Još prostora mladim glumcima!

07_10_2016  |  Autor: A. Marković  |  Foto: Petra Kovačić, privatni arhiv
Još prostora mladim glumcima!

Mlada glumica Petra Kovačić otkriva kako izgleda ovogodišnja sezona u kazalištu i Glumačkom studiju Playdrama a priča i kako radom i suradnjom s drugim kazalištima ekipa Playdrame želi otvoriti još više prostora mladim glumcima.

Kazalište Playdrama ulazi u sedmu godinu rada i najavljuje dosad najbogatiju kazališnu sezonu. Na probama se radi punom parom, a s radom je krenuo i Glumački studio Playdrama. Elvis Bošnjak, Anamarija Fabijanić, Anastasija Jankovska, Petra Kovačić, Monika Vuco i Jasmina Žiljak-Ilinčić šest su lica Glumačkog studija, voditelji su grupa, od kojih su neke također ušle u sedmu godinu rada. Sve je to bio više nego dovoljan povod za razgovor s Petrom Kovačić, koja je s Playdramom počela surađivati 2013. godine, dok je još bila studentica, a od ove godine, osim što radi sa skoro svim grupama u Studiju, preuzela je i organizacijski dio posla.

Studio iz kojeg polaznici ne žele otići


Osim što je najavila koji program kazalište Playdrama sprema za publiku, otvorila nam je i prozor u Studio i otkrila što polaznike i polaznice potiče da u njemu godinama ustraju. - Elvis je osmislio četverogodišnji program za Studio, no onda se dogodilo da ljudi nakon četiri godine nisu htjeli prestati s radom. Tako od ove godine imamo odrasle na sedmoj godini, a imamo i srednjoškolce, koji su počeli kao osnovnoškolci – objašnjava Petra, ali naglašava da u radu ne uživaju samo polaznici. - Nekad se dogodi da odem na sat premorena i da bi najradije zaspala, a onda ostanemo raditi do kasno u noć jer je ogroman užitak raditi s njima pa zaboravim na umor.

Odgajanje buduće kazališne publike i poticanje na kritičko mišljenje

Sa svakom grupom u glumačkom studiju radi najmanje dvoje voditelja. - Trudimo se da to bude tako kako bi polaznici mogli dobiti različite poglede na kazalište, odnosno znanje iz više izvora – objašnjava i dodaje da je pritom jako bitna komunikacija i da su voditelji stalno u kontaktu kako bi se što kvalitetnije pripremili za sat, a komunikacija im je jako važna i s polaznicima i jako se puno vremena u Studiju s njima i razgovara.

Razgovorom se, kako kaže, stvara i poticajno okruženje za razvijanje kritičkog mišljenje, pogotovo kod djece. - Mi u Studiju ne odgajamo nužno buduće glumce, ali odgajamo buduću kazališnu publiku. Možda ih ne učimo matematici ili fizici, ali učimo ih da razmišljaju o tome tko su i da sve propituju. Učimo ih i da kritiziraju, ali da znaju objasniti zašto je nešto dobro ili nije dobro. I kad je nešto dobro, i dalje to zajedno propitujemo, potičemo ih da idu dalje i više.

Prihvaćanje sebe - kroz igru

Za Petru su dva aspekta Glumačkog studija posebno bitna – rad na sebi i igra. - Od prve godine trudimo se da osvijestimo polaznicima same sebe, svoje tijelo i pojavu. Učimo ih zatim kako izložiti sebe, ali i kako percipirati scenski prostor i one oko sebe. Teško je biti izložen. I oni najotvoreniji i najglasniji prije sata zatvaraju se kad stupe na scenu, upravo je zato bitno da se oslobode, da prihvate sebe i svoje tijelo – objašnjava Petra naglašavajući da pritom važnu ulogu ima igra, i kod djece i kod odraslih.
- Kazalište je jednako važno kao bilo što drugo što se uči u školi, samo se kazalište često zanemaruje. Djeca su preopterećena informacijama i tehnologijom pa se nemaju kad baviti sobom, a odrasli su opterećeni nizom stvari pa zaborave da se trebaju baviti sobom. U Studiju to mogu – igrajući se. I najdosadnija vježba na svijetu, ako se radi kroz igru, postaje zabavna i u njoj uživaju.

Igra je ono što Petra uvijek traži i kao glumica pa zna kako ponekad može biti teško vratiti joj se, ali zato zna i pomoći polaznicima da joj se vrate. - Kad radim na predstavi, naravno da se dogodi da nije sve igra, ali moj je posao da od svega učinim igru. Na sceni se vidi tko (se) igra, a tko odrađuje.

Playdrama i GKL: perspektive koje se nadopunjuju

Playdrama je, njezinim riječima, i nju puno naučila, ne samo polaznike. - Jako puno učim, svaki dan. I to je genijalno. Kad si na sceni kao glumac, to je jedno, no ovako promatram sa strane, a tako je nekad puno lakše uočiti što funkcionira a što ne, nego kad si unutra pa onda ono što uočim radeći s polaznicima mogu primijeniti i u svome radu – objašnjava kako promjena perspektive može doprinijeti razvoju. Potvrđuje to i uspoređujući svoj glumački angažman u Gradskom kazalištu lutaka Split, u kojem je bila na stručnom osposobljavanju i s kojim i sad surađuje.
- Kad radim u Playdrami s klincima, onda mogu primjenjivati ono što sam usvojila igrajući pred djecom pa znam što može ići, a što ne. S druge strane, kad radim predstavu u GKL-u, onda se prisjetim što prolazi kod klinaca u Studiju Playdrame i pokušati to uključiti u izgradnju uloge – potvrđuje Petra kako se ta dva posla nadopunjuju.

No, zato je ponekad teško samo gledati sa strane kad polaznici nastupaju pred publikom pa i u tom pogledu uči. - Ajme, to mi je jako teško. Svaki nedogovoreni korak mi je ajme meni. Pritom, naravno, to treba naučiti prihvatiti, ne možeš se dignuti usred predstave i vikati: „Nismo se tako dogovorili!“ – smije se.

Suradnjom za veći prostor za mlade glumce

Kad je riječ o ovosezonskom kazališnom programu Playdrame, iz njega je vidljiv nastavak suradnje s klubom Quasimodo, ali i s Gradskim kazalištem mladih i s Gradskim kazalištem lutaka. Tako će se 14. listopada Playdramini mladi glumci predstaviti Mayenburgovom Zbunjozom u GKM-u; mjesec dana kasnije, 14. studenog, u GKL-u će se izvesti Moje ime je Anne Frank u adaptaciji i režiji Elvisa Bošnjaka, a na kojoj rade još i Anamarija Fabijanić i GKL-ova glumica Andrea Majica; u koprodukciji s Hrvatskim narodnim kazalištem Zadar premijerno će se u Zadru izvesti Ubojstvo u klubu Quasimodo prema istoimenom tekstu Elvisa Bošnjaka.
- S obzirom na mala sredstva, naravno da je lakše raditi koprodukciju nego samostalnu produkciju, ali ne radi se o tome da moramo tako, nego da želimo. Želimo se povezivati s drugim kazalištima, tako nas je malo u gradu… Premalo da bi svatko radio sam za sebe – objašnjava Petra zašto je bitno da suradnja među kazalištima raste i pritom dodaje da se time želi ujedno otvoriti još veći prostor mladim glumcima i studentima glume. - Playdrama od početka radi na tome da studenti Glume i mladi glumci imaju priliku za rad i razvoj. I mi koji u Playdrami radimo s Elvisom tako smo krenuli, a sada i sami radom možemo pokušati otvoriti još više prostora za druge mlade koji žele raditi i razvijati se.

Potvrđuje to i naslov Časni ljudi – rađen prema Turgenjevljevom tekstu Mjesec dana na selu, inače lektirskom naslovu – u režiji i adaptaciji Anastasije Jankovske koji se očekuje početkom veljače i okuplja mladi tim, a potvrđuje to i novi program pod imenom Klasici u rebama o kojem Petra nije htjela otkriti puno. - Bit će sigurno zanimljivo. Pratite, dođite i pogledajte – zaključuje izazivajući time znatiželju i dajući nam još jedan motiv da pratimo Playdramin program i iščekujemo kako će se do kraja sezone rasplitati.


Ovaj je članak nastao uz potporu Agencije za elektroničke medije, putem Javnog natječaja 03/15 Fonda za poticanje pluralizma i raznovrsnosti elektroničkih medija.