Opera angažirala srednjoškolce

14_07_2011
Opera angažirala srednjoškolce

Prošlog petka na Trgu Hrvatske bratske zajednice splitskoj publici je predstavljena<strong> </strong>minijaturna opera Henryja Purcella. Najinteresantnija činjenica cijele <strong>izvedbe</strong> jest da su nositelji izvedbe bili učenici Glazbene škole Josipa Hatzea...

Prošlog petka na Trgu Hrvatske bratske zajednice splitskoj publici je predstavljena minijaturna opera Henryja Purcella, kako je naziva muzikolog Claude V. Palisca, Didona i Enej. Najinteresantnija činjenica cijele izvedbe jest da su nositelji izvedbe bili učenici Glazbene škole Josipa Hatzea.

Minijaturna opera nije okupila samo učenike glazbene škole

Učenici glazbene škole Josipa Hatzea (solisti, zbor i orkestar) operu su izveli uz pomoć profesionalnih glazbenika pod ravnanjem Benjamina Bayla. Režiju potpisuje Marica Grgurinović, a scenografiju Ozren Bakotić. Projekt Glazbeno vozilo svakako je vrijedan hvale budući da okuplja ne samo učenike glazbene škole već i učenike Obrtničke, Obrtno-tehničke, Škole za dizajn, grafiku i održivu gradnju i Škole likovnih umjetnosti, koji su uz pomoć profesora i mentora izradili kostime i scenografiju. Splitski srednjoškolci su još jednom pokazali što i koliko mogu kada su u pitanju audiovizualne umjetnosti.

Glazbenički gledano, splitski srednjoškolci su zagazili u poprilično zahtjevno područje izvođenja glazbe. Srećom, uz adekvatne mentore, kao što je primjerice renomirana mezzosopranistica Renata Pokupić, uspjeli su dočarati duh Purcellove minijaturne opere. U glavnim ulogama su se tako našli Hana Hanas (Didona) i Vlatko Belas (Enej) koji su se poprilično uspješno uhvatili u koštac sa nimalo jednostavnim ulogama. Najviše se istaknula Hana Hanas budući da je Didona zapravo i dominantna figura koja je prikazana kao snažna ličnost u operi. Hana Hanas je pokazala izuzetne vokalne i glumačke sposobnosti. Od ostalih solista imali smo priliku vidjeti i čuti Jelenu Čilaš, Josipa Terzu, Anu Mariju Paladin, Marinu Mrđen...

Nažalost, izvedba se održala na izuzetno neadekvatnom prostoru

Nažalost, izvedba se održala na izuzetno neadekvatnom prostoru za takvu predstavu (ne treba ni spominjati buku automobila iz Gundulićeve ulice, turiste koji stalno prolaze iza scene jer nemaju kuda proći, lošu akustiku i razglas itd.) što je krivica splitskog HNK koji je u zadnji čas odlučio kako su prostori HNK ipak potrebni za probe nadolazećeg Splitskog ljeta, te je time uskraćena dostojanstvena premijera u adekvatnom prostoru.

Unatoč svemu, treba pohvaliti uloženi trud srednjoškolaca i njihovih profesora i mentora. Ovakvi projekti su zbilja hvalevrijedni i nažalost kap u moru. Nadajmo se da je ovaj izvrstan projekt tek odskočna daska i da će u budućnosti biti i više ovakvih projekata gdje će učenici moći pokazati svoje sposobnosti i kreativnosti.

Purcell – skladatelj na krivom mjestu u krivo vrijeme

Henry Purcell (1659. - 1695.) engleski je skladatelj koji se, barem kada je opera u Engleskoj u pitanju, našao na krivom mjestu u krivo vrijeme. Engleska publika u njegova vremena nije imala pretjeranu želju uživati u operi (bilo francuskoj ili talijanskoj) budući da je u tadašnjoj Engleskoj postojala snažna kazališna tradicija u kojoj je glazba imala tek ukrasnu funkciju. U takvom ozračju doista je teško bilo napisati operu kakva se pisala u tadašnjoj Francuskoj ili Italiji. Tek će dolaskom G. F. Händela talijanska opera u Engleskoj zaživjeti u pravom duhu. Opera Didona i Enej nastala je 1689. godine za jednu djevojačku školu. Okolnosti vezane uz samu praizvedbu do danas ostaju nepoznate, a budući da su neke od uloga uistinu zahtjevne, pretpostavlja se da su izvođači imali i profesionalnu pomoć. Ta minijaturna opera ima tri važna utjecaja. Utjecaj engleske kazališne tradicije, francuske instrumentalne glazbe, kao i odabira nadnaravnih događaja, te talijanske operne tradicije, naročito iz prve polovice 17. stoljeća.

napisao: D. P
foto: facebook.com