Perforacije u Splitu
Festival Perforacije dolazi u Split 17. lipnja u Dom mladih. Od 21 sata moći ćete pogledati radove Ivane Filip, Ksenije Kordić i Magdalene Pederin.
Festival Perforacije ove se godine održava po 10. put diljem Hrvatske - od 11. lipnja od 13. kolovoza 2018. i to u 7 gradova - jer se i u ovim trenucima krize za kulturu Perforaciju trude decentralizirati kulturnu scenu i podržati nezavisne umjetnike. Nakon službenog početka 11. lipnja 2018. u Dubrovniku, Perforacije se sele u Split - program Noć performansa na rasporedu je 17. lipnja 2018. u Domu mladih (Beton kino i Klub Kocka).
PROGRAM:
17. lipnja, NEDJELJA
Noć performansa
Dom mladih (Beton kino i Klub Kocka) / Ulica Slobode 28 / Split
Od 21 h
-- Ivana Filip (HR): "Pseća mudrost - nenasilni PR za ljude"
Psa smatramo prvim životinjskim pratiteljem usamljene ljudske vrste.
On je naš prijatelj, član obitelji, i iznad svega, uzimamo njegovu odanost zdravo za gotovo. Možemo li vidjeti ovu životinju iz druge perspektive, osim kao poslušnog i ‘samo psa’? Što nas sprječava upitati ovu vrstu za pomoć u našem svakidašnjem lutanju za uzemljenjem i smislom? I kamo ide sva ta pseća dlaka?
Ovaj rad je nastavak istraživanja ljudskog odnosa prema ‘drugima’, neljudskim životinjama, načina na koje ih tretiramo, a koji odražavaju, povezani su i utječu na naše osjećaje, etiku, suosjećanje, čovjekovu preokupaciju samim sobom.
Radeći u medijima videa, performansa, fotografije i instalacije, Ivana Filip suočava publiku s njihovim vrijednosnim sustavima o današnjim načinima življenja i postojanja, propitkuje ‘ispravnost’, ‘krivost’, ono drugo i drugačije, jednakosti vrsta, identitet. Koristi alate iz antrozologije (odnos čovjeka i drugih vrsta), duhovnosti, socioloških i znanstvenih eksperimenata, religije, psihologije, aktivizma, svakodnevnog života, da bi angažirala rad. Prethodni studij ekonomije utjecao je na propitkivanje održivosti umjetničke produkcije i životnog ciklusa materijala. Diplomirala je na Ekonomskom fakultetu u Zagrebu i likovne umjetnosti na Akademiji Gerrit Rietveld u Amsterdamu.
U ostvarenju rada sudjelovali su: Ivana Lujić & Mont, Leon Pejaković & Biba, te voditelj školovanja pasa Ivan Jelavić.
-- Ksenija Kordić (HR): „Feministički niqab“
Ksenija Kordić radom analizira odnos feminizma i Islama kroz njihovu opoziciju (neo)liberalizmu. Defokusiranjem sa zgražanja nad primitivnim patrijarhatom, otkriva se mnoštvo antifeminističkih i iracionalnih pretpostavki, koje vrlo dobro podupiru imperijalizam, i to i iz liberalnih i iz desnih pozicija jer je odnos prema niqabu isto što i odnos prema Islamu, a on je historijski i klasno vrlo opterećen. Niqab sadrži svijest o muškoj dominaciji i u skladu je s feminističkim ‘male gaze’ konceptom kojeg je pod neoliberalizmom gotovo nemoguće artikulirati. Iako jest pristajanje na potlačenost, niqab barem prepoznaje tlačitelja čime je još uvijek politički korak ispred onih koji misle da je ravnopravnost spolova već izborena bitka.
Ksenija Kordić završila je školu primijenjene umjetnosti i dizajna u Zagrebu 1997., a 2004. diplomirala na Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu, na Nastavničkom odsjeku i u slikarskoj klasi profesora Miroslava Šuteja. Autorica je 20 samostalnih i 50-ak skupnih izložbi i performansa. Članica je HDLU-a i HZSU-a. U radu koristi i istražuje nove medije (performans, video, instalacije, fotografija, 3D kompjutersko oblikovanje), a tematski je preokupirana feminizmom, političkim aktivizmom, te identitetima, naročito religijskim i rodnim.
-- Magdalena Pederin (HR): „Zaraza – Jezik je virus“
Hologramska instalacija koju predstavljamo sastoji se od sučelja, video i hologramske projekcije. Pomoću sučelja posjetitelji odabiru tekstove iz ponuđenih opcija kao što su: Platonova “Republika”, Debordovo “Društvo spektakla”, Baudrillardova “Simulacija i zbilja” McLuhanov “Medij je poruka” i Benjaminovo “Umjetničko djelo u doba mehaničke reprodukcije”. Softver potom slučajnim odabirom spaja dijelove rečenica iz ovih tekstova u jedinstvenu kombinaciju. Tako su u novu cjelinu pomiješani tekstovi projicirani na jedan od zidova izložbene dvorane. Dok druga, hologramska, projekcija prikazuje autoricu kako iste izgovara. Odabrane tekstove poznajemo kao vrhunske primjere analize i prikaze promjene percepcije, bilo da je riječ o prinosu “političkoj teoriji” (Platon) ili o razotkrivanju mehanizama medijske manipulacije (Debord), utjecaja tehnologije na umjetnost (Benjamin) ili pak razlikama i sličnostima zbilje i njezine slike (Baudrillard). Novonastali tekstovi kibernetički su konstrukti čiji je zadatak da nam potaknu kognitivno-perceptivne potencijale rasuđivanja koje imamo, a koje, izloženi tehnološkim zagušenjem svekolikim informacijama, sve manje koristimo.
Magdalena Pederin je multimedijalna umjetnica koja djeluje na području interaktivne i video instalacije. Živi i radi u Zagrebu. Izlagala je u renomiranim muzejima i galerijama kao što su: Pratt Manhattan Gallery (New York, SAD), FILE (Sao Paulo, Brazil), N.A.M.O.C. (Peking, Kina), Transmediale (Berlin, Njemačka), Kibla (Maribor, Slovenija), MSU (Zagreb, Hrvatska).
Tekst: Tihomir Milovac
Tehnička podrška: Dejan Veličković, Programiranje: Ivan Marušić Klif
Kostim: Silvio Vujičić
Produkcija: Magdalena Pederin
Koprodukcija: MSU Zagreb
Zahvala: Igor Kuduz, Nives Černjul
Projekt su podržali: Ministarstvo kulture Republike Hrvatske, HAVC – Hrvatski audiovizualni centar
Program Perforacija u Splitu dio je djelovanja Mreže izvedbenih umjetnosti, uz podršku zaklade Kultura Nova. Program se provodi u partnerstvu s Koalicijom udruga mladih (Split).