Slijeće nova turistička sezona

13_05_2015 / 15:43h  |  Autor: Katarina Jakšić  |  Foto: Ž. Šunjić
Slijeće nova turistička sezona

Između ostalog, festival elektroničke glazbe Ultra izuzetno je promijenio stav prema turizmu; ljudi su postali nevjerojatno kreativni u načinima kako iskoristiti tu najunosniju domaću gospodarsku granu. Pretvaraju se čak u taksiste...

Split i Dalmacija spremaju se na još jednu turističku invaziju. No, uoči početka nove turističke sezone i iščekivanja nove financijske injekcije koju će ona ubrizgati, neophodno je psihološki pripremiti se za novu sezonu.

Kriza i recesija otvaraju prostor i potiču na sve kreativnija rješenja, a od gospodarskih grana na meniju, turizam je daleko najaktualnija grana u Dalmaciji, te je on je najkonkretniji, najdirektniji kontakt „običnih“ ljudi s gospodarstvom. To ujedno znači da odnos prema turizmu više ne može biti što je nekad bio. Trendovi se mijenjaju i gosti sada traže novo, drugačije, bolje. U doba najvećih globalnih promjena nije teško govoriti ni o revoluciji u turizmu.

Take the money, and don't run

Kako promijeniti odnos prema trenutno najisplativijog gospodarskoj grani? Prilagođavanje trendovima je imperativ, naprosto je nemoguće održavati imidž turističke destinacije bez razmišljanja o željama potencijalnih posjetitelja. Primjerice, u Splitu, Dubrovniku i ostatku dalmatinske obale snimana je planetarno popularna serija Igra prijestolja. Hrvatska bi mogla postati brend već samo zbog toga što je bila domaćin snimanja te serije. To se na prvi pogled čini kao banalni trik, ali on doista djeluje. Pogrešno je samo racionalizirati o tome što turiste privlači, to treba ponuditi prije nego što to sami zatraže, iznenaditi ih ponudom.

Doba apartmanizacije zapravo prolazi, ne možemo očekivati samo goste koji neće iznajmljivati na manje od dva tjedna (jer se „ne isplati“ prati plahte za manje od toga). Treba se prilagođavati gostu, a ne očekivati da gosti što manje traže „jer bi nama to odgovaralo“.

Turizam izvan okvira

Ima toliko kreativnih načina za privlačenje gostiju. Španjolska je nedavno subvencionirala godišnje odmore klijentima izvan sezone – zar nisu puni apartmani po nižoj cijeni prihvatljivija opcija od praznih apartmana? Ionako imamo problem prekratke turističke sezone, a ovako bismo raznim popustima i proširenjem ponude povećali broj gostiju i izvan sezone.

Gosti danas, posebno u internetskoj eri, mogu smještaj naći bilo gdje, ali odabrat će ono područje koje se po nečemu ističe, koje ima neki kreativni odmak od brojne konkurencije. Pritom turističke zajednice mogu odigrati ključnu ulogu u okupljanju aktivnih turističkih subjekata.

Jedan primjer na koji način organizacija TZ Split jednog događaja može izmijeniti odnos prema turizmu: naime, u Splitu se u posljednjih nekoliko godina događa turistička revolucija. Između ostalog, festival elektroničke glazbe Ultra izuzetno je promijenio stav prema turizmu; ljudi su postali nevjerojatno kreativni u načinima kako iskoristiti tu najunosniju domaću gospodarsku granu. Pretvaraju se čak u taksiste koji nakon festivala vode klijente do svog smještaja i izmišljaju načine kako bi bili na usluzi. Zatim, iznenada se otvorilo toliko smještajnih kapaciteta – jer će mnogi osloboditi svoje kuće za turiste.

Više od iznajmljivanja soba

Sve se mijenja. Ništa nije kao što je bilo prije dvadeset, deset, čak ni prije dvije godine. Zato se mi moramo prilagođavati promjenama. Zapravo, biti brži od promjena. Predvidjeti, pogoditi ono što turist želi. Globalizacija je promijenila odnos prema turizmu. Turizam iznajmljivanja više gotovo nigdje nije dovoljan. Razvili su se zdravstveni, kulturni, cikloturizam – pustolovno-sportski. Možemo napraviti kombinaciju svih zajedno. Svođenje te djelatnosti na iznajmljivanje soba je ona najosnovnija, čak bi se moglo reći primitivna razina bavljenja turizmom. Predaja ključeva tek je početak angažmana.

Odnos prema turizmu svih subjekata koji djeluju u tom području zahtijeva i osobni razvoj, mijenjanje svakoga od nas na jedan način. Zarada u turizmu je najopipljivija – ali to ne znači da je recept za nju samo da predaš ključeve gostu i opustiš se. Bavljenje turizmom je cijela jedna filozofija.

U to ime preostaje još samosa znatiželjom iščekivati čega će se domaći turistički magovi dosjetiti ove sezone i u kojoj će se mjeri prilagoditi gostu.