Mali dimnjačar vratio se HNK-u
Nakon više do četrdeset godina dječja opera Mali dimnjačar ponovno se izvodi u Splitu. Glavne su zvijezde djeca, kojih je čak pedesetero na pozornici.
Trend postavljanja dječjih opera, koji se posljednjih godina pokrenuo u Rijeci i Zagrebu, napokon se proširio i na Split. Udruga Glazbeni laboratorij Split, u produkciji sa splitskim HNK-o, okupila je glazbeni ansambl sastavljen od pet opernih profesionalaca te čak pedesetero djece, većinom učenike Glazbene škole Josip Hatze. Dječji zbor splitske glazbene škole, koji vodi profesorica Ivana Šutić, jedan je od najboljih dječjih zborova u Hrvatskoj. Osim prve nagrade na ovogodišnjem natjecanju Hrvatskog društva glazbenih i plesnih pedagoga priznanje su dobili i na svjetskoj razini 2011., kada su u Grazu osvojili zlato na Svjetskom natjecanju zborova djece i mladih. Njima se priklučio dio djevojačkog zbora Josip Hatze te učenici glazbenih škola Solina, Kaštela i Trogira, kao i gimnazijalci zbora Marko Marulić. Djeca nisu samo članovi zbora već i solisti, koji su se za svoju ulogu morali izboriti poput ostalih profesionalaca – na audiciji.
Mali dimnjačar nekad i sad
Dječja opera na splitskoj sceni nije novost, jer se Mali dimnjačar u Splitu izvodio još 1971. godine. Tada je, pod dirigentskom palicom Silvija Bombardellija, doživio više od 100 izvedbi. Tadašnja inspicijentica teta Elza, kako sudionici opere od milja zovu gđu Tudor-Gančević, u istoj se ulozi našla i u novoj produkciji opere. S veseljem se pridružila novoj postavi prisjećajući se s nostalgijom nekadašnjih kolega koji su operu načinili nakon što je splitsko kazalište zahvatio požar. HNK je toliko nastradao da neko vrijeme nije bilo moguće održavati nikakve izvedbe. Sve djelatnike koji su se našli na cesti zbog ove nesreće ponovno je ujedinio upravo Mali dimnjačar, koji su izvodili u dvorani Depandanse.
Radnja opere smještena je u 19. stoljeće, a opisuje sudbinu devetogodišnjeg dječaka Sama kojeg je otac zbog neimaštine prodao kako bi zarađivao kao dimnjačar. Nesretnog Sama utjelovljuju Andrej Bartul Jabuka i Ante Grgić, a nekadašnju tamnu, klasičnu redateljsku verziju Zvjezdane Ladike, koja je naglašavala socijalni aspekt opere, Jelena Posavec Tušek učinila je veselom i zaigranom. Novoj režiji Jelene Posavec Tušek pridružena je zanimljiva scenografija Slavena Raosa te šarena i bogata kostimografija Ane Marin. Opera ima i edukativan karakter pa će djeca osim važnosti empatije, pomaganja i prijateljstva naučiti i osnovne pojmove glazbeno-scenske umjetnosti, poput uloge orkestara, dirigenta, solista, gudačkog kvarteta.
Opera Mali dimnjačar namijenjena je djeci od vrtićke do tinejdžerske dobi, ali njome će se sigurno oduševiti i odrasli. Ono što je maestru Hariju Zlodri, dirigentu splitskog HNK, bilo potrebno u pristupu i radu s djecom jest mnogo više strpljenja. No zato kaže da ga je rad s njima na ovoj operi pomladio za nekoliko godina. B. Britten prilagodio je glazbeni jezik opere pa su melodije puno jednostavnije, a klasični orkestar u Malom dimnjačaru smanjen je iz tehničkih razloga. S obzirom na to da dječji glasovi nisu impostirani na operni način, a i zbog jednostavnije mobilnosti cijelog sastava, kako bi mogao gostovati i u drugim teatrima, instrumentalnu podlogu sviraju Splitski gudački kvartet, udaraljkaš Filip Klauček te klavir četveroručno Petra Šošić i Josipa Vrca.
Djeca i profesionalci
Inicijatorici cijelog projekta, mezosopranistici Žani Marendić-Bučević, koja u operi utjelovljuje Miss Bagott, na pozornici se od profesionalaca pridružio i operni pjevač svjetskog glasa, bas-bariton Giorgio Surian. On je na pozornici prvi put pjevao sa sinom Stefanom, a utjelovili su zločeste dimnjačare koji su i u operi u istom krvnom srodstvu. Nakon što je pjevao u njujorškom Metropolitanu i milanskoj Scali, Giorgio Surian nije krio zadovoljstvo što ima priliku surađivati i s najmlađima te je odmah prihvatio poziv Žane Marendić-Bučević da se priključi operi. Ova splitska mezosopranistica, uz Harija Zlodru i Jelenu Posavec Tušek, osnovala je udrugu Glazbeni laboratorij Split, a sigurni su da neće stati na Malom dimnjačaru. Osim sličnih projekata Hari Zlodre u sklopu udruge najavio je i pokretanje glazbenih radionica te korepetitorske, dirigentske i pjevačke tečajeve. - Ono što je naljepše u cijeloj ovoj operi bilo je gledati kako djeca postaju male osobe - izjavio je maestro Hari Zlodre.
Sada kada se dječja opera napokon vratila u Split, samo se možemo nadati da će živjeti i nakon svibnja te da su izvedbe 28., 29. i 30. tek prve u nizu.