Junački uvjerljiva PlayDrama
Nije mala stvar ni za profesionalce naučiti pozamašan tekst u heksametrima i razviti odnos s brojnim likovima na pozornici, a kamoli glumcima amaterima koji su to odradili junački uvjerljivo, u skladu s težinom antičkog zalogaja.
Gledajući praizvedbu predstave Ilijada - Smrt Hektorova u produkciji Playdrame 29. ožujka, najmanje od svega bilo je bitno što se tekst ne razumijei i što izvođači na sceni amfiteatra Doma mladih nisu profesionalni glumci. Kazalište PlayDrama je još jednom pobralo simpatije i gromoglasan pljesak splitske publike, među kojima se našlo ljudi iz svijeta kazališta, oduševljenih predanošću i entuzijazmom kojim su polaznici glumačkog studija PlayDrama uprizorili 22. pjevanje Homerove Ilijade.
U njemu se opisuju unutarnja previranja trojanskog junaka Hektora, koji unatoč preklinjaju majke Hekube i oca Prijama odlazi na bojište, gdje strada od ruke grčkoga junaka Ahileja. Pred samu smrt Hektor moli neprijatelja da mu izruči tijelo rodbini, ali neumoljivi Ahilej, pun osvetničkog bijesa nakon smrti prijatelja Patrokla, vuče Hektorovo tijelo oko gradskih zidina i odvodi ga u grčki logor. Pjevanje je nabijeno emocijama, osobito tugovanjem majke i ostalih žena koje oplakuju Hektorovu smrt, ali je kao i cijeli spjev prožeto pitanjem časti zbog koje se spremno žrtvuje život.
Žrtvovalo se i 40 polaznika PlayDrame na intenzivnim i svakodnevnim pripremama koje su, pod redateljskom palicom Elvisa Bošnjaka, trajale godinu dana. Nije mala stvar ni za profesionalce naučiti pozamašan tekst u heksametrima i razviti odnos s brojnim likovima na pozornici, a kamoli glumcima amaterima, različite dobi, talenta i obrazovanja, koji su to odradili junački uvjerljivo, u skladu s težinom antičkog zalogaja. Neki su time zaokružili svoj četverogodišnji angažman u glumačkom studiju koji se, sudeći po viđenom, itekako isplatio. Da stvar bude estetski zanimljivija, dijelovi epa koji su ponekad teško razumljivi zbog zbornog govora, prevedeni su iznimnim skladom, lakoćom i ritmom scenskog pokreta koji stvara koreografski background za priču, a za koji je uz Bošnjaka zadužena Ana-Marija Fabijanić, jedna od voditeljica glumačkog studija.
Predstavu je pogledala Ivana Znidarčić Marijanović, profesorica grčkoga i latinskoga u 1. jezičnoj gimaziji, koja ne krije oduševljenje predstavom:
- Izvrsno, zanimljivo, puno truda i, kao kruna, izvedba Maretićeva sjajnog prijevoda Ilijade u heksametrima! Čestitke redatelju i glumcima. Sjajno da se i u Splitu može čuti nešto ovakvoga! - njezin je komentar.
Da je za glumu potrebna životnost, entuzijazam i požrtvovnost, koji često nedostaju profesionalcima, kao i to da gluma može djelovati u terapeutske svrhe kao dugoročni rad na sebi, pokazali su i braća Taviani filmom Cezar mora umrijeti, nagrađenim ovogodišnjim Zlatnim medvjedom, u kojemu naturščici, mahom kriminalci u ekstremnim zatvorskim uvjetima, strpljivo svladavaju Shakespearovo djelo. Elvis Bošnjak i polaznici PlayDrame neće dobiti Zlatnog medvjeda, ali splitska (nezavisna) kulturna scena zato je dobila još jedan biser koji će se, nadajmo se, nastaviti brusiti sljedećih mjeseci i godina u kazalištu PlayDrama.