Obrazovanje je ključno - u teoriji

05_11_2015 / 13:19h  |  Autor: Domagoj Morić  |  Foto: Youtube / Screen shot
Obrazovanje je ključno - u teoriji

Ako je obrazovanje bitno, zašto se posljednjih deset godina sve manje sredstava ulaže u obrazovni sustav? Zašto se dopušta da se u nekim školama urušava strop u učionicama? Zašto se stalno uništava dignitet učitelja u školama?

Svi se slažu – obrazovanje je ključno. Treba povećati izdavanje za obrazovanje. Treba povećati proračun za stručno usavršavanje učitelja. Treba povećati dignitet učitelja. Treba uvesti građanski odgoj i obrazovanje u škole. Treba nastaviti s provedbom Strategije znanosti, obrazovanja i tehnologije. Sve su ovo zaključci predizbornog sučeljavanja političkih stranaka i koalicija koje je 3. studenog 2015. održala GOOD inicijativa u Novinarskom domu u Zagrebu.

Sve ovo dobro zvuči u teoriji, ali kada se teorija preslika na praksu, onda imamo sasvim drugačiju situaciju. Zašto se posljednjih deset godina sve manje sredstava ulaže u obrazovni sustav? Zašto se smanjuje proračun za stručno usavršavanje učitelja koji bi trebali podučavati učenike nova znanja i vještine, a koje nisu dobili tijekom svog školovanja? Zašto učitelji iz cijele Hrvatske moraju nositi svoje materijale (papire, olovke i druge potrepštine) kako bi mogli normalno izvoditi nastavu? Zašto se dopušta da se u nekim školama urušava strop u učionicama? Zašto se stalno uništava dignitet učitelja u školama? Pitanja je mnogo, ali odgovor ćemo teško dobiti. Stoga je zanimljivo pogledati trenutnu situaciju te uočiti i razna obećanja koja smo čuli na sučeljavanju. Evo neka od njih:

Građanski odgoj treba uvesti u kompletan općeobrazovni i strukovni dio. Protiv sadržaja nikada nismo bili. Olivera Majić Jurković, Domoljubna koalicija.

O financijama i ulaganjima u obrazovanje svi se slažemo. To ne bi trebao biti predmet diskusije. Roko Andričević, Hrvatska raste.

Povećanje sredstava je nužnost – moramo doći do razine prosjeka europskih zemalja. To će značiti jedno temeljno preispitivanje političkih i drugih prioriteta. Josip Kregar, Uspješna Hrvatska.

Nova vlada treba osigurati u proračunu više sredstava za obrazovanje – i besplatne udžbenike i reformu udžbenika. Dušan Cvetanović, Živi zid.

Vrijeme je da prestanemo s ideološkom podjelom Hrvatske, na lijevu i desnu stranu. Trebamo se okrenuti budućnosti, a ne stalno prošlosti. Jelena Pavičić Vukičević, Koalicija rada i solidarnosti.

U našem sustavu školovanja nema nagrađivanja, niti u visokom školstvu, niti u osnovnom niti u srednjoškolskom obrazovanju, čini se da je svejedno koliko netko radio i koliko kvalitetno, to se mora promijeniti. Gordana Rusak, MOST.

Zvuče li nam ove izjave poznato? Nisu li to već sve stranke govorile na prethodnim izborima? Hoće li se nešto promijeniti u budućnosti? Možemo li i smijemo li se nadati boljem u području obrazovanja?

Mnoga istraživanja pokazala su da obrazovanije osobe imaju veću mogućnost zaposlenja, bolje zarađuju, produktivnije su, a obrazovanje generalno doprinosi razvoju gospodarskog, političkog, kulturnog i ekološkog razvoja. Kada će naši političari shvatiti da je obrazovanje ključno? Kada ćemo napokon postati zemlja znanja, a ne zemlja iz koje mnogi mladi iseljavaju? Kada će nam obrazovanje postati prioritet, a ne posljednja rupa na svirali?

Zato pozivam sve nastavnike, odgajatelje, stručne suradnike, ravnatelje i ostale odgojno-obrazovne stručnjake da prate provedbu politika obrazovanja koju će nova vlada provoditi. Jasno i glasno izrecimo stav o tome da je obrazovanje važno – ne samo na deklarativnoj razini – neka isto pokažu i djelom – većim ulaganjima. Pozivam vas da, također, provjerimo istinitost gore navedenih navoda za godinu dana pa da vidimo što su to političari promijenili i jesu li bili iskreni.

Sučeljavanje se u cijelosti može pogledati u video prilogu uz tekst, a skraćena verzija u produkciji Televizije Student dostupna je na linku.

Ovaj tekst izražava isključivo osobne stavove autora.