Izvanredni koncert S. Bulata

06_08_2016  |  Autor: Karmen Širović  |  Foto: HNK Split
Izvanredni koncert S. Bulata

Bulatova neverbalna komunikacija obogatila je doživljaj svakog djela. Njegove ekspresije licem i tijelom pojačavale su dinamičke nijanse, svaku frazu, glazbenu misao i virtuozne bravure.

Mladi splitski gitarist Srđan Bulat vratio se na Splitsko ljeto nakon pet godina i to koncertom održanim 3. kolovoza u Meštrovićevim Crikvinama.

Hrabri potez mladog splitskog gitarista

Splitski gitarist Srđan Bulat već je dugo izvanredni predstavnik našeg grada, iako, nažalost, brojni Splićani koji ne prate uspjehe sugrađana umjetnika možda i ne znaju za njega. Ni nakon što je pokorio konkurenciju na prestižnim svjetskim natjecanjima za klasičnu gitaru, diplomirao na Umjetničkoj akademiji u Splitu, Muzičkoj akademiji u Zagrebu te na jednoj od najprestižnijih akademija na svijetu, Kraljevskoj glazbenoj akademiji u Londonu, Bulat nije utažio glad za stjecanjem novih znanja i vještina. U rujnu 2015. na MA u Zagrebu završio je i poslijediplomski specijalistički studij, a za temu je odbrao gitaristička djela hrvatskih suvremenih autora, od kojih je neka izvodio i u sklopu 62. Splitskog ljeta.

Glazba je to koja već dugo „živi“ pod njegovim prstima, a teče publikom diljem Hrvatske i šire, pa je tako u srpnju ove godine održao niz solističkih i komornih recitala u glavnom armenskom gradu, Yerevanu, gdje je, između ostalih djela izvodio i skladbe hrvatskih autora. Hrabar je potez održati koncert kompletno koncipiran od djela suvremenih autora, k tome još hrvatskih, i to na klasičnoj gitari splitskoj publici, kojoj sigurno nedostaje iskustva s takvom glazbom. Samim time Bulat je pokazao da ima hrabrosti i da ako osjećate, razumijete i vjerujete u nešto, poruku će sigurno dešifrirati i drugi. No, krenimo redom…

Glazbeni talent uz beskonačnu nadogradnju

Savršeno tehničko umijeće i iznimna muzikalnost već je poznanica njegovoj vjernoj publici, koja je u pristojnim razmjerima popunila Meštrovićev Kaštelet. Što je mladi gitarist dobio na svom obrazovnom glazbenom putu u koji je uložio mnogo, a koji ne znači nužno kvalitetu i uspjeh, već više referencu i papir? Vjerujte mi, mnogo! Glazbeni talent iskoristio je kao bazu za beskonačnu nadogradnju, a negdje u tom procesu već je sazrio u kompleksnu i kompletnu glazbenu ličnost, koju sada zaista možemo nazvati formiranim umjetnikom.

Pažljivost prema publici

Njegov zreli stav bio je jasan već na samom početku koncerta, kada se nakon izvedbe Međimurske suite Miroslava Miletića srdačno obratio publici predstavljajući sebe i svoj program na hrvatskom, ali i, kako li samo pažljivo od njega, na engleskom! Ipak smo mi turistički grad, Splitsko ljeto festival je koji okuplja internacionalne izvođače (iako u malom broju), a s obzirom na to da je Bulat mislio na sve, nije zapostavio ni taj segment. Obraćanje publici uključilo je opušten, simpatičan te prije svega informativni monolog kojim je Bulat pokazao poštovanje prema ljudima koji su tu zbog njega, glazbe, zabave, umjetnosti, prestiža, dosade, ugode…Nije ni bitno, ali su tu! Brojni glazbenici nisu vični razgovoru o glazbi, pronalaze poteškoće u verbalizaciji svoje profesije i svakidašnjeg suputnika. To je pak sasvim legitimno, jer je ipak glazba njihov jezik i način sporazumijevanja pa nam ne trebaju nužno pričati riječima. Međutim, ako su to sposobni činiti na jedan i drugi način, to je veći plus za njih, ali i nas. Bulat je tako s nama podijelio svoj profesionalni i intimni svijet objašnjavajući nam karakteristike svake od skladbi, ali i otvoreno iznoseći svoje preferencije.

Nesvakidašnji program: oda suvremenim hrvatskim skladbama

Nesvakidašnji program maksimalno je približio publici objašnjavajući da Dodekafonijska studija Borisa Papandopula ne treba nužno zvučati zastrašujuće, kako se uglavnom percipira Schönbergova dvanaesttonska tehnika skladanja, već da je riječ o vedroj i razigranoj skladbi. Srđan Bulat odveo nas je zatim na putovanje Italijom, Španjolskom i Hrvatskom u Suiti mediterana Željka Brkanovića naglašavajući da mu je najbliži i najdraži mediteranski ugođaj, onaj domaći. Prvi dio koncerta završio je skladbom Double Marka Ruždjaka, koju gitarist smatra remek djelom hrvatske gitarističke literature, ali i jednom od najuspjelijih hrvatskih skladbi uopće, posvetivši izvedbu upravo skladatelju, koji bi da je poživio još četiri godine, 2016. slavio 70. rođendan. Double prožima jedan od najučestalijih skladateljskih tehnika – ponavljanje, a karakterizira je i inovativnost u načinu proizvodnje zvuka koja stavlja nove tehničke izazove pred izvođača, koje je Bulat, naravno, uspješno svladao.

Mjesto i za splitske skladatelje

Splitski gitarist nije zaboravio ni na svoje sugrađane skladatelje pa je tako drugi dio koncerta, uz Tri trubadurske Stjepana Šuleka, bio rezerviran za djela Mirka Krstičevića, Frane Paraća i jedine dame uvrštene na program – Olje Jelaske. Abouth the Time He Walked Around skladba je inspirirana biblijskim motivima iz ranog Isusovog života, nakon čije se izvedbe uz Bulata poklonio i njezin autor M. Krstičević. U djelu Fantasia Olja Jelaska dala je svoj hommage britanskom skladatelju, dirigentu i pijanistu B. Brittenu, nakon koje je uslijedila Muzika za gitaru Frane Paraća, koju je zbog živahnosti i perkusivnosti Bulat smatrao idealnim završetkom suvremenog hrvatskog glazbenog programa.

Bulat je uspio prenijeti viziju i shvaćanje svakog djela

Bulatova neverbalna komunikacija obogatila je doživljaj svakog djela. Njegove ekspresije licem i tijelom pojačavale su dinamičke nijanse, svaku frazu, glazbenu misao i virtuozne bravure. Netko može reći da Bulatu suvremena glazba posebno „leži“ i da je to ključ njegova uspjeha. Međutim, umjetnička glazba 20. i 21. st. toliko je raznolika i kompleksna, djelomično i zbog prožimanja različitih utjecaja koji su postali dostupni svima te zbog neumornog eksperimentiranja i neprestane potrage za novim i drugačijim zvukom, da se samo u opusu jednog skladatelja može pronaći više glazbenih stilova i izričaja. Bulat se uspio ušuljati u svijet svake od navedenih skladateljskih ličnosti te nam prenijeti svoju viziju i shvaćanje svakog pojedinog djela.

Ovaj je sadržaj nastao uz potporu Agencije za elektroničke medije, putem Javnog natječaja 03/15 Fonda za poticanje pluralizma i raznovrsnosti elektroničkih medija.