Drugotna za ravnopravnost žena

29_11_2016  |  Autor: Martina Melvan  |  Foto: Drugotna na sav glas / Facebook
Drugotna za ravnopravnost žena

Ivan Blažanović iz Zaklade Solidarna govori o pokretanju kampanje Drugotna na sav glas, kojoj je cilj prikupiti sredstva za financiranje inicijativa koje se bore za rodnu ravnopravnost.

Inicijative i organizacije diljem Hrvatske koje u svojim lokalnim zajednicama rade protiv različitih vrsta društveno i sustavno ukorijenjenih neravnopravnosti, ponekad se teško mogu othrvati osjećaju da se bore protiv vjetrenjača. U našem društvu danas jačaju konzervativne i klerikalne struje, a ženska reproduktivna i seksualna, kao i općenito ljudska prava, sve se učestalije i glasnije napadaju. Malo kome promaknuli su izrazi poput štraca, drugotna i neposlušna koji su upotrijebljeni da bi se opisale žene, a izazvali su pravu buru u hrvatskoj javnosti.


Drugotna će financirati inicijative za promicanje i zaštitu ljudskih prava

Upravo je ovakva društvena klima potaknula Zakladu za ljudska prava i solidarnost Solidarna na organizaciju kampanje Drugotna na sav glas. Solidarnu je prošle godine pokrenulo 55 zakladnika (organizacija i pojedinaca) da bi stvorili autonoman i trajan izvor financiranja građanskih inicijativa koje promiču i štite ljudska prava, posebno kad treba brzo reagirati i biti fleksibilan.

Kampanjom Drugotna na sav glas Solidarna je odlučila pokušati prikupiti donacijska sredstva i njima zatim, putem javnog natječaja, podržati lokalne ženske inicijative širom Hrvatske. Donacijom građani dobivaju majice i bedževe na kojima su prikazani gore spomenuti omalovažajući izrazi, ali uz satiričan obrat.

Diskriminacija kao motivacija

O čitavoj kampanji, o motivima za njezino pokretanje, dosezima i ciljevima razgovarali smo s jednim od organizatora kapanje, Ivanom Blaževićem iz Solidarne.

- Motivacija za kampanju došla nam je iz niza diskriminatornih izjava koje su se o ženama mogle čuti u javnom diskursu u zadnjih nekoliko mjeseci, konkretno iz Glasa Koncila i od kardinala Puljića u kojima se žene etiketira i svodi na drugotne, štrace i neposlušne – kaže Ivan.

- Cilj je osvijestiti javnost o tome koliko diskriminatorni govor može biti štetan i istovremeno financiranjem osnažiti i dati glas ženskim inicijativama koje se bore za političku, društvenu i ekonomsku ravnopravnost žena i muškaraca prvenstveno u krajevima Hrvatske u kojima takva podrška nedostaje – komentira.

Žene si ne mogu priuštiti pasivnost


Pojasnio nam je da u Solidarnoj smatraju da je kampanja izrazito važna jer se obraća prije svega građanima i građankama te pokušava osigurati potporu i podignuti svijest u društvu o problemu diskriminacije žena.
- S obzirom na jačanje neokonzervativnih snaga koje žele nametnuti svoje ideje i koncepcije života svima ostalima, važno je raditi direktno sa svim ljudima, a posebice sa ženama da bi prepoznale važnost borbe za svoja prava i osvijestile da si ne mogu priuštiti pasivnost – dodaje Ivan.

Važnost kampanje najviše se ogleda u činjenici da će prikupljena sredstva biti donirana lokalnim ženskim inicijativama s naglaskom na onim sredinama u kojima je borba za rodnu ravnopravnost rijetkost, napominje. - To su ujedno sredine gdje se žene susreću s najtežim oblicima diskriminacije i negiranja svojih prava – tvrdi Ivan.

Brojni građani podržali kampanju

Kampanju su do sada podržale brojne javne osobe poput glumica Ksenije Marinković, Lucije Šerbedžije, Katarine Bistrović-Darvaš, Urše Raukar, Lukrecije Tudor, pjevačice Ivanke Mazurkijević, voditeljice Daniele Trbović, novinarke Danke Derifaj te teatrologinje i spisateljice Mani Gotovac. Svoj doprinos dali su i glumac Adrian Pezdirac, novinar Ilko Ćimić i stand-up komičar Ivan Šarić.

- Smatram da građani itekako razumiju i podržavaju našu inicijativu. Vjerujem da im se također svidio pomalo humorističan i ironičan ton kampanje koji je vidljiv u natpisima na majicama – govori Ivan dodajući da su do sada prikupili oko 20 tisuća kuna, što ukazuje na to da su ljudi svjesni da problem zbilja postoji.

Šira javnost mogla se direktno upoznati s kampanjom Drugotna i u lokalnim akcijama a jedna od njih održala se na Cvjetnom trgu u Zagrebu, gdje se nalazio informativni štand s majicama. Akciji su se pridružile i cure iz Le Zbora koje su otpjevale nekoliko pjesama.

- Odaziv građana bio je odličan pa smo tako u samo sat vremena uspjeli skupiti 1 200 kuna. Ovo iskustvo nam je pokazalo da mnogo građana itekako zna o čemu se radi i ne treba im dodatno pojašnjavati zašto se na našim majicama nalaze pogrdna imena za žene, što je svakako dobar znak – pojasnio je Blažević.


Donacije se prikupljaju do 10. prosinca, a onda slijedi javni natječaj


Iako je kampanja službeno završila u petak, 25. studenog, kad se obilježio Međunarodni dan borbe protiv nasilja nad ženama, Solidarna time nije završila djelovanje. Donacije se prikupljaju sve do 10. prosinca, Dana ljudskih prava, kad se planira raspisati javni natječaj za prijave za financijsku podršku udrugama, inicijativama, programima.

Organizatori iz Solidarne naglašavaju da će u opsegu u kojem im prikupljena sredstva budu dozvoljavala, podržati direktne akcije, prosvjede, umjetničke, obrazovne, medijske i kulturne inicijative i akcije solidarnosti. Posebna pažnja usmjerit će se na ženske akcije solidarnosti iz onih sredina gdje društvena podrška borbi za ženska ljudska prava izostaje te na nove inicijative koje se upravo osnažuju za izlazak u javnost. Prijavljene kandidate će, kaže Blažević, ocijeniti tim vanjskih i neovisnih evaluatora, a potom će se sredstva dodjeljivati na osnovi rang liste.