Prva Olimpijada za djevojke
Hrvatske učenice će o prvi puta imati priliku pokazati svoje znanje na Europskoj matematičkoj olimpijadi za djevojke. Riječ je o relativno mladom natjecanju koje postoji tek od 2012., a za nastup na njemu morat će se izboriti na prvoj Hrvatskoj matematičkoj olimpijadi za djevojke.
U svrhu odabira reprezentacije djevojaka koje će predstavljati Hrvatsku na Europskoj matematičkoj olimpijadi za djevojke, Hrvatsko matematičko društvo (HMD) organizira prvu Hrvatsku matematičku olimpijadu za djevojke (HMOD), piše Martina Gelenčir za portal srednja.hr.
Djevojke će četiri sata rješavati četiri zadatka olimpijskog tipa
To natjecanje održava se 16. siječnja 2020. na Matematičkom odsjeku PMF-a u Zagrebu, a sudionice će četiri sata rješavati četiri zadatka olimpijskog tipa, po jedan iz algebre, kombinatorike, geometrije i teorije brojeva. Sami zadaci, pojašnjavaju iz Hrvatskog matematičkog društva, mogu uključivati teme koje se obrađuju tek u višim razredima srednjih škola ili se uopće ne obrađuju na redovitoj nastavi. Predviđena težina zadataka na Hrvatskoj matematičkoj olimpijadi nalazi se između težine zadataka na Hrvatskoj juniorskoj matematičkoj olimpijadi i Hrvatskoj matematičkoj olimpijadi.
O organizaciji ovog natjecanja porazgovarali smo s Matijom Bašićem, docentom na Matematičkom odsjeku PMF-a, a ujedno i predsjednikom Povjerenstva HMD-a za međunarodna matematička natjecanja.
– Priča je vrlo pozitivna i jednostavna. Europska matematička olimpijada za djevojke postoji već skoro deset godina i natjecanje je s vrlo kvalitetnim zadacima, sličnog karaktera kao na Međunarodnoj matematičkoj olimpijadi. Na sudjelovanje u 2020. godini odlučili smo se zbog kvalitete natjecanja, ali i vrlo pozitivnih iskustava koje su nam prenijeli voditelji iz drugih zemalja. Razgovarajući s mentorima i učenicama više puta smo čuli pitanja zašto Hrvatska ne šalje svoje djevojke. Prošle godine je naše državno natjecanje bilo organizirano u isto vrijeme, pa nam je to onemogućilo sudjelovanje, ali ove godine smo sretni da je drugačije.
Interesa među učenicama itekako ima
Inače, 12 djevojaka na prvoj Hrvatskoj matematičkoj olimpijadi sudjelovat će uz pozivnicu. ‘Zaradile’ su ju temeljem rezultata ostvarenih na prošlom Državnom natjecanju iz matematike. No, sudjelovanje na natjecanju omogućeno je i svim ostalim zainteresiranim učenicama srednjih škola s hrvatskim državljanstvom. Krajem prošloga tjedna zaključen je poziv koji je Hrvatsko matematičko društvo uputilo ravnateljima škola, a interes nije izostao.
– Na javni poziv stiglo nam je dosta prijava, a iznimno nas je obradovalo što su prijave došle iz svih dijelova Hrvatske. Zaista ima interesa u školama, a učenice prepoznaju da se radi o aktivnosti koja im je zanimljiva i na kojoj žele sudjelovati – kaže Bašić.
Uz ovu temu često se pojavljuju komentari o pozitivnoj diskriminaciji, no Bašić tvrdi da se ovdje ne radi o tome, a da je ravnopravnost spolova puno kompleksnija tema.
– Za mene bi pozitivna diskriminacija bila da mi na klasičnu olimpijadu šaljemo djevojku kao obaveznog člana bez obzira na rezultat. Ovo je, pak, jedno odvojeno natjecanje. Djevojke su nam i dalje uključene u ostala natjecanja kao što su bile i prije, ali se nadamo da će ovo biti jedno dodatno pozitivno iskustvo za naše natjecateljice. O neravnopravnosti u društvu općenito treba razgovarati, ali treba biti oprezan da se stvari ne nazivaju pogrešnim imenom, rekao nam je Bašić.
Ako radimo s većim brojem učenika, onda je cijeli sustav bolji
Dodaje, iskustva drugih zemalja koje imaju matematičku olimpijadu za djevojke i šalju svoje učenice na europsku razinu te ujedno sudjeluju i na drugim matematičkim olimpijadama, govore im mnogo.
– Kada se radi sa širim brojem učenika, onda su i rezultati onih najboljih bolji. Tako mi se čini da bi moglo biti i u ovom slučaju – ako posebno radimo s djevojkama, cijeli sustav će biti bolji. Naime, ovakve aktivnosti često su inovativne u svom pristupu i donose nove ideje za rad. To je jedan razlog. Oni koji imaju iskustva kažu da nije veći broj djevojaka koje se natječu, ali one koje već sudjeluju na tim natjecanjima bolje su, više se pripremaju i to vrlo pozitivno utječe na njih. Ako 35 europskih zemalja šalje djevojke, zašto mi ne šaljemo svoje i zapostavljamo li mi time svoje djevojke u odnosu na druge djevojke u Europi? – pita se Bašić.
Slično su razmišljali i kada su u Hrvatskom matematičkom društvu prije par godina u natjecanja uključili juniore. Natjecanje za juniore postoji već više od dva desetljeća, kaže Bašić, a oni tek treću godinu rade s juniorima te ih šalju na regionalno juniorsko natjecanje.
– Svjesni smo toga da ako radimo s većim brojem učenika, cijeli sustav nam je bolji. Treba nam što šira i kvalitetnija baza i ovo je jedna od aktivnosti kojima to nastojimo postići, tvrdi Bašić.
Ministarstvo znanosti i obrazovanja pomoći će u financiranju priprema za ovu, ali i ostale matematičke olimpijade, dodaje on.
– Prije par dana dobili smo konačnu odluku o tome. Oko ovog pitanja bilo je priče prošle godine. Nekoliko godina imali smo dva izvora financiranja – jedan je bio za put na olimpijadu, a još smo posebno pisali projekt kojim se financirao izbor ekipe, pripreme, i slične radionice. Svake godine bismo u neizvjesnosti iščekivali rezultate natječaja, a zapravo smatram da bi se te aktivnosti, kao i put na olimpijadu, trebao financirati direktno kao dio državne brige za darovite. Prošle godine smo projekt dobili tek nakon što se spustila crta, a ove godine smo pisali molbu Ministarstvu da se sve to financira na isti način i to su nam odobrili. Zadovoljni smo što su sada sve te vrlo blisko povezane aktivnosti uređene na pravi način. Sve pripremne aktivnosti i put za djevojke bit će plaćeni od strane Ministarstva, tako da sam jako zadovoljan time.
Četiri najbolje djevojke putuju u Nizozemsku, gdje se održava deveta Europska matematička olimpijada za djevojke. Natjecanje traje dva dana, sastojat će se od dva testa od kojih svaki sadržava tri složena matematička problema, a učenice će imati četiri i pol sata za njihovo rješavanje. Omjer zlatnih, srebrnih i brončanih medalja u pravilu je 1:2:3.