I izbjeglička kriza pokazatelj je potrebe za građanskim odgojem

16_09_2015 / 17:07h  |  Autor: I. Z.  |  Foto: GOOD Inicijativa / Press
I izbjeglička kriza pokazatelj je potrebe za građanskim odgojem

GOOD inicijativa je 16. rujna gostovala u Splitu, u Info zoni, te pojasnila povezanost građanskih kompetencija sa svakodnevnim životom - kako u nacionalnom, tako i u splitskom kontekstu, ali i u odnosu na izbjegličku krizu.

Radi osvještavanja potrebe za kvalitetnim i sustavnim uvođenjem građanskog odgoja i obrazovanja u škole, GOOD inicijativa je 16. rujna gostovala u Splitu, u Info zoni, te pojasnila povezanost građanskih kompetencija sa svakodnevnim životom - kako u nacionalnom, tako i u splitskom kontekstu, ali i u odnosu na izbjegličku krizu.

>> Saznaj više o kampanji Naučimo biti veliki

Porazni rezultati istraživanja građanske pismenosti

 - Demokratski deficit događa se svima nama – svake veljače kada moramo ispuniti poreznu prijavu, na svakom razgovoru za posao kada nas pitaju planiramo li djecu ili hoćemo li uskoro zatrudnjeti - istaknuo je Marko Kovačić iz Instituta za društvena istraživanja naglašavajući da su rezultati dva ovogodišnja istraživanja koja je provela GOOD Inicijativa poražavajući: 19.7% mladih ne zna tko čini vladajuću koaliciju, 60% njih smatra da Hrvati moraju imati veća prava u Hrvatskoj od ostalih nacionalnosti, a čak 52% ne zna kako se biraju ministri. Prema navedenim istraživanjima, samo 55% stanovništva razumije pitanja s kojima se Republika Hrvatska suočava, njih 44% ne pokazuje interes za politiku, tek 40% učinilo bi nešto da promijeni zakon koji je loš za zajednicu, a većina je sklona relativizaciji prava na azil, udruživanje i prava nacionalnih manjina.

Od mladih se očekuje da donose promjene, a nitko ih za to ne priprema

U kontekstu Dalmacije, a pogotovo grada Splita, situacija je slična kao i na razini cijele Hrvatske, napomenuo je Darko Čop iz udruge Info zona: - Iskustva vezana za rad učeničkih vijeća nisu najbolja. Isto tako, u Savjetu mladih postoji disbalans između očekivanja prema mladima i toga kako se njih priprema za sudjelovanje. Postoji očekivanje da bi mladi trebali biti nosioci promjena, ali ih se na to neadekvatno priprema.

Odlučnosti za uvođenje građanskog odgoja i obrazovanja nedostaje na svim razinama, a na lokalnoj razini, kako je istaknuo, to se vidi u očekivanju da mladi poznaju sve gradske službe kojima bi trebali pristupiti, a istovremeno te gradske službe ne prepoznaju probleme mladih.

I izbjeglička kriza pokazuje zašto je potreban građanski odgoj

- Trenutna izbjeglička kriza, kao i reakcije našeg društva, pokazatelj su zašto je važno na kvalitetan način uvesti građanski odgoj i obrazovanje u škole - istaknula je Emina Bužinkić u ime GOOD Inicijative dodajući da su svi dionici sustava – mediji, vjerske institucije, sustav obrazovanja i obitelj zakazali kao socijalni agensi. - Mi kao društvo moramo izaći iz zatvorene lupe, biti dio globalnih procesa, biti solidarni kada se to traži od nas - zaključila je Bužinkić.

S obzirom na to da se kroz kurikularnu reformu otvara prilika za oblikovanje građanske i drugih kompetencija mladih, GOOD inicijativa je podržava te se zalaže da se pri tome stavi naglasak na demokratsko upravljanje školama i obrazovnim institucijama, primarno Agencijom za odgoj i obrazovanje i Ministarstvom obrazovanja, znanosti i sporta.

Neodgovarajući model provedbe građanskog odgoja i obrazovanja, naime, stvorio je još dublju polarizaciju spram građanskog odgoja u društvu te stoga GOOD inicijativa očekuje od Ministarstva i Agencije da objave rezultate eksperimentalne provedbe GOO-a - kako u međupredmetnoj provedbi, tako i u zasebnom predmetu koji se prošle školske godine provodio u 30-ak škola.