Brodski akt Frane Šituma
Navigare necesse est četvrta je izložba mladog umjetnika na kojoj je predstavljen brodski akt koji različite silnice usmjeravaju, koče ili mu pak održavaju ravnotežu, ovisno o trenutku ili percepciji promatrača.
Navigare necesse est naziv je izložbe akademskog kipara Frane Šituma, koja je 7. srpnja u 20 h svečano otvorena u zapadnom dijelu Dioklecijanovih podruma, a posjetitelji je mogu vidjeti do petka, 18. srpnja.
Mladom umjetniku to je četvrta samostalna izložba a, sudeći po odabiru motiva i stilske figuracije izvan okvira klasičnog kiparstva, njome je definitivno utro put prema profiliranju u samostalnog i originalnog autora. Među stupovima vlažnih podruma postavljena je brodska skulptura ili, kako sam autor kaže u najavi, brodski akt koji različite silnice usmjeravaju, koče ili mu pak održavaju ravnotežu, ovisno o trenutku ili percepciji promatrača. Iz nagnutog broda, čija se konstrukcija sastoji od šipki neobrađenog drveta i platna koje simulira oplatu, izviru u svim smjerovima brodske vertikale koje strše u vis, pri čemu se s sudaraju jedne s drugima i okolnim prostorom, stvarajući napetu i dinamičnu atmosferu prostora u prostoru, ambijenta u ambijentu, koji u sukobu ističu i nadopunjuju jedan drugoga, što je po riječima autora glavni cilj ovoga rada.
Izložbu je pred publikom, među kojom su se našli simpatizeri, akademici i kolege umjetnici, otvorio povjesničar Tonči Šitin koji je naglasio nužnost vječnog istraživanja kao osobni kredo koji s umjetničke pozicije nije lagano dostići u vrijeme kompiliranja ideja i reprodukcije umjetničkih proizvoda kojima nedostajuautentičnost i osobni pečat. Šitin smatra da bi se umjetnik danas trebao okretati ne toliko motivu koliko samome sebi i vlastitim psihološkim stanjima koja ga dovode u poziciju da postavlja pitanja čemu teži i nađe unutarnji razlog za djelovanje, pri čemu cilj putovanja nije odredište, nego upravo putovanje kao modus operandi smislenog života koji uvijek nudi više nego što mi možemo odabrati. Napominje da su u povijesti umjetnosti rampu mediokriteta prešli samo oni umjetnici koji se nisu bojali pronaći sebe i stvaralački se ugraditi u duh vremena, umjesto da se uklope u trend poistovjećivanja sa svim i svačim.
Šitumov brodski akt na svom putu istraživanja iz minimalističke strukture broda u kojoj umjetnik tretira kiparski materijal i prostor kao tvorbene elemente i oslobađa instalaciju koja je monumentalna a opet jednostavna. Istovremenost konstrukcije broda kao zaokružene monumentalne cjeline, i dekonstrukcije njegove materije u međuodnosu s vanjskim prostorom Podruma koji je i sam dominantan, doprinosi osjećaju oslobađanja napetosti koja naizgled statični brod gura naprijed.
Jedina prepreka da se približimo umjetnikovoj osobnoj viziji upravo jest prostrani i osvijetljeni izložbeni prostor Podruma u kojima je možda naglašenijim svjetlom usmjerenim iz svih smjerova trebalo naglasiti kontrast prostora i broda kao dva raznorodna elementa u trenju, kao i nužnost pomorca da plovi, unatoč morskim strujanjima koja ga zadržavaju na postojećoj poziciji.
S druge strane, hrabrost mladog umjetnika da zakorači u svečani prostor koji predstavlja ishodište klasične umjetnosti djeluje kao poticaj i drugim umjetnicima, ukotvljenima u sigurnu poziciju nasljednika umjetničkih tradicija, da se otisnu na put na kojem je nužnost plovidbe određena isključivo osobnim razlozima. Jedino na taj način umjetničko djelo zadržava svoju auru, a promatrač ima priliku i sam poletjeti u svijet vizija u kojem je sve moguće i sve legitimno, osim ostajanja na mjestu i plagiranja.
Franine radove, kao i obavijesti o izložbama i tekućim projektima možete pratiti i na Facebooku.