Drugačija nova glazba
Na pozornici GKLa bilo je živahno i u večernjim satima zahvaljujući manifestaciji Dani nove glazbe. Splitska je publika mogla doživjeti repertoar podosta drugačiji od onoga koji se uobičajeno povezuje sa klasičnim glazbalima, svečanom odjećom i kazalištem.
Na pozornici Gradskog kazališta lutaka bilo je živahno od 25. do 27. listopada i u večernjim satima zahvaljujući manifestaciji Dani nove glazbe. Zaslugom organizatora ovog hvalevrijednog događaja, Gordana Tudora i udruge MAG, splitska je publika tri dana mogla doživjeti repertoar podosta drugačiji do onoga koji se uobičajeno povezuje sa klasičnim glazbalima, svečanom odjećom i kazalištem.
Afrička marimba pod Marjanom
Prvoga je dana publiku dočekao jedanestogodišnji dječak koji se zabavljao sa instrumentima na pozornici dok se posjetitelji nisu konačno smjestili. Svjetla u dvorani su se ugasila, a na pozornici je u fokus došlo platno, na kojem su sjene troje ljudi igrale pravu dramu, koja je okončala samoubojstvom mačevima jednog od likova. Djevojka koju smo kao sjenu vidjeli da odijeva haljinu pridružila se dvama glazbenicima koji su se neprimjetno već bili smjestili za svoje instrumente i počeli izvoditi glazbu na klaviru i sintetizatoru. Ona je nemilice napala udaraljke – batovima, rukama, pa i ključevima.
Pred Splićanima je bio ansambl Acezantez u punoj snazi – glazbenici Ivana Bilić, Saša Nestorović, Dubravko Detoni te glumci Max i Marina Kostelac.
Izveli su kolaž od devet cjelina, nastalih u širokom razdoblju od '72. do projekta pokrenutog '08. koji se još razvija i mijenja, u kojima su se isprepletali glazba i scenski govor. Naglasi li se da je cilj njihovog ansambla zaboravljati pravila, poništavati zadane parametre i vježbati drugačije mišljenje, posve je jasno da je njihova izvedba bila nešto što na ovim prostorima nemamo priliku dovoljno često vidjeti. Publika ih je ispratila zadovoljnim pljeskom.
U utorak je odaziv publike bio najveći, što nije ni čudno, uzevši u obzir da su ih dočekala četiri vrhunska glazbenika i gotovo dvosatan program podijeljen u dvije cjeline. Prvi su na pozornicu izašli Ana Benić i Kajo Milišić koji su izveli četiri godine star komad za flautu i gitaru. Izmjenjivala su se djela za flautu solo te flautu i gitaru koje su ispraćene pljeskom, da bi na koncu ovacije publike pobrala posljednja skladba, igra flaute i alt saksofona u izvedbi Gordana Tudora. Širokog spektra emocija, ali u osnovi optimistična skladba, potpuno primjerena svom nazivu – Une femme et un homme (Žena i muškarac), osvojila je simpatije posjetitelja.
Drugi dio koncerta prošao je u znaku nastupa mladog talentiranog udaraljkaša Filipa Merčepa koji je na najbolji mogući način splitskoj publici predstavio instrument koji u ovom gradu do sada nije bio viđen – afričku marimbu. Mladi je glazbenik izmamio svojim izvedbama višeminutne aplauze i nimalo suptilne pozive na bis, tako da je, nakon posljednjeg komada, na kojem mu se pridružio Gordan Tudor na saksofonu, izveo skladbu van repertoara. Okupljenima, sudeći prema reakcijama, zvukova marimbe nije bilo ni približno dovoljno, no svjetla u dvorani su se neumoljivo upalila, koncert je bio završen, ali će ostati u jako lijepom sjećanju.
Održimo korak s njima
Posljednjeg dana festivala publika je imala priliku uživati u zvukovima renesansnog instrumenta – replike talijanskog čembala – u izvedbi Linde Mravunac Fabijanić, prve diplomantice čembala u povijesti Muzičke akademije u Zagrebu. Među skladateljima čija je djela glazbenica izvodila našlo se ime i aktualnog predsjednika republike. Nakon četiri skladbe za čembalo, na pozornicu se popeo Nikola Fabijanić i svojom izvedbom kompozicije Portreti za alt saksofon solo potpuno oduševio publiku, koja ga je nerado pustila da ode sa pozornice. Pridružio se čembalistici jednom sa sopran saksofonom u skladbi koja je također pobrala pozitivne reakcije okupljenih. U posljednjem je komadu za solo čembalo umjetnica demonstrirala potpuno drugačiji zvuk instrumenta, koji se može podesiti da zvuči kao lutnja. Sa velikim je aplauzom dvojici glazbenika zaključena posljednja večer festivala.
Bez neke pompe, svečanih otvaranja, skupih zakuski, kamera i zvjezdica, organizatori su istinskim ljubiteljima glazbe priredili tri dana nastupa vrhunskih umjetnika, a publika je svojim odazivom još jednom potvrdila da među nama ima još onih koji to i cijene.
I zato, kada se čini da je kulturna scena u gradu na izdisaju, treba se sjetiti – dok u gradu ima ljudi koji su spremni pokretati stvari s mrtve točke i pokretati scenu tamo gdje je nema, nemamo se zašto brinuti za budućnost. Samo treba održavati korak s njima.
*SPLITHESIS: Pobratimstvo lica u svemiru
Splitsko društvo za suvremenu glazbu najavljuje za 21. studenog koncert članova projekta *SPLITHESIS u kojem je šest splitskih i tri strana skladatelja skladali devet kratkih komada na temu Pobratimstvo lica u svemiru. Ova skupina, koja na svojim nastupima izvodi isključivo praizvedbe, od 2008. nastoji potaknuti zanimanje splitske javnosti za suvremenu glazbu. Koncert je zakazan za 20 sati u HNK Split.