Mitska bića opsjela Zonu
- Postoji priča o šibenskim vješticama iz 15. stoljeća, Mirni i Dobri. Njih je deset dana istezanjem udova mučio inkvizitor jer se tvrdilo da su izvodile crnu magiju da bi Mirna zadržala svog muža. - ispričala je Sandra Barešin iz udruge Antropop.
Udruga Antropop je, u petak 17. travnja, održala još jedno gostujuće predavanje u Info zoni. Sandra Barešin, magistrica etnologije i kulturne antropologije, predstavila je Mitska bića folklora. Tijekom studija izučavala je mitološka nadnaravna bića, pa je ovom prilikom publici prikazala ona koja se pojavljuju u hrvatskoj usmenoj predaji.
Nakon vila sve kreće nizbrdo
Predavanje je započela narodnim legendama o vilama jer, kako je sama komentirala, „najbolje je da krenemo s nečim vedrim, budući da poslije njih sve kreće nizbrdo“. Vile su se osim u usmenoj pojavljivale i u pisanoj književnosti, pa ih tako spominju u pjesmama Ivan Gundulić i Ivan Kukuljević Sakcinski, a uglavnom ih se smatralo pozitivnim natprirodnim stvorenjima.
- U Pučišćima i Postirama na Braču pričali su mi o sitnim pletenicama koje vile noću pletu u konjskim grivama, a zatim jašu preko neba. U Unešiću postoji legenda o seljaku koji je jednom prilikom spasio vilu kojoj se kosa zaplela u grmlje. U znak zahvalnosti ona mu je darovala kutijicu i rekla mu da je ne otvara do jutra. Seljak nije mogao izdržati, pa ju je otvorio ranije i nije pronašao ništa u njoj. Ovom pričom djecu se podučavalo vrijednosti strpljenja – ispričala je Sandra.
Igla, srp i škare protiv mora
Zatim je nastavila s nešto opskurnijim nadnaravnim stvorenjima: morama, vješticama i vampirima ili kodlacima. Mora je biće koje može preuzeti različite forme u kojima dolazi moriti čovjeka u snu, a hrvatsko ime povezuje se s božicom zime i smrti iz slavenske mitologije, Moranom.
- O Morama postoje priče iz različitih kultura, a sve ih povezuje sličan doživljaj. Kada spavača napadne mora, on osjeća težinu na prsima, svjestan je da spava ali se ne može pomaknuti niti probuditi, a često čuje neugodne zvukove ili vidi stvari koje nisu tu kada se napokon probudi. Na Braču se kao zaštitu od More preporučuju igla, srp, škare ili homeopatska magija – pojasnila je.
Vještice je mučio inkvizitor a vampir Jure Grando proboden je kolcem
Vještice i vampiri, kod nas poznati i kao kodlaci, pojavljuju se u brojnim svjetskim narodnim predajama, a svaka zemlja ima svoje karakteristične predstavnike kojima su pripisivana svojstva jednih ili drugih, tako da ni područje Hrvatske nije iznimka.
- Postoji priča o šibenskim vješticama iz 15. stoljeća, Mirni i Dobri. Njih je deset dana mučio istezanjem udova inkvizitor poslan od samog pape jer se tvrdilo da su izvodile crnu magiju da bi Mirna zadržala svog muža. Naravno, bila je najvjerojatnije riječ o običnim klevetama ljubomornih susjeda. Poznati je hrvatski vampir pak istarski Jure Grando o kojemu su kružile priče da je nakon smrti nastavio napastvovati svoju ženu. Danas se vjeruje da je bolovao od jednog oblika porfirije, bolesti koja može uzrokovati povlačenje zubnog mesa, osjetljivost na svjetlost, te izrazito bljedilo. No budući da su neuobičajeni simptomi ikakve vrste bili dostatni za osudu i kolektivnu krivnju, Juru Grandu su prema predaji proboli glogovim kolcem i polili svetom vodom – zaključila je za kraj.
Okupljena publika najviše je interesa pokazala za predaju o morama, budući da su mnogi izjavili kako poznaju nekoga tko je doživio fenomen paraliziranosti, kao i vizualnih ili auditivnih doživljaja u toj vrsti polusna. Ono što najviše intrigira jest činjenica da psiholozi još uvijek ne znaju kako objasniti što se točno događa osobi koju „opsjeda mora“, tako da neka mitska bića još uvijek ostaju obavijena velom tajne.