Urbanisti planiraju kaos
Gradski urbanizam se pretvara u svoju najgoru karikaturu. Nije koristan gradu i građanima, nego služi isključivo drugim i tuđim interesima, uništavajući ono što imamo.
Bivši direktor gradskog Zavoda za urbanizam, umirovljeni urbanist Draško Bižaca, tvrdi da više nema splitskog urbanizma.
— U posljednjih 10 godina splitski urbanizam, najprije polako, a sada sve brže - nestaje. On prestaje biti splitski, a pogotovo urbanizam. U najkraćem, pretvara se u svoju najgoru karikaturu, u čistu suprotnost.
Umjesto da bude koristan Splitu i njegovim građanima, on služi gotovo isključivo drugim i tuđim interesima. Umjesto planiranja reda u prostoru, on postaje planiranje kaosa, zlorabeći i uništavajući prostorne resurse, prirodnu osnovu i graditeljsku i kulturnu baštinu, opterećujući nedovoljnu prometnu, komunalnu i društvenu infrastrukturu. O gubitku javnih površina, zelenih, rekreacijskih i drugih, da i ne govorimo!
Vidite li nešto pozitivno u prijedlogu izmjena GUP-a?
— Ništa bitnog po čemu su uopće i bile potrebne izmjene postojećeg GUP-a. Nekoliko dobrih, ali sitnih izmjena u tekstu Odredaba za provođenje te u prometu i u namjeni površina, a u korist javnih interesa, nisu dovoljne za pozitivno mišljenje o ovim izmjenama.
Ozbiljne zamjerke
Koje su Vaše zamjerke na izmjene GUP-a? Za koga se one rade?
— Za koga se izmjene rade, to je javnosti već dobro poznato. Sasvim sigurno ne za obične građane Splita.
To se može vidjeti iz mojih primjedaba, bolje rečeno ozbiljnih zamjerki koje sam napisao kao član Vijeća Gradskog kotara Split 3. U najkraćem, one se sastoje od kritike pretvaranja zelenih i rekreacijskih zona u zone stanovanja, mješovite stambeno-turističke zone, te smanjenja broja i kapaciteta javnih garaža.
Možete li navesti primjer?
— Nedopustivo je da se briše javna podzemna garaža na Trgu Hrvatske bratske zajednice! Kada se tamo završi planirana izgradnja, a među ostalim i takva koja će privlačiti velik broj građana, kao buduća gradska uprava i službe, potražnja za parkiranje na tom mjestu bit će višestruko veća od današnje.
Što Vam još smeta?
— Pitam se čemu služi urbanistički natječaj za cjelovito rješavanje Gradske luke ako se prije toga dozvoljava izrada detaljnih planova - a onda i izgradnja - istočne i zapadne obale? Kakvo je to vrijeđanje zdrave pameti građana i čemu ta igra? Još je strašnije kad se u GUP-u i u njegovim izmjenama piše da treba izraditi studiju o prometnom povezivanju istočne i zapadne obale. Čemu ili kome to služi? Zna se, samo pojedincima koji imaju monstruozne fiksne ideje o tom povezivanju. Nije li nam dosta toga cirkusa o podzemnom, nadzemnom, podmorskom ili možda i zračnom kolnom povezivanju dviju obala?
Slobodna Dalmacija, Sandi Vidulić