Naši stari nisu bili čedni

30_11_2014 / 13:35h  |  Autor: Marja Radić  |  Foto: I. Z.
Naši stari nisu bili čedni

Naši stari nisu bili čedni! Blago rečeno. Neki oblici seksualnog ponašanja koje je danas tabu bili su čak i ozakonjeni, kao prostitucija. No otkriveno je i da se zoofilija prešutno odobravala...

Naši stari nisu bili čedni! Blago rečeno. Neki oblici seksualnog ponašanja koje je danas tabu bili su čak i ozakonjeni, kao prostitucija. Ove i još neke zanimljivosti saznali smo predavanju Kako su ljubovali naši stari koje je, u petak 28. studenog, održala tajnica udruge Antropop, etnologinja Dijana Šabić, u sklopu ciklusa predavanja Antropologija za početnike.

Budući da nema sustavnog bilježenja pučke intime zbog religijskog pritiska i kontrole Crkve, a iz istog razloga nitko od starijih osoba nije želio pričati o tome, istraživanje provedeno prije tri godine napravljeno je zahvaljujući velikom trudu i radu predavačice na rijetkim zapisima s kraja 19. stoljeća. Tako je došla do šokantnih informacija o zoofiliji koja je bila potiho odobravana, ali u Bibliji izričito zabranjena. Mnogo je usmene predaje i poslovica o spolnom općenju sa životinjama, a najviše onih o svećenicima.

I onda prisutna homoseksualnost tumačila se različito: dok su u gradu dobro prihvaćeni i smatrani veselim ljudima te dobrim prijateljima, na selu takvog mišljenja o homoseksualcima nije bilo. Zanimljivo je da nema podataka o lezbijstvu jer se isto vezivalo za proždrljivost i prevrtljivost.

Za vrijeme adolescencije u prvoj polovici 20. stoljeća, ističu se tri oblika seksualnog ponašanja: gonjanje, za vrijeme prvog izgona stoke na pašu kada su se momci i cure lovili te simulirali spolne odnose, bez penetracije; liganje je također predstavljalo simulaciju odnosa, ali s mogućnošću trudnoće koja je bila uzrokom braka; strnđanje je bilo društveno prihvatljivo, a odvijalo se prilikom plesa u kolu kada bi djevojka zavezanih očiju udarila mladića. Ako ne pogodi koga je udarila, uslijedio bi spolni odnos na obližnjem mjestu. Na taj bi način u jednoj noći cura općila i s njih nekoliko. Ugled djevojaka u ova tri spolna općenja bio bi veći ukoliko su općile s više muškaraca.

Već spomenuta prostitucija bila je legalna i kontrolirana propisima: vlasnik kupleraja mogla je biti isključivo žena starija od 30 godina; zaposlenice su bile starije od 16 godina i imale su liječnički pregled 2-3 puta tjedno. Kraljevskom uredbom bili su regulirani i porezi i zarada: vlasnici bi išlo 2/5, a prostitutkama 3/5. Naša najpoznatija madame bila je Ruža Aranjoš. Imala je bordel u Kožarskoj 17 u Zagrebu gdje je danas Državni ured za reviziju.

U bračnom životu žene se nije mazilo. Trudnice su sve do poroda radile, a nerijetko su i rađale u polju. Nakon krštenja djeteta bile bi izbačene iz bračne postelje. Muškarac bi često ležao i vrištao od boli i muke, dok je žena morala šutjeti i trpjeti porođajne bolove.

Kao što smo imali prilike čuti, prije stotinjak i manje godina naši stari svakako su drugačije od nas izražavali ljubav i spolne nagone, ali nikako nisu bili sveci, dapače: čini se da su bili puno slobodniji od današnje mladeži. Ono što je nekad bilo dozvoljeno, prihvatljivo ili čak ozakonjeno u seksualnom ponašanju danas je izloženo osudama i zabranama.

A ti isti kažu da su vremena nekoć bila bolja...

Žena nije morala biti nevina prije braka - naprotiv

Ako ste mislili da je prije u, očito ne tako konzervativna vremena, djevojka uvijek trebala biti nevina prije braka, i tu ste se prevarili. U Slavoniji je bilo poticano iskustvo kako bi supruge bile bolje ljubavnice. Preljub muškaraca je bio češći, a nevjerne žene smatrane su pohotnicama prevrtljivog temperamenta.

U slučaju neželjene trudnoće, najčešći razlog pobačaja je bila ekonomska situacija, „da živima bude lipo“. U gradu žene su se mogle obratiti i liječniku ukoliko su imale novaca za dobre uvjete, a na selu su bile prepuštene same sebi, ili bi otišle kakvoj ciganki ili nekoj drugoj ženi.


Magijska obilježja seksualnosti

Česti su bili primjeri i čaranja momaka samo da bi se dotični zagledao u djevojku. Poznat je recept napitka s Pašmana u koji ide, između ostaloga, i tri dlake „s one stvari“ i tri kapi krvi. Nakon prokuhavanja, piće bi se dalo babi, a ova bi proslijedila mladiću. U hranu bi znali dodavati i krila šišmiša.

U okolici Čazme postojao je i oblik grupnog seksualnog općenja gdje bi se bračni parovi tajno sastajali, plesali u kolu, mrmljali i prelazili jedni preko drugih dodirujući genitalije.