Diocletia - od ideje do uspjeha

14_10_2019  |  Autor: KMaja  |  Foto: Diocletia/Gerd Altmann, Pixabay
Diocletia - od ideje do uspjeha

Uz to što je diplomirana pravnica, zaposlena u struci, Kristina se bavi marketingom, administracijom i nabavom materijala. Otkrij priču iza brenda Diocletia!

Spoj desetljeća iskustva, bezvremenskog dizajna, kvalitete i suvremenog pristupa potrošaču dobitna su kombinacija za profiliranje na zasićenom tržištu. Pred kupcima je širok izbor, i proizvođač treba pokazati spektar znanja i vještina da bi se istaknuo među konkurencijom. Upravo je to uspješno kroz protekle dvije godine napravila Kristina Kraljević, uz podršku svoje čitave obitelji, s brendom Diocletia. Rimljanke nisu novost na tržištu, pa ni one ručno rađene, ali to nije spriječilo obitelj iza Diocletie da svojim kreativnim pristupom u relativno kratkome roku izgradi prepoznatljiv brend. Kako im je to pošlo za rukom, koja je najveća poslovna lekcija koju je do sada naučila, i koji bi savjet voljela da je sama dobila prije no što se upustila u posao, saznaj iz razgovora s Kristinom, čije je iskustvo korisno i inspirativno i za one koji ne planiraju pokrenuti vlastiti posao.

Neformalna edukacija i učenje kroz rad
Uz to što je diplomirana pravnica, zaposlena u struci, Kristina se bavi marketingom, administracijom i nabavom materijala, vrlo specifičnim poslovima koji ne dopuštaju veće pogreške. Osnovna znanja je sama stekla koristeći dostupne besplatne resurse, te se nastavila konstantno usavršavati i razvijati kroz rad. – Na samom početku sam čitala relevantne blogove i gledala youtube tutoriale, a kasnije sam uspješno završila nekoliko tečajeva preko Coursera online platforme – kaže Kristina i dodaje: – Znanje ćete usvojiti istraživanjem koje obuhvaća proučavanje materije, gledanje video materijala, čitanje tuđih iskustava, a onda nekako u hodu rješavate probleme koji vam se nameću, te na taj način najviše naučite.

Mladim poduzetnicima savjetuje: – U Hrvatskoj je razvijen sustav lokalnih razvojnih agencija pa možete potražiti savjete kod njih. Agencija koja je nama bila od pomoći je svakako zagrebački “Plavi ured” koji se bavi edukacijom i savjetovanjem poduzetnika početnika.

Što se specifičnosti vezanih za nabavu materijala tiče, otac joj je bio velika podrška. – Kad govorimo o nabavi materijala, uvijek se prvo konzultiram s ocem koji je 30 godina u ovom poslu te ima iskustvo rada s različitim materijalima, upoznat je kako koji materijal reagira te što se sve s njim može raditi. Nakon toga krećem u potragu za definiranim materijalom i rekla bih da se taj proces ističe od ostalih po samoj problematici. Neke tvrtke ne odgovaraju na mail, nisu otvorene za nove suradnje, isporučuju samo veće količine materijala, neki ne šalju uzorke pa morate osobno otići do tvornice, ili pošalju uzorke, ali to ne bude ono što smo prvotno dogovorili, tako da u postupku nabave morate biti strpljivi i uporni jer se vremenski zna odužiti toliko da probije i zadnje rokove koje ste sebi zadali.

Pozitivna iskustva s administracijom
Direktnog iskustva sa samim otvaranjem obrta nema, ali je dobro upoznata s administracijom i suradnjom sa službenicima. – Naš obrt postoji već 25 godina, tako da je malo teško govoriti o iskustvu otvaranja obrta s obzirom da se po tom pitanju dosta toga promijenilo, i to u pozitivnom smislu. Danas obrt možete otvoriti elektronskim putem što tada nije bilo moguće. Jedan veliki dio vremena otpada na administraciju ali uz dobru organizaciju i svakodnevno vođenje administracije, ne bi trebalo predstavljati veći problem. Kad govorimo o radu institucija, uglavnom bih krenula u postupak s negativnim stavom – u smislu da će cjelokupna birokracija otežati posao, te da neću dobiti potrebne pravovremene informacije – međutim moram naglasiti da tako nije bilo u našem slučaju. Dapače, imam pozitivna iskustva s radom službenika koji su bili itekako od pomoći u pružanju informacija i pronalasku rješenja. Savjet je da se svakako informirate i pripremite koliko možete prije nego što se obratite institucijama, da znate otprilike koje imate opcije, da znate koja pitanja trebate postaviti, a sve kako bi dobili točne informacije koje se odnose specifično za vaš slučaj – kaže Kristina.

Korištenje poticaja
Kao obrt koristili su i poticaje, za što ima konkretne savjete: – Imam iskustva s poticajima ponajviše od strane grada Splita koji svake godine objavi natječaj za bespovratna sredstva poduzetnicima. Na web stranici županije, Ministarstva gospodarstva, poduzetništva I obrta te web portalu Europski strukturni I investicijski fondovi možete pretraživati natječaje koji su trenutno otvoreni kako biste pronašli onaj koji odgovara vašem području djelovanja. Na koji način prijaviti projekt i u kojem obliku, određeno je natječajnom dokumentacijom koja je objavljena uz svaki natječaj. Prijavu na natječaj možete odraditi sami, ili možete dati tvrtki da taj dio posla odradi umjesto vas, naravno uz određeni postotak. Svakako bi preporučila da sami odradite taj dio posla, jer upravo vi najbolje znate sve o poslu koju radite, a u slučaju da vam nešto ne bude jasno, uvijek se možete obratiti određenoj službi nadležnog tijela koje je raspisalo natječaj.

Iskustvo s vanjskim tržištem
Diocletia se nije zaustavila na domaćem tržištu – pronašli su kupce i izvan Hrvatske. O tome iskustvu Kristina kaže: – Ne mogu općenito tvrditi, ali što se tiče našeg posla smatram da nije problem proširiti se na vanjsko tržište ukoliko imate kvalitetan proizvod koji ima svoje kupce. Kao na svakom početku, nije jednostavno naći klijente na vanjskom tržištu s obzirom da je samo tržište zasićeno raznim proizvodima, ali treba biti uporan i strpljiv. Što se tiče samog izvoza, danas imate nekolicinu prijevoznika, imate mogućnost izbora s kim surađivati, a ukoliko sklopite ugovor s određenim distributerom cijene znaju biti znatno jeftinije.

Najveća poslovna lekcija i savjet za mlade
Na pitanje koja je za sada najveća poslovna lekcija koju je naučila, odgovara: – Uvijek morate imati spreman plan B, a ponekad i C. Koliko god nevino izgledala određena situacija uvijek trebate očekivati odstupanja od plana te spremno reagirati na rješavanje problema.

Razgovor zaključujemo Kristininim savjetom za mlade koji se planiraju baviti poduzetništvom, a koji je primjenjiv za sve životne situacije: – Padovi i posrnuća su sastavni dio svakog posla te ih treba shvatiti kao nešto pozitivno, jer svakim padom učite više i postajete kompetentniji u radu.

Diocletia
– Diocletia je moj osobni projekt na kojeg ne gledam kao na posao već više kao hobi koji mi dopušta da izrazim svoju kreativnost i organizacijske vještine – kaže Kristina.
Specifičnost brenda je ta što obuću izrađuju po mjeri, te pružaju mogućnost samostalnog kreiranja cipela. – Na našoj web stranici diocletia.hr imate tekstualno I slikovno prikazane upute kako pravilno izmjeriti dužinu i širinu stopala, kao i opciju da nakon što odaberete željeni model, svaku trakicu modela bojate u željenu boju, tako da cipele mogu biti jednobojne ili pak ako ste dovoljno odvažni, možete nositi dvije cipele različitih boja – objašnjava Kristina.
Nisu se ograničili samo na standardne dimenzije cipela – možeš naručiti sandale točno po svojim mjerama, poštujući sve specifičnosti svakog stopala. – Proces izrade modela nestandardnih mjera ima različitu pripremu u odnosu na modele standardnih mjera, odnosno takav model potrebno je posebno nacrtati i iskrojiti, te prilagoditi nekoliko različitih kalupa. S obzirom da nam je cilj omogućiti istovremeno udobnu i dizajnom privlačnu obuću klijentima koji imaju nekakav problem s stopalom (npr. jednu nogu kraću i/ili širu od druge, izraženu palčanu kost itd.), ili nose veće brojeve, ne radimo razliku u cijeni između modela standardnih I nestandardnih mjera – kaže Kristina.
Na pitanje kako se uvode novi modeli, i koji procesi su uključeni, Kristina otkriva: – Pratimo svjetske trendove ali istovremeno osluškujemo sugestije i kritike klijenata. Proces kreiranja novog modela započinjemo analizom potražnje na tržištu, specifičnije – hoće li će model biti s ravnim anatomskim gazište, ravnom kožnom tabanicom ili pak na punu petu, da li će puna peta biti od plutoa ili pak anatomska… Sve su to pitanja koja je potrebno definirati prije samog crtanja odnosno dizajniranja modela. Nakon toga slijedi skiciranje i 3D modeliranje obuće koristeći par različitih CAD programa.
Što se prodajnih mjesta tiče, koriste sve blagodati suvremene tehnologije. – Naši proizvodi se zasad mogu kupiti preko web stranice diocletia.hr, društvenih mreža Facebook i Instagram, te preko web trgovine Etsy. Smatram da za uspješnu prodaju trebate biti aktivni na različitim platformama te svakako imati web stranicu koja pokazuje profesionalni pristup poslovanju, te ulijeva veće povjerenje kod kupaca – savjetuje Kristina.
Što se tiče profila kupaca, ne primjećuje odstupanja između domaćih i stranih mušterija, osim što se, kaže, naši ljudi više angažiraju oko kupnje, odnosno u većini slučajeva izmjere stopalo, kontaktiraju ih da provjere da li je sve u redu, dok stranci uglavnom bez prvotnog kontakta kupuju obuću prema broju stopala.