Gadan prvi (i drugi, i treći) dojam
Potaknut u kolovozu, u srcu turističke sezone objavljenim novinskim tekstom u kojem je navedeno kako je Split u ovoj godini doživio 20% povećanje broja gostiju, odlučio sam provjeriti kako Grad brine o turistima, kako ih dočekuje.
Nerijetko je turistima u šetnji gradom koji posjećuju prvo mjesto na koje će navratiti – Turistički info centar. Oni koji se za svoje putovanje pripremaju od kuće u tražilicu upišu ime grada kojeg će posjetiti i među prvim rezultatima koji im budu ponuđeni nalazi se i stranica Turističkog info centra. Turistički info centar mnogim je (potencijalnim) posjetiteljima nekog grada njegovo lice, ono na temelju čega će stvoriti prvi dojam o odredištu.
I Split ima svoj Turistički info centar. Isti je utemeljila i vodi Turistička zajednica grada Splita. Kao svaki turistički orijentiran i od turista prepoznat grad, Split je, smatrao sam, vođen brigom Gradske uprave sigurno uložio veliki trud kako bi se naličje grada osvjetlalo, kako bi se taj prvi kontakt koji turisti dobiju s gradom, preko Turističkog info centra, učinio što primamljivijim. Kako sam se samo prevario.
Potaknut u kolovozu, u srcu turističke sezone objavljenim novinskim tekstom u kojem je navedeno kako je Split u ovoj godini doživio dvadeset postotno povećanje broja gostiju u odnosu na prethodnu godinu, odlučio sam provjeriti kako Grad brine o turistima, kako ih dočekuje.
U internet tražilicu upisao sam Split i među rezultatima odabrao službenu stranicu Turističkog info centra koji vodi Turistička zajednica. Malo je reći da sam se razočarao. Ono što me dočekalo bilo je, dizajnerski i sadržajno, na nivou turističko promidžbene stranice iz doba početka interneta:
- izmjenjujuće fotografije na naslovnici nestimulirajuće, preopćenite (neposebne, mogle bi reklamirati bilo koji grad), nedovoljno kvalitetne, ne mame turiste,
- rubrika POVIJEST SPLITA: 166 riječi, 824 slova,
- klik na link SHOPPING (prava hrvatska riječ): vodi na stranicu na kojoj su vijesti iz Splita toliko ažurne da se reklamira npr. Oliverov koncert u Spaladium areni (2010. godine) kao i još mnoge aktualnosti iz 2010. godine,
- nepregledni bočni izbornik stranice rastvara pojedine rubrike kad se preko njih prijeđe pokazivačem miša i ostavlja ih rastvorene, pa korisnici moraju vrtjeti kotačić u nedogled da bi se spustili do željene kategorije,
- tmuran dizajn (hladne boje), slike loše razlučivosti, neprivlačnost sadržaja, nemogućnost online kupnje suvenira, izleta, turističke karte (Split card) ili uopće bilo kakve kupnje,
- loš kalendar događanja (nepregledan, najobičnije nabacani tekst),
- rubrika Split city break ne nudi ništa kad se odabere već korisnik mora još klikati, skinuti iznimno nepregledan pdf dokument da bi dobio nekakvu informaciju, a kamo li ponudu,
- poveznice u prazno: npr. poveznica za program kinoteke Zlatna vrata vodi na ništa ,
- popis konzulata najobičnija nepregledna i bezlična lista poput popisa namirnica. Nema ni osnovnu oznaku zemlje, grb ili zastavu uz podatke o pojedinom konzulatu,
- obavijest o potrebi ishođenja viza za državljane Ruske Federacije, Ukrajine i Republike Turske – jako logično – ispisana je samo na hrvatskom jeziku,
- općenito nedostaje prijevod na španjolski (golemo svjetsko govorno područje), ruski, skandinavske jezike (valjalo bi naravno ispitati strukturu narodnosti/jezika koji posjećuju Split i prilagoditi im stranice), japanski, korejski,
- fotogalerija s dosta nekvalitetnih fotografija,
- 360 stupnjeva panorame od kojih mnoge ne rade, nema prikaza,
- nedostaje rubrika O NAMA, ...
Ovo posljednje, nepostojanje rubrike O NAMA, držalo me još neko vrijeme u pogrešnom uvjerenju. Naime, kako sam već napomenuo, smatrao sam da je Turistički info centar (pa i Turistička zajednica) institucija-ustanova-tijelo koje je pod upravom Grada, nešto o čemu Gradska uprava jako brine, ali pravi odgovor dobio sam nakon što sam kontaktirao ljude iz Turističke zajednice: Turistička zajednica grada Splita nije pod upravom Grada Splita. Turistička zajednica grada Splita je pravna osoba koja je osnovana radi promicanja i unapređenja turizma i gospodarskih interesa fizičkih i pravnih osoba koje pružaju ugostiteljske i druge turističke usluge ili obavljaju drugu djelatnost neposredno povezanu s turizmom na području grada Splita.
Oho, rekao sam! Ovo mi je bilo potpuno novo. Brigu o licu Splita, prvom dojmu kojeg turisti dobiju u kontaktu s Turističkim info centrom vodi pravna osoba, a ne Grad. Sigurno je tako i u drugim gradovima u Euorpi, pa su kod nas samo preslikali model, pomislio sam. Ipak, odlučio sam provjeriti i to, pa sam poslao mail u Turističke info centre u Beč, Prag, Rim, Berlin, Barcelonu, London, Graz, Firencu, Lisabon i Budimpeštu. Odgovori koje sam zaprimio iz navedenih europskih turističkih odredišta bili su jasni: Turistički info centar je pod Gradskom upravom (gradski je interes) i njegova zaduženja su mnogostruka, kao i korist koju grad ima od njih.
Posjetio sam i službene internet stranice navedenih gradova, tj. njihovih Turističkih info centara: moderno, jednostavno, primamljivo, pregledno, ciljano, informativno, puno raznovrsne ponude i mogućnosti za posjetitelje da već sa stranica (iz kuće, nisu odredište još ni primirisali) kupe suvenire, rezerviraju smještaj, ulaznice, kupe karte za gradski prijevoz, ...
Uzevši sve u obzir, jasno je da se nema što zamjerati Turističkoj zajednici grada Splita, ona je pravna osoba i njihove internet stranice mogu izgledati kako njih volja (iako tvrde da ulažu 20-40 tisuća kuna godišnje u njih: ili ih netko gadno guli, ili ne govore istinu – za te novce mogli bi imati space shuttle a ne dobru internet stranicu), ali Gradskoj upravi itekako se ima što prigovoriti, jer prepustiti taj važan čimbenik nekome drugome, dozvoliti da prvi dojam za posjetitelje Splita formira netko kome to nije baš toliko važno, to je nedopustivo. Središnjica brige i pružanja usluga i informacija o gradu treba biti pod upravom Grada, jer to je golemi gradski interes!
Zbog toga (suzdržano) pozdravljam vijest koja je stigla iz Grada, o osnivanju tijela (gradske turističke agencije) koje će se više posvetiti turizmu i onome što predstavlja ovom sve više turistički orijentiranom gradu, ali se i nadam da će opseg djelatnosti biti širi od puke receptivne funkcije. Nadam se da će ovaj naš Split u Gradu Splitu i u Gradskoj upravi dobiti nekoga kome je stalo, tko će mu umiti lice i održavati ga umivenim cijelu godinu, a ne samo dok furešti odu.