Glasnogovornik Prometa: Naša želja je stvoriti uvjete da budemo prvi izbor u odabiru prijevoza

01_07_2024 / 16:44h  |  Autor: Kristina Tešija  |  Foto: Promet Split, Dalmatinski portal
Glasnogovornik Prometa: Naša želja je stvoriti uvjete da budemo prvi izbor u odabiru prijevoza

Razgovor s Hrvojem Mlikotom.

Čini se da je javni gradski prijevoz u Splitu u posljednje dvije godine polako, ali sigurno pridobio povjerenje putnica i putnika. Naime, nakon uvođenja sustava E-ticketing omogućena je kupovina karata putem više kanala, kao što su mobilna aplikacija, web portal te kartomati na nekoliko autobusnih stajališta, a omogućeno je praćenje linija u stvarnom vremenu putem aplikacije. Ipak, kao nerijetko jedino sredstvo prijevoza na koje su mladi osuđeni, pogotovo rastom cijena taxi prijevoznika tijekom turističke sezone, bitno je osvijetliti neke od problema na koje upravo mladi upozoravaju. Za moguće odgovore obratili smo se Hrvoju Mlikoti, glasnogovorniku tvrtke Promet d.o.o. i postavili mu nekoliko pitanja koja su se iskristalizirala nakon fokus grupa održanih s mladima.

U kontekstu javnog gradskog prijevoza u Splitu i skupine mladih, znali smo naići na vijesti iz crne kronike o vandalizmu mladih. Radite li s mladima na smanjenju takvih ekscesa, jesu li oni još uvijek prisutni? 

Nažalost, vandalizam u javnom prijevozu većinom je uzrokovan od strane srednjoškolske populacije. Svjesni smo ovog problema i radimo na njegovom rješavanju. Nedavno smo uveli videonadzor u desetak autobusa kako bismo poboljšali sigurnost i spriječili ovakve incidente. Trenutno čekamo prve policijske rezultate i analizu snimaka koje su zabilježene u posljednjih nekoliko mjeseci. Posebno nas žalosti činjenica da imamo jedan od najmlađih voznih parkova u Europi, koji je, nažalost, često narušen vandalizmom. U planu su nam video kampanje koje će educirati mlade o važnosti očuvanja javnog dobra i smanjenju ovakvih ekscesa. Također, planiramo putem EU fondova aplicirati za sredstva kako bismo ugradili videonadzor u preostale autobuse. Nastavljamo raditi na poboljšanju sigurnosti i svijesti o važnosti očuvanja naših autobusa, koji su imovina svih građana Splita, jer štete od vandalizma plaćamo svi mi iz javnog novca.

Uključujete li mlade u svoj rad na neki način? 

Povremeno zapošljavamo pripravnike kako bismo mladima omogućili stjecanje radnog iskustva. Nakon isteka pripravničkog staža, postoji mogućnost zapošljavanja na neodređeno vrijeme. Prije smo primali mlade na praksu, a sada ponovo razmatramo tu mogućnost kako bismo ih dodatno uključili u naš rad i pružili im priliku za profesionalni razvoj.

Jedan od problema koji su mladi istaknuli su noćne linije tijekom radnog tjedna i u zimskim mjesecima. Smatrate li da Promet Split nudi dovoljno noćnih linija za zadovoljiti potrebe mladih? Osim noćnih, čini se da mladi iz okolnih mjesta muku muče i s redovitim dnevnim linijama. Mogu li mladi iz okolnih mjesta neometano obavljati obveze ili si priuštiti večernji/noćni izlazak u Splitu i znati da postoje autobusne linije na koje mogu računati?

Nažalost, zbog nedostatka vozača trenutno su nam otežane okolnosti uvođenja novih linija, uključujući i noćne linije. Kada su noćne linije prometovale, nisu bile najpopularnije jer se mladi češće odlučuju za taksi prijevoz.

Kako bismo poboljšali situaciju, upravo smo završili kampanju financiranja D kategorije kako za mlade, tako i za one koji žele ostvariti karijeru u stabilnom okruženju. Slijedom toga, očekujemo da ćemo u budućnosti moći bolje udovoljiti zahtjevima svih populacija.

Naša želja je stvoriti uvjete da budemo prvi izbor u odabiru prijevoza po gradu, a to možemo postići učestalim polascima, redovitim voznim redom i pouzdanošću. Što se tiče povezivanja manjih mjesta sa Splitom, radimo na tome da okolna mjesta budu dobro pokrivena kako bi mladi iz tih mjesta mogli neometano obavljati svoje obveze znajući da postoje pouzdane autobusne linije na koje mogu računati u svim terminima.

Primijećujete li neke pozitivne pomake nakon digitaliziranja sistema naplate putnih karata? Koriste li stanovnici Splita češće javni prijevoz, je li se smanjila količina "švercera" i napisanih kazni? 

Nakon uvođenja sustava E-ticketing omogućena je kupovina karata putem više kanala, kao što su mobilna aplikacija (dostupna na Google Play i App Store), web portal, te kartomati na nekoliko autobusnih stajališta. Kupovina putem tih kanala postala je vrlo popularna jer je cijena unutar Splita samo 1 euro, dok kupovina karte u autobusu od 1. lipnja do 1. listopada košta 3 eura s ciljem smanjenja opterećenja na vozače i ubrzavanja protoka putnika, budući da je u ljetnim periodima opterećenje dosta izraženo.

Naša namjera je smanjiti opterećenje na vozače i ubrzati protok putnika, omogućujući kupovinu karata putem mobilne aplikacije, web portala i kartomata, čime putnici štede vrijeme i novac.

Također, omogućeno je praćenje autobusa kako bi se izbjeglo nepotrebno čekanje na stanici, te je uvedeno planiranje rute, što dodatno poboljšava korisničko iskustvo. Potpuno poboljšanje očekujemo nakon planiranog uvođenja druge faze E-ticketinga koja će uključivati postavljanje informacijskih panela izvan grada Splita, uvođenje dodatnih validatora u autobuse, te videonadzora u sve autobuse.

Nažalost, "šverc" i dalje postoji, ali radimo na poboljšanju statistike zapošljavanjem novih kontrolora. Cilj nam je stvoriti sustav u kojem će javni prijevoz biti prvi izbor stanovnika Splita, zahvaljujući učestalim polascima, redovitom voznom redu i pouzdanosti.

Postoji li šansa da bi Split nekad u budućnosti mogao postati jedan od europskih gradova s besplatnim javnim gradskim prijevozom, kakva bi podrška i od koga bila potrebna da se nešto takvo ostvari i u lokalnoj sredini?

Cijena javnog prijevoza ovisi o jedinici lokalne samouprave na području prometovanja. Da bi Split postao grad s besplatnim javnim prijevozom, bila bi potrebna značajna financijska podrška lokalne samouprave.

Ovaj sadržaj realiziran je kroz projekt "Hoću grad za mlade!" koji je sufinanciran sredstvima Grada Splita te ne odražava nužno stajališta donatora.