Za spot je kriv Zavod, a za drugo?

19_07_2016  |  Autor: M. A.  |  Foto: YouTube / Screenshot
Za spot je kriv Zavod, a za drugo?

Instant muzika, u instant morskom raju ambijent su tako za promociju još jednog od brojnih instant, ad hoc, kratkoročnih odgovora na nezaposlenost s kojom se mladi bore godinama.

Za sve je kriv Zavod ime je spota Hrvatskog zavoda za zapošljavanje, kojem je cilj, kako navode iz Zavoda, potaknuti nezaposlene mlade osobe da se u većoj mjeri informiraju o mjerama aktivnog zapošljavanja i o programima osposobljavanja za rad u turizmu koje provodi HZZ.

Zaštitno je lice spota pjevačica Lana Jurčević. - Izabrali smo nju jer ona, prema svim našim pokazateljima, predstavlja svojevrsnog opinion lidera za ciljanu skupinu kampanje koju čine mlade nezaposlene osobe u dobi od 18 do 25 godina - objašnjavaju.

Budući da je riječ o promotivnom spotu, ne čudi što se radnja odvija u kafiću na plaži, punom veselih i nasmijanih mladih ljudi, a ne čudi ni što je drugi protagonist mladi konobar koji "ima kul posao", za što je "kriv Zavod". 

Instant rješenje za dugoročne probleme

Namjera HZZ-a nesumnjivo i jest promovirati ono što turizam, pogotovo tijekom sezone nudi mladima, odnosno za što mu mladi mogu poslužiti, međutim problematično je sve ono o čemu spot, ali i brojni mediji ne informiraju dovoljno javnost, a to je društveni i ekonomski kontekst u kojem je sezonski rad često i jedini oblik rada koji je mladima dostupan, i to rad zbog kojeg su nerijetko prisiljeni napuštati sredinu u kojoj žive, u kojem se njihova radnička prava nerijetko i krše i koji im ne nudi ni sigurnost ni perspektivu, nego tek privremeno, instant rješenje. Osim toga, nije banalno pitanje koju skupinu mladih točno predstavlja Lana Jurčević i na temelju čega je izabrana za opinion leadera? Je li ona slika mladih kakva se priželjkuje, koliko se mladih s njom može identificirati, koje pak ona probleme i potrebe dijeli s, primjerice, nezaposlenim mladima? Sudeći po reakcijama na Facebooku, i brojni mladi, unatoč benignim namjerama Zavoda i pjevačice, spot su više prepoznali kao provokaciju i ruganje, nego kao poziv da koriste mjere.

Instant muzika, u instant morskom raju ambijent su tako za promociju još jednog od brojnih instant, ad hoc, kratkoročnih odgovora na nezaposlenost s kojom se mladi bore godinama.

Za spot je kriv Zavod, a  tko je kriv za sve drugo?


U 2015. godini stopa nezaposlenosti mladih do 24 godine u Hrvatskoj iznosila je 43 posto. Zastrašujući je podatak čak i kad ga promatramo kao čistu statistiku, no promislimo na trenutak koliko se neizvjesnih mladih života nalazi u tih 43 posto,  koliko visoko obrazovanih koji nemaju mogućnost raditi ništa, a kamoli ono što žele i ono za što su se obrazovali. Koliko ima srednjoškolski obrazovanih, koliko mladih NEET-ovaca koji su u još podređenijem položaju jer se bez diplome ne uklapaju čak ni u lažnu sliku Hrvatske kao zemlje znanja? Koliko, pak, ima mladih kojima je nedavno oduzeta mogućnost korištenja nekih od mjera za zapošljavanje, među kojima i ona najpopularnija - stručno osposobljavanje? Što se to garantira mladima u sklopu Garancije za mlade iz koje mjere proizlaze? U konačnici, što uopće kome još znači riječ "garantirati" i tko snosi ikakvu odgovornost kad se ono što je zagarantirano ne realizira? 

Zavod je tako kriv za "kul posao" protagonista spota, kriv je za ulaganje od 183 tisuće kuna da bi promovirao ono što je Zavodu u osnovi u opisu posla kao instituciji koja provodi mjere, no tko je kriv za onih 43 posto? I za tko zna koliki postotak onih koji su prisiljeni raditi bilo što, ali se ne spominju jer bi trebali biti zahvalni što imaju bilo kakav posao? Tko je kriv što nekim studentima još nisu isplaćene stipendije za akademsku godinu na izmaku dok se istovremeno 183 tisuće kuna ulažu u promotivni spot? Nisu za to krivi ni Zavod ni Lana Jurčević, a krivi smo svi mi svaki put kad šutimo i ne reagiramo na zanemarivanje i podcjenjivanje mladih, na nerealiziranje onoga što se "garantira", kad prihvaćamo instant rješenja i kad ravnodušno konzumiramo podatke o 43 posto.