Kako je izgledao Platformat
Festival nezavisne kulture i umjetnosti Platformat 2018 završio je nakon mjesec dana raznolikog programa.
Festival nezavisne kulture i umjetnosti Platformat 2018 završio je nakon mjesec dana raznolikog programa. Kroz obilježavanje 40 godina od izgradnje Doma koncept ovogodišnjeg Platformata podijelio se u četiri područja koja se vežu uz Dom mladih i međusobno su se isprepleli – edukativni, društveni, produkcijski i izvedbeni. Govoreći u brojkama Platformat je ostvario 34 događaja kroz 4 tjedna - preko 5 projekcija filmova, 5 škola/radionica, 7 izložbi/prezentacija, 2 cirkuske predstave, 2 rezidencijalna boravka, više od 13 glazbenih događanja, više od 8 analiza/predavanja/razgovora s umjetnicima, otvoren je 1 novi prostor, obnovljen 1 vrt, ostvareno je više od 15 suradnji s različitim udrugama, 4 međunarodne suradnje i više međugradskih. Festival je posjetilo oko 7000 ljudi tijekom mjesec dana programa, a uložena sredstva su iznosila oko 30 000 kuna. Ove godine imali smo čak 9 medijskih pokrovitelja, a festival je financiran od strane Zaklade kultura nova, Ministarstva kulture Republike Hrvatske i Split parkinga.
Početak Platformata obilježila je projekcija filma Dead Man redatelja Jima Jarmuscha, u organizaciji Kino kluba Split, koja je bila iznimno dobro posjećena. Amfiteatar se pokazao kao vrlo zahvalno mjesto za projekcije ovog tipa gdje je publici bilo ugodno tijekom gotovo tri sata programa, a zvuk i slika su bili odrađeni na razini vrhunskog kina. Sudbinu Doma mladih odredile su slične okolnosti u kojima se našao William Blake u Jarmuschevom filmu. Mladi ljudi, umjetnici, aktivisti u nuždi da osvoje svoj prostor slobode, generacije neposlušnih i neprilagođenih postaju odmetnici u svom gradu u neprekidnoj borbi za vlastitu poetsku pravdu. Možda je upravo ta sličnost bila razlog aktivnom sudjelovanju publike u komentiranju i postavljanju pitanja renomiranom američkom kritičaru Jonathanu Rosenbaumu tijekom analize filma. Moderatorica analize je bila Tanja Vrvilo.
Kino klub Split organizirao je još četiri Projekcije petkom tijekom listopada pa je publika imala priliku pogledati New Old (1979), Visa de censure n°X (1967), A L’ombre de la Canaille Bleue/Soleil autora Pierre Clémentija, Zen Noir (2004) Marc Rosenbusha, Retrospektiva (1965-2003) George i Mike Kuchara te It Came From Kuchar (2009) autorice Jennifer M. Kroot. Hibridni program Kino zvjerinjak održao se u dvorištu Kluba Kocka, a organizirali su ga Kino klub Split, QueerANarchive, KUM i Uzgon. Tradicionalni roštilj za LGBTIQ zajednicu i prijatelje upotpunili su glazbom iz filmova po izboru DJ-a Coke te vizualnim materijalima iz arhiva Kino kluba Split. Već tradicionalni program udruge Aktivist je Punk domjenak koji već preko desetljeća privlači pažnju kombinacijom edukativnih dokumentaraca i literature, slušaonama hc i punk glazbe te toplim poslasticama, a koji se također održao u sklopu Platformata.
Radionica Platforma + studenata UMAS-a i FGAG-a održala se kroz tjedan dana različitih predavanja, upoznavanja s prostorom i korisnicima te je finalizirana prezentacijom u Beton kinu. Radionicu su organizirali Platforma 9.81 i PDM, a mentori su bili Dinko Peračić, Vedran Perkov, Miranda Veljačić i Tina Vukasović. Na radionici su sudjelovali Ana Ljubić, Ivan Jerončić, Stjepan Bakija i Žana Jadrešin. Studenti su promišljali o memoriji zgrade, njenim korisnicima, ali i budućim mogućnostima. S obzirom da je sama zgrada Doma mladih izmještena iz centra grada Splita, a da su njeni korisnici često smatrani outsiderima odlučilo se izmjestiti zgradu i korisnike na Mars. Tim pothvatom polaznici radionice su zgradi dali nove karakteristike i funkcionalnost osmišljavajući nove stanare i transformirajući postojeće prostore. Prezentacija se sastojala od video projekcije s tekstom, zvučne instalacije, ilustracija likova i rendera unutrašnjih prostora, a atmosferu Marsa su dodatno naglasili dimom i mrakom - naime, cijela izložba gledala se transgalaktičkim iluminatorima. Tijekom radionice polaznici su imali priliku poslušati predavanje Igora Mihovilovića uganizaciji Kino kluba Split o 20 godina stvaranja nezavisne scene oko Doma mladih. Igor je kroz osobni pogled i prezentaciju pokušao približiti vrijeme i aktivnosti 90-ih i 00-ih u i oko Doma mladih te objasniti kakve su bile strategije, stranputice i snalaženja. Predavanje je moderirala Sunčica Fradelić. Unutar edukativnog područja održalo se i više škola među kojima i KLFM radio škola čiji su polaznici mogli saznati kako funkcionira program community streaming radija. Polaznici su imali priliku naučiti o konceptu i funkcioniranju radija te su se okušali u radu istog kroz praksu. Škola Kino kluba Split započela je tijekom Platformata, a traje puna tri mjeseca tijekom kojih će građani kroz predavanja, autorske večeri i brojne praktične radionice usvojiti teorijska i praktična znanja iz područja audiovizualnih medija i umjetnosti. Kino klub također organizira i cjelogodišnji edukativni program nazvan Alternacije koje su započele u listopadu, a pokrivaju tri cjeline - analogON, videoBIT i Paper movie radionicu. Program je osmišljen kao set predavanja i vježbi kroz koje polaznici mogu doživjeti različite pristupe audiovizualnim medijima. Mentor programa je umjetnik Rino Efendić.
Kroz rezidencijalni program umjetnice Katarine Šoškić, a u organizaciji udruge QueerANarchive saznali smo više o tome kakav dojam ostavlja Dom mladih i aktivnosti koje se provode unutar zgrade na nekog tko joj prvi puta pristupa. Očito je dojam dovoljno snažan jer je Dom mladih nakon tri dana boravka Katarina počela nazivati svojim, a početak prezentacije započela je upravo definicijom riječi dom. Prezentacija istraživanja Katarine održala se u Beton kinu, a kroz video kolaž fotografija i performativni element čitanja eseja / dnevničkog zapisa rezidencije prikazala nam je različite scene Doma mladih, svoja promišljanja, stavove i sjećanja susjeda o gradnji i događajima. Postavila je brojna pitanja o tome što Dom mladih jest u kontekstu vremena i kako se njegova uloga mijenjala, koliko znači ljudima koji u njemu borave i zašto neki ne znaju čemu služi i što se u njemu krije. Katarina Šoškić svakako je postavila Dom mladih u širi kontekst društvenih i političkih fenomena, a svoje konačno istraživanje predstavit će u tiskanoj formi.
Kroz edukativno i izvedbeno područje svakako zavidan broj posjetitelja privukli su cirkuski programi. Početkom listopada u Amfiteatru se održala predstava suvremenog belgijskog cirkuskog kolektiva Circus Katoen naziva As heavy as it goes. Istražujući nove mogućnosti pokreta i pokušavajući iznova definirati vlastitu cirkusku vještinu i praksu akrobati Willem Balduyck i Sophie van der Vuurst de Vries stavljaju težinu od 18 kilograma u više jutenih vreća u središte istraživanja. Minimalistička rekvizita, usklađenost pokreta i disanja, snaga i izdržljivost svakako su zaslužni za velik pljesak publike. Za organizaciju predstave zaslužna je udruga ROOM 100. Trodnevnu radionicu vertikalnog konopa i svile održala je finska cirkuska umjetnica Saana Lappänen koja je provela dva tjedna na rezidenciji u organizaciji udruge Kam Hram. Prezentacija njene work in progress izvedbe Control održala se u Amfiteatru Doma mladih tijekom koje je izvodila impresivne, dinamičke i fizički zahtjevne elemente na konopu čime je pokazala da s pravom nosi titulu jedne od najboljih umjetnica na konopu na svijetu.
Saaninoj solo izvedbi prethodila su dva cirkuska performansa koja su se odvijala na više lokacija u Domu mladih uključujući kružno stubište i galeriju MKC-a. Perfomeri Joško Banić i Mirta Lučin iz Kam Hram-a i Antea Vrdoljak iz kolektiva Room100 pokazali su svoje vještine kroz kontorcionizam, koreografiju, akrobatiku i ples, a općenitom dojmu doprinijela je i vizualna začudnost svjetlosne scenografije.
Kroz Platformat se u različitim dijelovima zgrade Doma mladih održalo nekoliko izložbi te razgovora s umjetnicima. U suradnji s galerijom MKC i Slobodnim vezama prikazana je izložba Nije budućnost uvijek ono što dolazi na kojoj su izlagali umjetnici Gildo Bavčević, Igor Juran, Gaja Mežnarić Osole & Nuša Jelenec, Neli Ružić, Katarina Swoboda, Nikolas Ventourakis, Ana Zubak, Katerina Duda, Marko Salapura i drugi. Kustosica izložbe je Nataša Bodorožić, a izložba prezentira projekt Motel Trogir i građansku kampanju za zaštitu modernističkog arhitektonskog naslijeđa druge polovice 20. stoljeća.
Prostor Galerije kluba Kocka ugostio je čak tri izložbe tijekom Platformata. KUM je organizirao izložbu Plakati kluba Kocka 2003 - 2018 čime su skrenuli pozornost na važnost arhiviranja događaja i vizualnih artefakata vezanih uz aktivnosti u Domu mladih. Realizam ćoravog sokaka autora Mislava Lešića u organizaciji KUM-a predstavio je radove u tehnici ulja, akvarela i crteža. Autor progovara o problemu izumiranja malog šokačkog sela, ali i divnoj kulturi podneblja. Autor Bojan Mrđenović splitskoj publici predstavio se nagrađivanim fotografskim projektom Magistrala koji ima za cilj observaciju društvenog krajolika koji je oblikovan duž Jadranske magistrale. Spoj prirodnog pejzaža, arhitekture i infrastrukture stvorio je specifičan društveno - prostorni kontekst u kojem možemo pratiti ispreplitanje ekonomije, ekologije i kulture, te artefakata koje taj susret ostavlja na krajolik i na ljude. Projekt je nastao tijekom rezidencijalnog boravka umjetnika u Splitu u produkciji udruge Mavena - 36 njezinih čuda koja je zaslužna i za organizaciju izložbe. Multifunkcionalnost različitih prostora Doma mladih bila je očita za vrijeme cijelog Platformata, a jedan od zanimljivih pristupa je postavljanje izložbe u prostor prizemlja predvorja Galerije MKC-a. ROOM 100 u suradnji s Jerom Kuzmanićem doveo je izložbu Un-war Space sa Arminom Pilav i Anom Danom Beroš gdje su održali i razgovor s umjetnicom. Armina je predstavila višegodišnje istraživanje pod nazivom Un-war prostor kroz performativnu arhivu u obliku kompaktnog, posebno dizajniranog izložbenog uređaja kroz koji sada - dvadesetak godina kasnije, možemo na nov način promatrati, slušati i čitati o ratu u Sarajevu, te u konačnici o ratu i sami govoriti. Obnova unutrašnjih vrtova Doma mladih tema je umjetnice Tine Vukasović koja s projektom Plant Shelter u suradnji s PDM nastavlja prikupljanje i sadnju neželjenih biljaka proširujući participativan proces kreiranja vrtova. Autorica je pozvala posjetitelje 13. Trijenala kiparstva u Zagrebu da kreiraju privremeni vrt u Gliptoteci koji će se presaditi u jedan od vrtova Doma mladih po završetku izložbe, a biljke se istovremeno prikupljaju i u Splitu. Svečano otvorenje vrta zakazano je za 15. studenog u 16 sati.
Kada govorimo o specifičnosti i multifunkcionalnosti prostora, ali i moći angažiranih i aktivnih mladih na ovogodišnjem Platformatu svakako se istaknulo otvorenje Skate parka Kolo. Obnoviti derutni prostor uz minimalna financijska sredstva i od njega napraviti potpuno funkcionalni Skate/BMX park moguće je samo, kako su i organizatori naglasili, uz puno uloženog vremena, volje, vlastitih sredstava, krvi, znoja i suza, a vrijedno je svake pohvale. Nakon cjelodnevnog međugradskog natjecanja u BMX-u održan je benefit koncert Rolo za Kolo koji je okupio preko sto ljudi na noć otvorenja nudeći vrhunski zvuk, ambijent i atmosferu. Prostor Skate parka svakako pruža mogućnost održavanja različitih događaja, a nadamo se da će se zahvaljujući njemu stvoriti i nova generacija skate-ra i vozača BMX-a.
Odlična koncertna i glazbena atmosfera pratila nas je kroz sve tjedne Platformata u prostoru Kluba Kocke pa smo ove godine mogli poslušati ABOP, rasplesati kukove na plesnoj večeri uz disco i dugi boogie ili otići na Psy - trance party (Kaoslab), DJ program, Hit na skejt i Japanski Hip-Hop u organizaciji KUM-a. KUM i ove godine organizira Hodnik sessions-e koji za cilj ima pružiti mladim i neafirmiranim lokalnim izvođačima elektronske glazbe priliku za nastup. Još glazbene podloge organizirala je i udruga ROMB - Techno party (Pulp w/ Denis Beifuss), a So Beast + 13Year Cicada u organizaciji Aktivista pružila je iskustvo neobičnom kombinacijom psihodelije, post-punk-a i noisepopa-a.
Domaćin Split spot festivala 2018 koji je organizirao koncert Koala Voice bio je KUM, a KUM je također organizirao i program krajem listopada - igraonicu Podrum strave te Halloween party.
Prije samog zatvaranja u Beton kinu se održala Panel diskusija: Centar za mlade u organizaciji Info zone. Panel diskusija pokušala je dati odgovore o optimalnom modelu upravljanja Centra za mlade, a predstavnici hrvatskih Centara za mlade prezentirali su svoja iskustva, usluge, programe koje provode i odgovarali na pitanja zainteresirane publike.
Završetak ovogodišnjeg Platformata obilježila je vijest da je projekt Gradimo Dom zajedno koji je Platforma Doma mladih prijavila u partnerstvu s Gradom Splitom, Multimedijalnim kulturnim centrom, Clusterom za eko-društvene inovacije i razvoj CEDRA Split, Koalicijom udruga mladih i Festivalom mediteranskog filma Splita odobren za financiranje od strane Ministarstva kulture u iznosu od 2.498.314,86 kn. Kroz dvogodišnji projekt koji kreće s realizacijom 1. prosinca 2018. godine Platforma Doma mladih s partnerima radit će na razvoju i uspostavi inovativnog modela sudioničkog upravljanja u kulturi u Splitu, jačanju kapaciteta i umreženosti zaposlenika udruga, umjetničkih organizacija, ustanova u kulturi i Grada Splita na polju sudioničkog upravljanja te podizanja svijesti o suradničkim praksama te na provedbi puno bogatijeg i kvalitetnijeg kulturno-umjetničkog i edukativnog programa koji će se realizirati i kroz sljedeće izdanje Platformata.
Zahvaljujemo se svim izvođačima, umjetnicima, sudionicima, organizatorima, mentorima, čuvarima, majstorima, medijima i donatorima, a ponajviše publici koja nas je vjerno pratila kroz mjesec dana programa. Do Platformata 2019. godine, rad Platforme Doma mladih možete pratiti na Facebook stranici https://www.facebook.com/PlatformaDomaMladih/ ili web stranici http://pdm.hr/.