Glazbena priča Virne Kljaković

09_06_2016  |  Autor: Karmen Širović  |  Foto: Virna Klaković, privatni arhiv
Glazbena priča Virne Kljaković

- Drago mi je što postoji ovakav ciklus u Splitu, naročito zbog toga što su ciklusi i natjecanja ovakvog tipa u Hrvatskoj rijetkost - kaže mlada pijanistica Virna Kljaković, pobjednica ciklusa koncerata mladih glazbenika mo. Vinko Lesić.

Već četiri sezone u organizaciji Glazbene mladeži Split održava se Ciklus koncerata mladih glazbenika mo. Vinko Lesić, a najfriškija pobjednica splitska je pijanistica Virna Kljaković. U sezoni 2015/2016. održalo se šest koncerata na kojima su, osim pobjednice, nastupali i violinistica Marica Vilibić, Kvartet saksofona UMAS, orguljašice Josipa Leko i Katarina Javora te Gudački trio UMAS.

Prema riječima umjetničkog žirija, sastavljenog od renomiranih glazbenika koji djeluju na splitskom području (B. Barišić, J. Garin, N. Karajanov Pačko, O. Cinkoburova, V. Podrug Kossjanenko, M. Nera Pavlinović, L. Grubišić, P. Kandrusevich, E. Ephstein i A. Domančić), Virna Kljaković zaslužila je titulu najuspješnije mlade glazbenice glazbenim izražajem, programskim sadržajem i umjetničkom interpretacijom koju je pokazala na recitalu u Foyeru splitskog HNK 16. ožujka 2016. Posebna diploma dodijelit će se i violinistici Marici Vilibić za najbolju izvedbu hrvatskog autora, a obje glazbenice slušat ćemo i na jesen, kada će se održati pobjednički koncert kao kruna četvrte sezone.

Virna Kljaković glazbenim stazama krenula je vrlo rano, sa samo šest godina. Iako tada nije znala što želi biti kada odraste, samo je o sviranju razmišljala. U pubertetu je, kaže, malo podbacila. Nije baš vježbala. Ali je zato na Muzičkoj akademiji u Zagrebu prof. Đuro Tikvica, koji se kao učenik jedne od najvećih pijanistica 20. st. Tatiane Nikolayeve naviknuo na strogu rusku školu, u Virnin glazbeni život ponovno uveo red, rad i disciplinu. Splitska pijanistica sa zagrebačkom adresom pobjedu je slavila u rodnom gradu, a tu priliku iskoristili smo da je predstavimo intervjuom.


Zašto si se odlučila prijaviti na Ciklus mladih glazbenika mo. Vinko Lesić?

Drago mi je što postoji ovakav ciklus u Splitu, naročito zbog toga što su ciklusi i natjecanja ovakvog tipa u Hrvatskoj rijetkost. Uz Ciklus Vinko Lesić mladi glazbenici mogu se predstaviti i natjecati na Tribini mladih glazbenih umjetnika Darko Lukić te na Međunarodnom natjecanju mladih glazbenih umjetnika Ferdo Livadić u Samoboru, na kojem sam sudjelovala u duu s violinisticom Martom Bratković 2013. godine. Kolege koji su nastupali u Splitu na ciklusu bili su jako zadovoljni i njihova preporuka također me potakla na prijavu.

Koliko je na tvoju odluku utjecalo i kompetitivno ozračje Ciklusa? Bi li se prijavila i da je bilo riječ samo o koncertima?

Nisam razmišljala o nagradi. Vrlo je teško organizirati koncert u Foyeru, koji je trenutno jedini adekvatni prostor u Splitu za održavanje pijanističkih recitala. Prilika da tamo održim koncert prvenstveno me potakla na prijavu.

Iza tebe su brojna državna i regionalna natjecanja na kojima si ostvarila zavidne uspjehe, a proglašena si i laureatkinjom natjecanja Daleki akordi 2002. godine. Koja ti je od osvojenih nagrada najdraža?

Ne volim natjecanja, iako ih podržavam. Za natjecanja treba biti u jednoj posebnoj mentalnoj formi. Trenutno je uvriježeno mišljenje da se karijera može izgraditi samo nizom uspjeha na natjecanjima. Ne bih se složila s tim. Rad, dobra volja i entuzijazam su mnogo važniji. Ova nagrada jako mi je važna, a ujedno i velika motivacija za nastavak rada, jer sam prvi put samostalno birala program. Mi glazbenici usavršavamo se do kraja života, a često se na tom putu oslanjamo na mišljenje iskusnijih kolega. Međutim, važno je slušati i vlastitu intuiciju. Ova nagrada potvrda je da sam na pravom putu.

Stres i trema na nastupima za tebe su nepoznanica ili neugodni suputnici?

Trema je za mene pozitivan osjećaj jer mijenja stanje svijesti u kojem su ti sva čula otvorena. Ako je na pravi način kanaliziraš uz pozitivan pristup i ne pretvoriš je u strah,ona je dar. Međutim, uvijek kada sviram imam veliki osjećaj odgovornosti.

Osim pijanističke karijere, okušala si se i u pedagoškom radu kao profesorica klavira u Glazbenoj školi Blagoje Bersa te Elly Bašić. Kakvo je to iskustvo bilo?

Bilo je to inspirativno iskustvo. Kroz rad s djecom uočiš i vlastite nedostatke. Smatram da bi se svatko od umjetnika trebao baviti i pedagoškim radom. Osim što takav rad oplemenjuje, ono što govoriš djeci primjenjuješ i na sebi.

Možeš se pohvaliti i s više od 180 000 pogleda na YouTubeu, koje je dobila snimka izvedbe Chopinova Nocturna u f-molu. Internet je danas medij koji za komunikaciju s publikom i prezentaciju koriste i mnogi glazbenici klasičnog usmjerenja. Nove platforme, naročito YouTube, omogućavaju im promociju u cijelom svijetu, a neki su pomoću njih izgradili i karijere te postali planetarno popularni. Koliko je po tvojem mišljenju ovakav način promocije uspješan?

Javljali su mi se ljudi iz čitavog svijeta. Njihovi komentari motiviraju me i potiču na rad, a dobila sam i ponude za koncerte.

Dvije skladbe F. Chopina Virna svirala si i na recitalu u sklopu Ciklusa mo. Vinko Lesić, što nije nimalo neobično s obzirom na to da njegova djela favoriziraju i često izvode mnogi pijanisti. Zašto je to slučaj?

On je jedini skladatelj koji je pisao isključivo za klavir te je podigao pijanističku tehniku na jednu drugu razinu. S pravom nosi naziv „pjesnik klavira“. Njegova glazba je duboka i prirodna te se mogu lako poistovjetiti s njom. Ipak, meni je draži F. Schubert. Jednostavniji je u ekspresiji. Sonatu za glasovir u B-duru, koju sam također svirala na recitalu u Foyeru, napisao je dva mjeseca prije smrti i doživjela sam je kao njegovu refleksiju o životu.

Pojam cjeloživotnog učenja danas se sve više spominje i promiče, a usavršavanja i nadograđivanja naročito su vezana uz glazbenike. Ni ti nisi iznimka po tom pitanju?

Godinu dana prestala sam svirati kada sam se počela baviti pedagoškim radom. Sviranjem se razvijaš kao osoba, a važno je biti i u produktivnoj sredini gdje imaš i konkurenciju. Nisam mogla bez sviranja, zato sam odlučila otići na postdiplomski studij u Beč. Na Akademiju za glazbu i izvedbene umjetnosti u Beču odlazim 2017. godine. Posebno me veseli što ću tamo biti u klasi pijanista Stephana Möllera.

Virna, idealan posao za tebe u Hrvatskoj bio bi…?

Teško pitanje…Neka kombinacija pedagoškog rada i koncerata, solističkih, ali i komornih. Voljela bih osnovati komorni sastav, ali je za takav tip ansambla vrlo teško pronaći mjesta za nastup.

Ako ste propustili nastup Virne Kljaković, ne brinite. Pomno pratite program splitskog HNK, gdje će se u jesenskim danima ponovno održati recital. Do tada možete uživati u njezinim snimkama na YouTubeu.

Ovaj je članak nastao uz potporu Agencije za elektroničke medije, putem Javnog natječaja 03/15 Fonda za poticanje pluralizma i raznovrsnosti elektroničkih medija.