Dajte priliku klasičnoj gitari!
- Smatram da ljudi koji inače ne slušaju klasičnu glazbu trebaju dati priliku koncertima ovakve vrste te vidjeti i čuti o čemu se radi - kaže gitarist Petar Čulić uoči Dana klasične gitare.
Četvrto izdanje festivala Dani klasične gitare, koje će se održati od 11. do 13. studenog, dovodi u Split eminentne svjetske gitariste: Pavela Steidla, Petrita Çekua, Tomislava Vukšića, Pedra Ribeira Rodriguesa i Petra Čulića, s kojim smo razgovarali uoči dana klasične gitare i njegova recitala, koji će se održati 13. studenog u 20 h, u Crkv sv. Frane na Obali.
Splitski gitarist Petar Čulić osvajač je mnogobrojnih nagrada na gitarističkim natjecanjima diljem Europe, a bavi se i skladanjem. Do sada su mu izdana tri nosača zvuka, od kojih jedan s autorskim skladbama za klasičnu gitaru. Obrazovao se na Umjetničkoj akademiji u Splitu i na prestižnoj Gitarističkoj akademiji u Koblenzu (Njemačka) te je nastupao kao solist uz orkestre Rheinische Philharmonie, Mozart orchestra, Simfonijski orkestar Crne Gore i Komorni orkestar Hrvatske glazbene mladeži. Intervjuirali smo ga čim je uhvatio malo sna nakon napornog natjecanja Guitar Masters u Poljskoj. Naš sugovornik, nažalost, nije prošao u finale, ali je zato ostvario zapažen nastup pa smo razgovor započeli upravo nastupom.
Kakvi su dojmovi s natjecanja u Poljskoj?
Smatram da na samom nastupu nisam uspio dati svoj maksimum, trema je ipak učinila svoje... Za natjecanje sam neke dane vježbao po 12 do 13 sati. Ovom prilikom želim se zahvaliti svojoj supruzi na pomoći. Pomagala mi je u svemu što mi je trebalo. Na natjecanjima treba imati i mrvicu sreće.
Postoji li neka dobna granica za natjecanja. Do kada Vi mislite sudjelovati?
Rok je do 35. godine. Ja ću se natjecati još koju godinu i to je to što se tiče natjecanja. Želja mi je još otići na GFA u Ameriku te na gitarističko natjecanje u talijanskom gradu Alessandriji.
Top 5 skladatelja klasične gitare za Vas su...?
Joaquín Rodrigo, Mario Castelnuovo-Tedesco, Manuel María Ponce, Agustín Barrios Mangoré i Fernando Sor. Johann Sebastian Bach, Astor Piazzola, Domenico Scarlatti, Isaac Manuel Francisco Albéniz i Georg Phillip Telemann - to su najpopularniji skladatelji koji nisu izvorno pisali za gitaru, a čije skladbe često nalazimo na gitarističkom repertoaru.
Među mladim glazbenicima, naročito gitaristima, popularna su usavršavnja u sklopu radionica i seminara. Koliko se može napraviti u radu s učenicima u kratkom roku?
Može se napraviti jako puno toga u 45 minuta. Na primjer, možete nekome u potpunosti promijeniti pogled na gitaru. Glazba ima toliko širok spektar da neki detalji mogu biti od velikog značaja. Od velikih svjetskih glazbenika može se puno naučiti, a jedan detalj može biti presudan. Netko kome predajem samo 45 minuta možda me bolje „čuje“ nego netko s kim radim kontinuirano cijelu godinu.
Hrvatska je poznata po kvalitetnoj školi gitare. Slažete li se i Vi s tim viđenjem?
Hrvatska škola gitare jedna je od najboljih u svijetu. Dokaz za to su odlični profesori i gitaristi, poput D. Petrinjaka, G. Listeša, I. Roemera, A. Vidović, Z. Dukića, kao i gitarista mlađe generacije, među kojima bih istaknuo S. Bulata i P. Çekua.
Koliko znanja i vještine stečene tijekom obrazovanja iz klasične gitare mogu pomoći glazbenicima u pop i rock vodama?
Puno detalja i vještina koje usvojite svirajući klasičnu gitaru dobar su početak za bilo koju drugu vrstu glazbe ili glazbeni stil.
Klasična gitara u očima hrvatske publike je...
Klasična gitara je zaslužila da bude i bolje prepoznata od publike u Hrvatskoj, a ni koncerti takve vrste nisu učestali koliko bi trebali biti. Takva situacija ovisi o puno uvjeta. Ipak, postoje određeni ljudi koji imaju razvijenu svijest o ovoj problematici. Smatram da ljudi koji inače ne slušaju klasičnu glazbu trebaju dati priliku koncertima ovakve vrste te vidjeti i čuti o čemu se radi.
Dani klasične gitare iz Vaše prespektive su...?
Oduševljen sam programom festivala i konceptom, za koji je zaslužan Josip Dragnić. Pavela Steidla slušao sam prije 9 godina u Splitu, a kasnije i u Njemačkoj. Bio mi je to jedan od najboljih koncerata u životu... Drugačiji je i jedinstven, a svira i na romantičnoj gitari, koja je manja od klasične i jednostavnija za svirati, što Steidl iskorištava za svoje virtuozne bravure. Petrit Çeku nastupio je prošle sezone u splitskom HNK, što je također bio jedan od najboljih koncerata koje sam slušao do sada. U sklopu ovog festivala publika ima jedinstvenu priliku čuti jedne od najboljih gitarista današnjice. Onima koji ne slušaju klasičnu gitaru savjetujem da joj pruže priliku. Siguran sam da nitko tko dođe na neki od koncerata neće požaliti.
U nedjelju ćete svirati djela Merza, Scarlattija, Waltona, Poncea, Pasiecznyja i Turina. Kako birate program?
Kada biram skladbe za koncerte većinom se vodim onom Za svakog ponešto, a nastojim i da bude prisutno što više stilskih razdoblja. Međutim, publika se razlikuje od mjesta do mjesta te vodim računa i o tome gdje sviram.
Na programu će biti i jedna vaša skladba Varijacije na temu Jesen. Kada ste počeli skladati?
Počeo sam skladati već kao mali. Prvu skladbu napisao sam u suradnji sa svojim tadašnjim profesorom N. Munitićem. On mi je savijetovao da pročitam Malog Princa, a inspiriran tim djelom napisao sam istoimenu skladbu. Ja sam zapravo profesor gitare i izvođač koji je „zalutao“ u skladateljske vode iz gušta. U sljedeće dvije godine planiram izdati notno izdanje svojih skladbi, koje za sada imam zabilježene na autorskom CD-u.
Sviraju li Vaši učenici Vaša djela?
Neki su me učenici tražili partiture mojih skladbi, ali one su malo teže za sviranje. Samo sam nekolicini učenika udijelio note, ali kada izdam partiture, sigurno ću to češće činiti. Jedan Japanac me putem interneta zamolio partituru moje skladbe M. Već nakon par dana, kada ju je uvježbao, postavio je snimku na YouTube.
Planirate li se i Vi prikloniti trendu emigracije ili ostajete u Hrvatskoj?
U prošlosti sam imao ponuda za život i rad izvan Hrvatske, ali želio sam ostati tu. Cilj mi je izgraditi život u Hrvatskoj, ali u profesionalnom smislu već gradim i inozemnu karijeru. Tako za mjesec dana krećem na turneju po Australiji.
Program Dana klasične gitare
Osim već najavljenog nastupa Petra Čulića 13. studenog, Pavela Steidla možete poslušati u petak, 11. studenog u 21 h, u Foyeru HNK. Trio Elogio, koji uključuje Petrita Çekua, Tomislava Vukšića i Pedra Ribeira Rodriguesa, nastupa u subotu, 12. studenog u 19 h u Muzeju grada Splita.
Osim toga, Pavel Steidl će u subotu u Muzeju Grada održati predavanje i masterclass za profesore, studente i učenike gitare.