Dijete od pijeska

12_02_2019  |  Autor: I.Z.  |  Foto: ROOM 100
Dijete od pijeska

"Dijete od pijeska" je glumačko-fizička predstava Anje Ostojić, nastala prema istoimenom romanu marokanskog pisca Tahar Ben Jellouna, koju ćete moći pogledati 12., 16. i 19. veljače. Predstava se bavi položajem žena u islamskoj kulturi, kritici tradicionalnog islama i marokanskih morala. Mi smo popričali s Anjom prije premijere.

Dijete od pijeska je glumačko-fizička predstava Anje Ostojić nastala prema istoimenom romanu marokanskog pisca Tahar Ben Jellouna, nominiranog za Nobelovu nagradu za književnost. Kao i knjiga, predstava se bavi položajem žena u islamskoj kulturi, kritici tradicionalnog islama i marokanskih morala. Predstavu ćete moći pogledati 12., 16. i 19. veljače. Popričali smo s Anjom o tome kako je dobila ideju i samom procesu stvaranja predstave.

Novopečena diplomantica Umjetničke akademije otkrila nam je kako je izabrala baš knjigu marokanskog pisca Tahat Ben Jellouna. Objasnila je kako je jedina stvar za koju je bila sigurna bilo to da želi u svoju predstavu ubaciti nekakvu vrstu pokreta pa joj je prva ideja bila da radi na autobiografiji Isadore Duncan. Iduća ideja joj je bila da radi različite vrste djetinjstva. Dok je istraživala tu temu u knjižnici naišla je na knjigu Dijete pijeska. Ova knjiga joj je bio prvi susret s marokanskom književnošću, ali uvjerena je da nije zadnji. “U romanu Dijete od pijeska pratimo odrastanje jedne žene koja se odgaja kao muškarac. Knjiga je koncipirana na način da pripovjedač na trgu pripovijeda njenu knjigu iz bilježnice gdje je ona zapisivala svoje misli. Na kraju knjige taj pripovjedač umre pa imamo tri različita druga pripovjedača i svatko od njih ispriča kraj njenog života. Međutim, to je bila jedna velika kompozicija koja se nije mogla uklopiti u diplomski pa sam ja to dramaturški obradila na način da je stara ona pripovjedač koja priča svoju priču” - objasnila nam je Anja.

Sam proces prilagodbe romana u monodramu sastojao se od mnogo iščitavanja i odabira najzanimljivijih i najbitnijih trenutaka iz romana. Nakon što je uspjela skratit svoj tekst na prihvatljiv broj stranica te dobila odobrenje od svoje mentorice Brune Bebić, krenula je s probama u prostoru. “Ono što je jako zanimljivo i gdje sam imala sreće je što u romanu glavni lik, kada odluči preokrenut svoj život i počet živjet kao žena, ode u cirkus. I to je bila jako zahvalna poveznica s obzirom da sam odlučila raditi cirkuski pokret.” - opisala je Anja kako su se spojili roman i predstava. Istaknula je kako se s mentoricom dogovorila da pokret mora označavati isključivo unutarnje stanje lika, a sama je htjela da dramaturgija, scenografija i scenski pokret budu što jednostavniji.

Na pitanje što ju je najviše privuklo knjizi, Anja je rekla da joj je najzanimljivije bilo saznati više o kulturi o kojoj nije do tada znala mnogo, pogotovo o položaju žena u Maroku. Iako radikalnih slučajeva kao u knjizi danas nema, još uvijek je položaj žene u islamskoj kulturi nezavidan. Kroz ovu predstavu je htjela gledateljima približiti i dočarati tu kulturu te se nada da će gledateljima biti jednako zanimljivo otkriti nešto novo kao što je i njoj bilo.

Ideje za nove projekte koje bi objedinjavali cirkuski pokret sa glumom već ima. Najzanimljiviji dio procesa stvaranja drame joj je bio istraživati kako uklopiti te dvije stvari u jedno djelo. „Mislim da, kada bi se opredijelila samo za jedno ne bih bila 100 posto zadovoljna.“ – kaže Anja.

Popričali smo s njom i o izazovima i prednostima rada na monodrami. Priznaje da je njoj osobno najteža stvar kod monodrame što ćeš češće preskočit obavezu kad imaš težak dan jer ovisiš samo o sebi, a kad radiš s nekim imaš obavezu prema toj osobi pa ćeš doći i potruditi se odradit što treba. Objasnila je kako kad radiš sam trebaš zvati ljude da te izvana gledaju jer nisi svjestan je li to što radiš dopire do ljudi onako kako si zamislio. S druge strane, pozitivno je što možeš vrtjeti svoj film i ne moraš se podređivati drugima. To je jako zahvalno, smatra Anja, jer nekad i sebe iznenadiš s idejama koje smisliš. Ali dogovornost je svakako veća. „Ovo je prvi projekt gdje sam ja u potpunosti odgovorna za sve što radim. To mi je bilo malo stresno. Ali je na kraju sve dobro ispalo. Ja sam zadovoljna.“ – rekla nam je na kraju Anja.

Predstava ćete moći pogledati 12., 16. i 19. veljače 2019. godine u Amfiteatru Doma mladih (Ulica slobode 28, Split) u 20 sati. Ulaznice po cijeni od 30 kuna kupuju se na ulazu. Moguća je rezervacija na mail: [email protected], mobitel: 099 668 1189 i u inboxu ROOM 100.
Predstava je nastala u koprodukciji Umjetničke akademije u Splitu i izvedbenog kolektiva ROOM 100.