NUS: osmijehom protiv aparata
Ove godine broj umjetnika i prijavljenih radova na NUS bio je puno manji, ali direktorica festivala Nina Jurić opravdava to ograničenim budžetom i kvalitetom koju su ove godine pokušali podići na veću razinu.
Od 22. do 29. travnja u Domu mladih održavao se treći po redu NUS - međunarodni festival suvremene umjetnosti, koji je prethodne dvije godine okupio preko 200 umjetnika iz Hrvatske i Europe.
Ove godine broj umjetnika i prijavljenih radova bio je puno manji, ali direktorica festivala Nina Jurić opravdava to ograničenim budžetom i kvalitetom koju su ove godine pokušali podići na veću razinu, kako zamišljenim konceptom, tako i izvedbenim rješenjima.
Mladi umjetnici ovaj su se put obrušili na društvo osmijehom kao najboljim oruđem (ili oružjem), a to su postigli različitim tehnikama - fotografijom, umjetničkim instalacijama, slikama, predstavama, koncertima, performansima... Uz likovne i vizualne umjetnosti, književna je umjetnost uključena u program u Split Circusu, zaključen premijernim koncertom Argo Džentlmensa.
Ove je godine organizacijski odbor NUS-a, koji čine Nina Jurić, Ana Šunjić, Kristina Trifunović, Vini Mihanović, Martina Vuković odabrao interaktivan koncept kako bi potaknuo galerijsku publiku na promišljanje i igru s postavom. Na to upućuje već tlocrt Doma mladih s brojevima radova na samom ulazu u izložbeni prostor.
Pojedinačni protesti radnika, studenata, umjetnika posljednjih godina pokazali su se nedovoljnim sredstvom borbe jer, nakon ispucanih frustracija, samo dodatno jačaju sustav protiv kojeg su bila usmjereni.
Osmijeh kao simbol nevinosti, iskrenosti, suosjećanja, neovisnog promatranja, očišćen od kulturoloških kodova podložnih naknadnoj interpretaciji nameće se kao rješenje protiv kojeg se hladni bešćutni aparat ne može boriti cinizmom i podjelama. Pođemo li od pretpostavke da nam je dvovrijednosni sustav, gdje se DA samo naizgled razlikuje od NE, nametnut kako bismo lakše donijeli izbor koji ide uz dlaku raznim interesnim lobijima, time MOŽDA više nije odraz neodlučnosti nekog tko se ne uklapa u grupne identitete, već strelica prema mnogostrukim izborima preispitivanja stvarnosti, u kojoj ima mjesta za transformaciju osobnog identiteta kao indirektnog puta prema pozitivnoj društvenoj promjeni.
Nina Jurić izrazila je žaljenje što se nije prijavilo više izvedbenih umjetnika, što je velikim dijelom uvjetovano nedostatkom financijskih sredstava za provedbu programa. Street art u organizaciji festivala urbane kulture i ekstremnih sportova xSTatic odgođen je zbog vremenskih neprilika, a odgođene su i javne akcije i intervencije povodom zatvaranja festivala, koje su se trebale održati u Palači, trenutačnom poprištu borbe između Gradske uprave i Hrvatske udruge likovnih umjetnika ( HULU ), čije je tridesetogodišnje upravljanje Podrumima gradska vlast odlučila prepustiti Muzeju grada Splita.
S druge strane, na ovogodišnjem NUS-u našli su se i radovi osnovnoškolaca, a simpatični dodatak jest humanitarni buvljak na kojem su učenici srednje škole likovnih umjetnosti prodavali vlastite radove.
Iako je zbog otvaranja festivala u preduskrsno vrijeme posjećenost možda bila manja nego prethodnih godina, Nina je posebno zadovoljna činjenicom što su se među posjetiteljima našle organizirane ture učenika i studenata, što ukazuje da ljudi nisu dolazili radi zabave, već prije svega radi kulturnog sadržaja.
Ohrabreni tom činjenicom, NUS-ovci i ubuduće misle nastaviti s modelom suradnje koji suvremene umjetničke prakse nastoji približiti široj publici, a mladim umjetnicima, umjetničkim grupama i udrugama omogućiti da umjetničkim formama izraze osobni stav o društvenim temama. U tom smislu pozivaju sve one koji imaju potrebu djelovati na afirmativan način da im se pridruže iduće godine organizacijskom pomoći ili samim sudjelovanjem na festivalu. Dotad neka u ljubavi i solidarnosti postavljaju temelje novom zdravijem društvu, uz humor kao univerzalan lijek protiv tumora.