JUMF je imao samo jednu manu
- Kada koncert organiziraju stariji to bude dosadno i stereotipno, ali kada se organizacije dohvati mlađa ekipa trude se napraviti nešto novo i svježe - prokomentirao je Bare drugi JUMF.
Produženi vikend privukao je ljubitelje dobre glazbe u Zadar na drugi Jader Urban Music Festival, koji se održao prazničkog petka, subote i nedjelje u Kapetanskom parku. I bez bombastičnih razvikanih svjetskih imena, JUMF je svojim kvalitetnim programom bez problema zadovoljio raznolike glazbene apetite i ostavio zadovoljne izvođače i publiku – jedina primjedba na ovaj festival je to što je morao završiti. Kako je to jednostavno objasnio Bare – kada koncert organiziraju stariji to bude dosadno i stereotipno, ali kada se organizacije dohvati mlađa ekipa trude se napraviti nešto novo i svježe.
U tri dana se na glavnu pozornicu popelo petnaest bendova, a iza pulta soundsystem pozornice veći dio vremena malobrojnu publiku su entuzijastično zabavljali Massive Gox, Noisea, Homegrown Sound, Peter Posh, Botza soundsystem, Steve–O, Val Vashar i Zmayo.
Osim glazbe, spize i pića, u Kapetanskom parku publiku je dočekala i – kapelica za vjenčanja. Postala je instant hit i još jedna od lokacija oko koje su se hrpe ljudi okupljale u danima festivala.
Na JUMF zovu bendove koje vole svirati
Prvoga dana nas je čekalo zagrijavanje – finale zadarske Gitarijada u kojem su četiri lokalna benda odmjeravala snage, te nastup neponovljivog megacara Ramba Amadeusa.
Bend Devils and dust predstavili su se coverima bendova poput Rolling stones, The Cult i Bon Jovi, te su se borili sa ozvučenjem koje prvih pola sata nije željelo surađivati. Nakon njih su sa coverima prvaka Seattle scene raspalili energični Prčiguzi, a prve smo autorske stvari te večeri čuli od Mechanical Heartwork, melodic death trash metalaca za koje će se vjerujem još čuti. Posljednji su se u tom bloku na pozornicu popeli Gatos Del Mundo, apsolutno iznenađenje večeri, bend istaknutog autorskog izričaja koji naginje ka eksperimentalnijem zvuku, što i nije čudno uzme li se u obzir da u njemu sviraju glazbenici koji su već godinama na sceni. Gatos su otprašili svoj polusatni set i na koncu zasluženo odnijeli pobjedu – snimanje albuma.
– Organizatori su mi rekli da na JUMF zovu bendove koje vole svirati – rekao je nesuđeni pobjednik ovogodišnje Eurovizije predstavljajući bend nakon prve pjesme, Too smart for rock and roll. Raspoloženi Rambo sa bendom i publikom je dva sata pretresao bogatu karijeru – od Balkanboy, Urbano, samo urbano, A vidi nas sad, edukativne Koliko je 1, dviju verzija 9 depresivaca, preko odgovora na pitanje zašto se bavi glazbom, a ne otvori kafić u pjesmi Guru Sizif, do Rastamana kafu prži i Čobane vrati se. – Nakon iskustva sa Eurovizijom shvatio sam koliko ljudi vole playback – rekao je Rambo prije no što je iz zvučnika zaorila snimka Sokolovog grebena na koju je neuvjerljivo zijevao. Sa Zdravo damo nas je, nakon više od sat ipo svirke, pozdravio, ali ne zadugo – uz zvukove teme iz filma Rambo bend se ponovo popeo na pozornicu, te zaključio fenomenalni prvi dan JUMFa sa Budalo i Jedno te isto.
It's so beautiful, I can't stand it
Drugoga su dana prvi na pozornicu došli Crasso de Odio, dobro usvirani zadarski punk rock/hardcore bend koji je odsvirao presjek starih i novih stvari. – Hvala malobrojnima – rekao je pjevač nakon posljednje pjesme, komentirajući broj okupljenih – i zadarska publika čini se ima problema sa izlaskom iz kuće prije zalaska sunca. Publici dobro poznati osječki Debeli precjednik su se, premda promoviraju novi album, Bruto Slavo/VBK, za zadarske fanove prisjetili i starijih uspješnica, izazvavši na trenutke potpuno dezorijentiranu šutku među publikom, čiji je broj polako rastao.
Gorana Baru i Majke sitno nakon 22 sata je dočekao pristojno popunjeni prostor. Odlično raspoložen bend i vokal opčinili su prisutne presjekom dvadesetogodišnje diskografije – krenuli su sa Depresijom, ali su zatim odmah posegnuli dublje u bunar vremena i izveli Iz sve snage, '89, Krvarim od dosade te Fantastična vatra. Kvalitetno obrađenu publiku zatim su vratili na aktualni album pjesmama Moja je ljubav i Nisam tvoj, da bi se ponovo vratili u davna vremena sa Mršavi pas i zborski otpjevanom Budi ponosan. Nakon ekstaze smirili su prisutne sa Odvedi me, ali ne zadugo – noge su se ponovo odlijepile od tla na A ti još plačeš, Teške boje i Put ka sreći. – Skini se! – doletio je zahtjev iz publike, na što se Bare ispričao objasnivši da to nije njegov fazon – Ja nisam ekshibicionist – pojasnio je. Nakon Vrijeme da se krene, Pozovi me u noć, Mene ne zanima i Ja sam budućnost, bend je na opće nezadovoljstvo napustio pozornicu, no zadarska ih je publika jako uvjerljivo zazivala natrag. – Ova pjesma je toliko naivna da je glupa. Izvolite – najavio je Bare posljednju izvedbu Majki, Naivan san.
Na scenu su zatim stupili Tito and Tarantula, bend čiji idejni začetnik i jedina konstanta kroz sve godine djelovanja još od 80ih surađuje sa raznim redateljima na izradi glazbe za soundtrack filmova šarolikih žanrova. Tito Larriva nam je predstavio nove Tarantule – tri dame: jednu na bubnju, drugu na gitari, i basisticu Caroline. Nastupom u Zadru otvorili su europsku turneju kojom promoviraju novi album pa im je ovo, kako je Tito rekao, bilo prvi put da izvode te pjesme pred publikom. To je, u kombinaciji sa određenom količinom tequile, uzrokovalo nekoliko trenutaka nesigurnosti na početku, no kada su se bend i publika potpuno opustili, sve je išlo kao podmazano. Na pozornici je došlo do promjena kada im se pridružio i multiinstrumentalist koji je sa gitare prešao na bubanj, a bubnjarica je do bisa nestala u back stageu. Premda publici nisu ni nove pjesme bile mrske, bend je žešće reakcije izazvao stvarima poznatima iz filmova, poput Machete (nakon koje je najavio film Machete in outer space, gdje će glavni lik kasapiti protivnike sa lightsaberom) i Back to the house of love iz Desperada. Publika se izvijala u seksi ritmovima pjesama poput Flor de mal i Monsters, a kao posljednji broj najavili su The strange face of love, nakon kojeg su napustili pozornicu.
– It's so beautiful, I can't stand it – rekao je Tito vrativši se sa kompletnim bendom na pozornicu nakon što ih je publika dozivala natrag. – Spremni da vas prekrstim u Meksikance? Sve što vam treba je marihuana i tequila – uveo nas je u nabrijanu izvedbu Angry Cockroaches. Naravno, koncert ovoga benda ne bi bio potpun bez njihovog uvjerljivo najvećeg hita – After dark, koja je bila jedan posebno ekstatični doživljaj za kraj.
Večer su na najbolji način zaključili riječki industrial pop razbijači One piece puzzle, koji očito u Zadru imaju poprilično publike, koja se nije štedila. Krenuli su playbackom reggae remixa Tuć tuđu babu, potom izveli dvije pjesme još neobjavljene na nosaču zvuka, a zatim nastavili u poznatom tonu – Želim biti seljak veseljak, Mala i medo, Tuć tuđu babu, Princeza Polucija, šutka je izbila na OPP, a ni Mala voćka nije bila ništa slabije primljena. Čuli smo bubnjarsku intervenciju na temu Kante meda (koju nažalost nisu izveli u cijelosti), a zatim su nastavili žestoko sa Ne jebi bez kurca, Da! Da! Da!, Derem! Rokam! Guzim! i za kraj, remixirana Superveshmashina. Publika je ipak uspjela izvući, u 3 manje 5, jedan bis, a koncert bi se sigurno i nastavio nakon LSD-a, da nije bilo vremenskog ograničenja.
Ne brinite, sad će Disciplin A Kitschme!
Posljednjeg dana festivala nezahvalnu zadaću da zasviraju dok sunce još sja dobili su angažirani Golem, koji su malobrojnoj publici predstavili svoj album Trokut. Hrvatski superbend čiji je publici najpoznatiji član vokal ST!llnesa sigurno će dobiti priliku pokazati većem broju Zadrana što mogu nekom drugom prilikom.
Zatim su se na pozornicu popeli Brkovi, turbo folk punk bend koji definitivno zna gdje podragati publiku da ona totalno odvali. (Raz)odjeveni u tonu, uz najlonke na pjevačevim rukama koje su valjda glumile tetovaže, Brkovi su privukli poprilično broj ljudi, i natjerali iste da do iznemoglosti skaču. Krenuli su sa Neću da idem u disko skup, nakon koje je slijedila Kurvo prokleta, koja je rezultirala šutkom. Nastavili su sa Mala, Balkanski esperanto, Švaler, Ja ne želim da budem ok i Nisam ja za tebe. – Ponašajte se kao da ste u Bihaću na Divljim jagodama ili Iron Maiden, došli ste u lancima i koži, i glasate za HDZ – zamolio je pjevač prije pjesme Ljepša si od mjeseca. Zatim je odabrao najglasnijeg momka iz publike te su zajedno izveli Toleranciju. – Ako nešto zguziš nakon ovoga, ima piće da mi platiš – dobacio mu je pjevač. Nastavili su u istom tonu, a publika ih je vjerno pratila, sa Nisi me bila vrijedna, Opasno se drogiram (kada je pjevač demonstrirao fizičku spremu preskakanjem kabela od mikrofona), a totalni kaos je očekivano zavladao na Bolje da sam s frendovima rujno vino pio. Jedva su se oprostili sa Zadranima nakon Srećo laku noć dobro jutro tugo, pošto ih ekipa ispred pozornice nije imala namjeru pustiti. Kada je postalo jasno da se Brkovi neće vratiti, krenula je navala na back stage, kakva se nije vidjela nakon ni jednoga benda u sva tri dana festivala, kako bi se užicala fotka, potpis ili nešto treće od ovih uistinu popularnih Zagrepčana.
Nezahvalnu zadaću da nakon njih izađu na pozornicu imali su Edo Maajka, Frenki i DJ Soul. Isprva ne odviše zainteresiranu publiku uspjeli su natjerati na pjevanje, skakanje i zabavljanje, usprkos tome što je na samom početku koncerta Edo kroz poluzafrkanciju rekao – Ne brinite, sad će Disciplin A Kitschme!
Otvorili su sa Panika, koju je slijedio Minimalni rizik, Trpaj u maricu sve nas strpaj, Noćna smjena, Jesmo l' sami… Trudila se ekipa na pozornici, ali publika nije reagirala energično koliko su željeli. – Jel vam žao što ste došli? Poslije mene neće vam biti žao, kad dođe Disiplina – zafrkavao se Edo. No situacija se prelomila na Prikazama – hrpa ljudi sišla je sa stepenica i pridružila se onima koji su skakali pred pozornicom i koncert se nastavio u punom zamahu – Frenkijeva Gori odlično je prihvaćena, zatim Sve prolazi, Facebook, Volim te… - Amo, Brkovi style – najavio je Maajka Prži na oduševljenje prisutnih. – Nakon onako teškog početka, hvala vam na ovakvom kraju – oprostio se društveno angažirani rap&jam trojac od oduševljenih Zadrana sa No sikiriki.
Pozornicom je zatim zavladao zvuk Disciplin A Kitschme, kojima je ovo bio prvi posjet Zadru, što se nikako ne bi reklo prema reakcijama publike koja je u svakoj prilici rado demonstrirala poznavanje repertoara, što plesom, što pjevanjem. Krenuli su sa Prestani da mrziš, nakon koje je slijedio Čovek koji ne nosi sat, a na Neukusu treba reći NE! dali su priliku publici da pokaže poznavanje materijala novijeg datuma. Vratili smo se u prošlost sa Nemoj, a sa Šta je to što drži danas tvoju pažnju? na posljednji album. Nastavili su sa nabrijanim Heavy Bass Blues i Netko mora to da spreči. Na Kakva sreća i pivo je poskočilo od uzbuđenja, smočivši prve redove, a ništa smirenija situacija nije popratila ni Da li ti znaš za neki drugi ritam. Publika je rado ispunila tišinu koju im je bend prepustio na Tata mama i Bunt, nakon koje je bend na vrhuncu oduševljenja napustio pozornicu, ostavivši, po običaju, uključen bas da bruji. Nije ih trebalo doduše dugo dozivati na dvadesetominutni bis – nakon engleske verzije Zašto, Ti znaš da tvoja soba ima 4 ugla, Betmen, Mandark, Fantom i Buka u modi, bend je pokušao na pozornici reproducirati zvuk zadarskih orgulja koje su ih oduševile.
Bukom oštećenim ušima zatim se obratio organizator festivala, kako bi zahvalio svima koji su došli te čestitao rođendan jednoj od autorica svjetlosne instalacije koja je sva tri dana transformirala ulaz u prostor Festivala kao i jednom od volontera udruge Šigureca. – Nadam se da je bilo zanimljivo i specifično – rekao je Vedran Stošić Miočić zvani Gumeni pozvavši sve da se zabave uz nastup zagrebačkog Antenata.
Da su mogli birati trenutak kada će nestati struje na glavnoj pozornici, teško da bi situacija bezbolnije prošla. Naime, taman kad su se Antenat popeli na pozornicu, svjetla su se ugasila, video zid zacrnio, a zvučnici utihnuli. No to nije spriječilo Antenat da, uz pomoć Miloša Velimira Buce iz Discipline, puhačkom sekcijom zabavi publiku dok ekipa JUMFa promptno rješava tehničke probleme. Nakon petnaestak minuta svjetla su se upalila i Antenat je pred Zadranima zasjao u punom sjaju, označivši kraj drugog JUMF-a… i početak iščekivanja trećeg.