Xena žena ratnica

28_10_2009
Xena žena ratnica

Pitomi i uobičajeni početak posjetiteljima nije dao naslutiti čemu će prisustvovati. Sama izložba nije toliko provokativna i neviđena na ovim prostorima. Ispostavilo se da je <strong>show</strong> u prostoru galerije bio tek uvod u Xenin<strong> </strong>performance naziva <em>Želiš li doći u moj krevet?</em>

Odavno neka izložba u galeriji Fotokluba Split nije izazvala toliko zanimanje i blicanje fotoaparata kao hrvatska premijera mlade fotografkinje u usponu Persefone Zubčić, otvorena u utorak navečer. Okupljene je pozdravio prvo Feđa Klarić, da bi im se potom obratila novinarka i fotoreporterka Vesna Božanić Serdar, u čijoj se glavi i rodila ideja o ovoj izložbi, koja je Zubčić prvo samostalno izlaganje.

Odavno neka izložba nije izazvala toliko zanimanje u Marmontovoj

Pitomi i uobičajeni početak posjetiteljima nije dao naslutiti čemu će prisustvovati. Sama izložba nije toliko provokativna i neviđena na ovim prostorima – umjetnica se vješto igra kompozicijom, svjetlom i sjenom kako bi secirala osjećaje te potaknula reakciju gledatelja (neki od radova su bili izloženi na prvoj talijanskoj izložbi erotike i pornografije), ali za Xenu L. Županić splitska publika, na(v)učena na domaći performance koji se temelji uglavnom na dosjetci, a ne na dramskoj umjetnosti, stvarno nije bila spremna.

Ona se odnekud stvorila – blijeda, crvenih očiju, odjevena u crninu, pokrivene glave, sa (uvjerljivom) lutkom mutirane bebe u rukama – kao da je ispala iz kakvog gotikom inspiriranog horror filma. Prvo je malo gledala kroz izlog na Marmontovu (i privukla dosta znatiželjnika), zatim napisala na plakatu izložbe svoje razmišljanje o umjetnosti i tijelu, te krenula prema fotografkinji.
Gotovo neljudskim krikovima na talijanskom je urlala kako želi umrijeti i vješala se po mladoj umjetnici. Bacala se po podu i rastezala nesretnu lutku pruživši splitskim fotografima izvanserijski motiv za fotografiju pa su je okružili i blicali sa svih strana, tako da se slabo i vidjelo što gospođa pokušava reći i napraviti.

Prvo je malo gledala kroz izlog na Marmontovu...

Zatim je, cijelo vrijeme vjerna liku, malo još kružila po prostoriji i nestala u stražnjem sobičku Fotokluba, tiho kao što se i pojavila. Potom je podijeljen šampanjac, a gledatelji su neometano mogli pogledati fotografije na zidovima i posložiti kockice u glavi.

Kako se dalo zaključiti iz kataloga izložbe, Xena i Persefone su majka i kći porijeklom iz Istre koje žive i rade u Milanu. Xena je završila nekoliko fakulteta i ima uistinu impresivan portfolio kakav vjerojatno ne bi uspjeli sklepati svi splitski performanceu orijentirani umjetnici zajedno, a ovo je njen prvi nastup u Hrvatskoj nakon više godina.

Persefone se, nakon završene glume u Milanu zaljubila u fotografiju i napravila, između ostalog, zanimljiv niz portreta majke i raznih muškaraca, kao i nekoliko autoportreta koje će splitska publika imati priliku vidjeti do 18. studenog.

No, tu veselju nije bio kraj. Naime, ispostavilo se da je show u prostoru galerije bio tek uvod u Xenin performance naziva Želiš li doći u moj krevet?, a nastavak su mogli iskusiti svi koji su se odvažili otići s umjetnicom nasamo, iza zatvorenih vrata u intimu stražnjeg sobička Fotokluba. Isprva sramežljivi, Splićani su ipak na koncu navalili na taj intimni performance, tako da su jedva svi zainteresirani došli na red.

Splitska je kulturna ponuda bogatija za jednu atipičnu atrakciju

Naravno, među okupljenima će uvijek biti onih koji će konstatirati da su umjetnice opsjednute nečistim silama, ali takvi su ipak bili u manjini, uostalom, nitko nikoga ne tjera ni da gleda izložbu, niti da se priključi performansu.

Splitska je kulturna ponuda u svakom slučaju bogatija za jednu atipičnu atrakciju, a da je publika gladna drugačijih događanja svjedoči činjenica da će Xena svoj performance zbog velikog interesa izvesti i u petak. Biti će organizirano i prigodno ležerno cjelovečernje druženje s performericom te njenom kćeri Persefone, autoricom izložbe.

napisala: KMaja
foto: Maja Prgomet