Prilika za dati priliku klasici

15_07_2010
Prilika za dati priliku klasici

U srijedu se otvorilo Splitsko ljeto. Publika u polupraznom gledalištu nije pokazala veliki interes za operu, mnogi su izlazili i prije završetka. Klasična <strong>glazba</strong> vjerojatno mnoge ne zanima, ali pokušajte joj barem dati priliku. Možda se ugodno iznenadite :)

U srijedu se otvorilo Splitsko ljeto, 56-godišnja kulturna manifestacija koja vruće ljetne dane u Splitu obogaćuje kulturnom ponudom. Tradicionalno se otvara operom, i to na Peristilu, no kako su konzervatori zabranili bilo kakve predstave Splitskog ljeta na Peristilu, opera se premjestila na Prokurative.

Prokurative se nažalost nisu pokazale kao dobar izbor. Najveći nedostatak je loša akustika prostora, koju je uz sve pokušaje jako loše nadomjestilo ozvučenje. Tako se povremeno pojavljivala mikrofonija, zvučni efekti grmljavine se loše sklapali s glazbom, a neki solisti su bili znatno glasniji od drugih.

Publika u polupraznom gledalištu nije pokazala veliki interes za operu, mnogi su izlazili i prije završetka. Neki smatraju da je tako i zbog izgubljene intime prostora Peristila.


Otello: umjetnost za uši, ali i oči



Otello, opera Giuseppea Verdija, spada u njegove posljednje opere (nakon njega napisao je samo komičnu operu Falstaff), što dokazuje da u njoj već zreli skladatelj sintetizira svo njegovo dotadašnje iskustvo. To dokazuje da opera nije nimalo jednostavna za postavljanje i izvođenje.


Otello, opera Giuseppea Verdija, spada u njegove posljednje opere
Ovogodišnja operna premijera je nastala u koprodukciji s talijanskim Teatro Verdi iz Trsta. Redatelj Giulio Ciabatti, zajedno sa scenografom, kostimografkinjom i te oblikovateljem svjetla dokazuje kako opera nije samo auditivna, već i vizualna umjetnost. Sjajna, i vrlo suvremena scenografija, s kostimima i režijom, podsjeća na poznate operne teatre diljem svijeta. Dirigent, Nikša Bareza, svojim sjajnim smislom za detalje, upotpunjuje ovo glazbeno vrlo kvalitetno djelo. Zbor, uz pokoje nezainteresirano lice na pozornici, u ključnim scenama zvuči poprilično moćno, a na tome može biti zahvalan mladom zborovođi, dirigentu Domeniku Briškom.

Glavnu ulogu, po kojoj opera i nosi ime, Otella, tumači tenor Badri Maisuratze, dok glavnu žensku ulogu, Desdemonu, pjeva izvanredna domaća sopranistica Valentina Fijačko, koja svojim prekrasnim pianom naježi svakoga u publici, pogotovo dok pjeva dirljivu Ave Mariju u IV. činu. Uloga Iaga povjerena je Paolu Rumetzu, dok ulogu Emilije pjeva Žana Marendić Bučević koja možda nažalost nije tehnički dorasla ulozi.


Preko gypsy jazza do vatrenog flamenca



Otello će biti izveden još i 16. srpnja, a od ostalih glazbenih ljetnih poslastica očekuje nas Spli'ski akvarel, dobro nam svima poznata opereta Ive Tijardovića, u režiji Krešimira Dolenčića koja splitski teatar uvijek napuni do vrha, ali ne samo teatar, već i zagrebačku dvoranu Dražena Petrovića u što smo se mogli uvjeriti 13. veljače ove godine. Ero s onoga svijeta, komična opera Jakova Gotovca, bit će kao i tijekom nekoliko proteklih godina, izveden 31. srpnja u mjestu gdje je izvorno i nastao – u Vrlici.


Spli'ski akvarel otrgnut je iz onih korica u koje je smješten davne 1928.
Meštrovićev Kaštelet, 19. srpnja, posjetit će tako i dva svjetski poznata, vrhunska glazbenika – violinist Stefan Milenkovich i gitarist Edin Karamazov. Njihov program se sastoji od djela kompozitora koji su pisali u 20. stoljeću, te koji su bili iznimno nadahnuti glazbenim folklorom. Ansambl Cellomania za sve ljubitelje tog gudačkog instrumenta, održat će koncert 23. srpnja, također u Kašteletu, a program je raznovrstan pa tako u njega ulaze djela nastala u doba baroka, pa sve do onih najrecentinijh. Članovi ansambla su redom vrhunski violončelisti Karmen Pečar, Zita Varga, Luka Šulić, Marie Spaemann, Kristaps Bergs, Tilen Artač, Smiljan Mrčela, Lana Beraković, Alja Mandić, Katja Meljnikov, Jakov Kunjko i Valter Dešpalj. Solisti su također izvanredni violončelisti, Monika Leskovar i Giovanni Sollima.

U utorak, 27. srpnja očekuje nas Mate Matišić trio, koji će svirati gypsy jazz u čast Djangu Reinhardtu. Od ostalih koncerata moći ćemo slušati Gudački kvartet Tartini, pijanista Kemala Gekića, Ansambl Acoustic Project, Euro Classic Festival – Orkestar Mladih, a 14. kolovoza, neposredno prije zatvaranja ovogodišnjeg Splitskog ljeta, možemo uživati u zvucima vatrenog španjolskog plesa flamenca.

Zvuci vatrenog flamenca neposredno prije zatvaranja

Zbog tehničke zahtjevnosti, suvremeni balet koreografa Ramija Be'era bit će izveden u kazališnoj zgradi 3., 4. i 6. kolovoza. Balet Dodir jedina je plesna predstava Splitskog ljeta, a najavljeno je kako će biti jednako spektakularan kao balet Magnum koji je bio postavljen u splitskom HNK prije nekoliko godina.

Cijene karata, nažalost, nisu pristupačne, mladima pogotovo, iako se mora priznati da za užitak slušanja nekih iznimno vrijednih izvođača svakako vrijedi izdvojiti 80-ak kuna (koliko košta najjeftinija karta za koncert). Klasična glazba vjerojatno mnoge ne zanima, ali pokušajte joj barem dati priliku. Možda se ugodno iznenadite :)

napisao: Daćo
foto: press