, a princezu u nevolji glumi Lorraine. George savlada Biffa i Lorraine se zaljubi u njega. Ime nasilnika filma, Biff (engl. jak udarac) savršeno je izabrano. Lorraine (francusko ime provincije koja se nalazi na sjeverno-istočnom djelu Francuske) ponaša se kao da je odgojena na selu, jer je povučena izvana, a divlja iznutra. Dr. Emmett Brown (engl. Emmett znači mrav) jako je vrijedan, ali u očima zajednice predstavlja prijetnju zbog svojih izuma. Čak iStricklandovo ime (engl. stroga zemlja) odgovara njegovu ponašanju i izgledu.

Prihvaćanje tamne strane

Povratak u budućnost djeluje kao jako vedar i pozitivan film, no ispod površine kriju se i mračniji motivi. Oni svakako nisu za mlađu publiku, ali je redatelj tako vješto takve teme upakirao u cjelinu, da se nitko ne može buniti. Počevši s jednoglasnim odobrenjem publike da Doc smije ukrasti plutonij za svoj vremeplov i nastupanje pobune kad se pokradeni osvećuju (Slika 2.3.), sve do savršeno prihvatljivog incestuoznog ponašanja između Martya i njegove majke (Slika 2.4.). Biffov pokušaj silovanja nije odobren, ali nitko taj čin ne shvaća kao pretjerano ponašanje u filmu koji se često svrstava u obiteljske, ne samo u akcijske (Slika 2.5.). Uz to, pojavljuju se naznake o teroristima, drogama i zatvoru, uz niz seksualnih viceva. Zbog harmoničnog sklopa cjeline gledateljima ne smetaju takvi 'ispadi', no pri pomnoj analizi svakako se ističu.

Alternativni kraj

Jako pamtljiv kraj filma prikazuje kako Martyja, nakon povratka u sadašnjost, dočeka potpuno promijenjena obitelj, čija se promjena dogodila zbog njegova uplitanja u prošlost. No, završetak je ipak malo drugačiji nego što ga se gledatelji sjećaju. Ishod Georgeove hrabrosti i poljupca donio mu je novi status u društvu. Poslove koje je birao, odluke koje donosio i djeca koju je dobio drugačija su nego što je bilo zacrtano. Tako je i Marty, koji na kraju filma tek putuje u prošlost, zapravo drugačija verzija Martya, sofisticiraniji od onoga koji je došao deset minuta ranije u sadašnjost i biva svjedokom bolnog ubojstva prijatelja i slučajnog putovanja kroz vrijeme. Originalni Marty došao je u promijenjenu 1985. godinu (razlika je očita u natpisima Twin Pine Mall/Lone Pine Mall - Slika 3.1.) i oduzeo obitelj 'drugom' Martyju. Njegova obitelj nije se 'tek' promijenila, nego se godinama razvijala u pozitivnom pravcu zbog incidenta iz prošlosti kad su se George i Lorraine zaljubili (Slika 3.2.). Time postaje kristalno jasno da originalni Marty od sada mora živjeti u toj alternativnoj sadašnjici i da se nikad više neće vratiti u svoje vrijeme.