Kako biciklirati po Splitu

18_09_2014 / 01:31h  |  Autor: Antonia Stipić, Tena Filipović  |  Foto: Ž. Šunjić, arhiv
Kako biciklirati po Splitu

– Split je urbanističko - arhitektonski nezgodan i sam po sebi je kočnica. Preuske prometnice i nogostupi imaju puno prepreka koje nam ne dozvoljavaju da ucrtamo staze, a zakonski propisi imaju specifične zahtjeve – objasnio je Damir Babić iz Grada Splita.

Povodom Svjetskog dana bez automobila, u Splitu će se idućeg vikenda održati čak dvije biciklijade. Popričali smo sa organizatorima biciklijada i splitskim biciklistima te potražili odgovore na goruća pitanja i konkretne situacije sa kojima se biciklisti svakodnevno susreću.

Sve je više biciklista u gradu

Nedostatak biciklističke infrastrukture i nerealne cijene prijevoza bicikla na otoke problemi su na koje želi ukazati Udruga Sunce koja vožnju organizira u nedjelju, 21. rujna.
– Splitu u potpunosti nedostaje biciklistička infrastruktura. Svijesni smo da je ovo mediteranski grad sa uskim uličicama gdje je na dosta mjesta i u puno kvartova nemoguće postaviti biciklističke staze, ali sigurno postoji veliki dio grada koji bez problema može i mora biti povezan biciklističkim stazama – rekao nam je Jakša Božanić iz Udruge Sunce te dodao da biciklizam nije bez razloga sve popularniji u svijetu. – Dobar razlog su sve veće gužve i zakrčenost prometnica automobilima. Također i porast cijena goriva ide u prilog prelasku na bicikle. Poznati su pozitivni učinci na zdravlje i okoliš. Vrlo često je bicikla čak brža od automobila jer se ne gubi vrijeme za traženje parkirališta – konstaira on.
– Svakom biciklijadom je sve više biciklista u gradu. Na žalost, grad radi malo na tome da omogući siguran način vožnje – rekao je Silvio Kokan, predjednik Biciklističkog kluba Marjan koji organizira biciklijadu dan ranije, u subotu, 20. rujna.

Biciklom na posao

Dok se u sjevernoeuropskim zemljama, a odnedavno i Francuskoj, novčano stimulira korištenje bicikla za odlazak na posao zbog dobrobiti po zdravlje i okoliš, te smanjenja gužvi i zagađenja, kako takvo iskustvo izgleda u Splitu rekao nam je Željko Cvrković koji svakodnevno na posao odlazi biciklom. – S obzirom na gužvu koja vlada u gradu za vrijeme odlaska na posao, prije dođem biciklom nego sa autobusom koji nerijetko kasni. Također uštedim 290kn za pokaznu kartu. Osim nedostatka staza problem je što je promet organiziran po mjeri automobila kojima su bicikle i pješaci samo smetnja – primjećuje on.

Split je sam po sebi kočnica

– Split je urbanističko - arhitektonski nezgodan i sam po sebi je kočnica. Preuske prometnice i nogostupi imaju puno prepreka koje nam ne dozvoljavaju da ucrtamo staze a zakonski propisi imaju specifične zahtjeve – objašnjava Damir Babić, Voditelj Odsjeka za komunalne poslove Grada Splita, dodavši da je u tijeku projekt izrade staza od Brda preko Sarajevske ulice do Marjana te Velebitskom i Poljičkom ulicom preko Žnjana do Marjana. – Očekujem kroz mjesec dana projekt tih staza. Problem je kako spojiti ove staze i širiti mrežu. Imali smo inicijativu Solina i Kaštela da se spoje sa Splitom biciklističkim stazama i zapelo je na Dujmovači. Nedostaje kompletno rješenje. Kako rješiti na primjer Vukovarsku ulicu? Pozivam sve da mi ucrtaju gdje i kako postaviti stazu poštujući zakon. I sam sam biciklist te prepoznajem potrebe – kaže Babić.

Biciklist je dužan poštovati propise

Na više kulture svih sudionika u prometu apelirao je ravnatelj Prometne Policije Milan Draženović te pozvao bicikliste da se ponašaju u skladu sa prometnim propisima kako bi izbjegli neželjene posljedice.
– U prvih osam mjeseci zabilježeno je 55 prekršaja u koji su bili uključeni biciklisti a jedan od češćih je vožnja u suprotnom smjeru, primjerice po Zapadnoj obali. Pripremamo preventivne akcije ´pješak i biciklist´ za učenike 8. razreda te druge akcije u nadolazećim mjesecima. Mladi do 16 godina obavezni su nositi kacigu a prsluk je obavezan izvan naselja u doba smanjene vidljivosti – navodi Draženović.
Pitali smo kako objašnjava dosadašnju praksu kažnjavanja bicklista nastradalih u prometu – primjerice bickilist koji je pao zbog puknuća gume te se ozlijedio ne ugrozivši pritom nikoga optužen je da je ˝brzinom neprilagođenoj uvjetima na cesti" izazvao prometnu nesreću s teško ozlijeđenom osobom te mu je prijetilo 2500 kn kazne.
– Izmjenama prekšajnog zakona više nećemo sankcionirati takve slučajeve već će sud rješavati te situacije i postoji mogućnost da se primjeni institut beznačajnog prekršaja. Biciklist nije posebno zaštićeni sudionik u prometu te je dužan poštovati propise i voziti prilagođenom brzinom – odgovara Draženović.

Slovenija kao pozitivan primjer

Neosjetljivost na bicikliste u prometu ilustrira nam Luka Miolin koji je prešao tisuće kilometara. – Nedavno mi je vozač osobnog automobila oduzeo prednost na semaforu te sam nastradao. Vozač se pravdao da me nije uočio, što nije istina. Naime tri automobila su skretala lijevo i nitko me nije htio propustiti iako sam išao ravno. Bio sam opremljen prema pravilima koja vrijede za biciklista u prometu sa signalizacijom i rasvjetom na bicikli, te reflektirajućim biciklističkim odijelom. U ovoj situaciji sam primjetio da možda vozači nemaju percepciju da se krećem prosječnom brzinom od 40km/h, što je u rangu nekog manjeg mopeda – upozorava Miolin.

Iskustvo vožnje po splitskim cestama podjelio je i Bojan Bajgorić-Šantić koji trenutno živi u Zagrebu. – Split ima izvrsnih lokacija na kojima se može voziti biciklom, ali nema biciklističkih staza. Cesta na potezu Marjanska vrata - Bene je uređena na način da polovica ceste pripada pješacima, a polovica biciklistima, ali je to tako loše označeno da se tek rijetki drže svoje strane ceste. Biciklistička staza na Zapadnoj obali, s iznimno kratkom stazom, počnje niotkuda i završi nigdje – primjećuje Bajgorić-Šantić te uspoređuje situciju u Splitu sa Zagrebom. – U Zagrebu je proteklih godina napravljen određeni broj biciklističkih staza, ali često imaju isti problem – nisu povezane i ne čine nekakvu logičnu cjelinu. Pločnici nerijetko imaju rupe, potrebno je izbjegavati razne objekte, rubovi nisu nivelirani...

Miolin nam je istakao Sloveniju kao pozitivan primjer gdje se poštuju bicklisti kao ravnopravni sudionici u prometu a biciklizam je nacionalni sport.


Za kraj nam ne preostaje ništa drugo nego nadati se da će se situacija za bicikliste u gradu Splitu uskoro poboljšati i zato vas pozivamo da nam se ovaj vikend pridružite na barem jednoj od dvije biciklijade, kako bismo poslali poruku da u Splitu ima mnoštvo ljubitelja bicikla, koji zaslužuju da im se osiguraju potrebni uvjeti za sigurnu vožnju.


Biciklirajte (barem) ovog vikenda

U Splitu će se ovoga vikenda održati dvije biciklijade. U subotu s Poljuda u 10 sati starta Marjanska biciklijada, a u nedjelju s Banovine u 16 sati kreće Splitska biciklijada. Rutu i raspored vožnji potražite na Facebooku.