Tesli nije potriban spomenik

19_01_2007
Tesli nije potriban spomenik

"To je živa sprdačina. Mislim naziv. Svi to koriste danas, pa sam odlučio da i ja kao budem dio tog undergrounda. Meni je bitna muzika, a nikakvo etiketiranje me ne zanima. Imate likova kojima je sve komercijala, pa i ovo što ja radim." - između ostalog zbori Pero u razgovoru za split.com.hr povodom New Sound of Underground.

"To je živa sprdačina. Mislim naziv. Svi to koriste danas, pa sam odlučio da i ja kao budem dio tog undergrounda. Meni je bitna muzika, a nikakvo etiketiranje me ne zanima. Imate likova kojima je sve komercijala, pa i ovo što ja radim." - između ostalog zbori Pero FullHouse u razgovoru za split.com.hr povodom New Sound of Underground.


Moraš imat' groove u sebi

Kako je uopće pala odluka "ja ću postat DJ"?
Počeja sam u jednom malom disko klubu na selu, u Biskom, kad se jedan DJ nije pojavija, a moj je frend zna gazdu pa su dovukli mene na silu, jer je ovaj gazdi napriča da ja imam puno muzike i da znam svirat. Ovo prvo je bila istina, ali ne i ovo drugo. I tako je sve krenulo. Malo poslije toga me zainteresirala elektronička plesna glazba koja je tada bila u velikoj ekspanziji po Europi, ali ne i u nas, zbog rata. Nedugo poslije selim u Njemačku na godinu dana, posjećujem sve moguće klubove koji su mi se našli na putu, manijakalno kupujem ploče vraćam se u Hrvatsku s nakanom da doma nešto napravim. I mic po mic, eto me tu di jesam. Nisam daleko dogura, mislim, od kuće:))
Tko te podržavao?
U početku me niko nije podržava. Za to se tribalo izborit. Ovo je jeben posal jer ima miljardu hijena koje pršte sa svih strana od zavisti i zloće, ali tako je svugdi, mislim.
Dobar kirurg treba imati mirnu ruku, dobar pjevač dobar glas, a dobar DJ?
Groove. Moraš imat groove u sebi. Tu nevidljivu silu koja tjera na ples. Inače ništa.
Koja su prepreke, a koji prečaci u postajanju u DJ imena?
Prepreka je milijun. Danas je biti DJ u trendu, kako kažu po novom hrvatskom "in". Najveća je prepreka baš što sam upravo spomenija. Ima previše DJa, a premalo klubova.Prije su se kupovale gitare, a sad gramofoni i mikseta.Triba se milijun stvari poklopit. Ali ipak mislim , ako si stvarno veliki talent da će to doć na svoje, kad tad , samo se ne smi odustat. Mora se nać neki normalan posal , da se ne ovisi o tome i tek se onda može opušteno radit. Niko se nije rodija ka DJ ili iša u školu.

Nudi li Split plodno tlo za stvaranje novih uspješnih DJeva?
Naravno. Još se jednom pokazalo da ima nešto u tom gradu. Imamo fanatastične DJe , svjetske klase. Da su vani već bi se daleko čulo za njih. Pille je odličan. Iva isto. Juri obećava. Šta se toga tiče, ne bojim se. Ima još par faca koji su pravi entuzijasti.
Nazire li se neko splitsko (ili solinsko) DJ ime o kojem će za koju godinu priče, kao i za tebe, započinjati sa "jedini Hrvat na"?
Pille, definitivno!


Glazba za niskobudžetne porniće

Ljudi često izjednačuju pojmove rave, techno, house…
Rave je naziv za okupljanje, bilo da se radilo o house ili techno partiju. Nastalo je početkom 90ih i sama riječ je predstavljala bunt, a ne neku vrstu glazbe. Poslije joj se prišilo svašta kao npr, komercijalni trance zvuk. Industrija i lova su ušli i u elektronsku glazbu i sve je išlo lagano k vragu.
Techno je repetitivna hipnotička groovastična elektronička futuristička plesna glazba nastala u Detroitu krajem 80-ih pod utjecajem europskih uzora Kraftewerk s jedne strane i funka George Clintona sa druge strane. Hi Tek Soul, to je techno. House je nastao direktno iz disco glazbe. Svirao se po skladištima, warehouseima pa je tako i dobio ime, glazba iz warehousea.
Je li utopija pričati o partyma bez droge?
Nije utopija. Niko od pionira elektronske glazbe, techna i housea se ne drogira. Sreo sam većinu njih i svirao s njima. Droga se poslije prilijepila, neki interesni krugovi su to napravili. Ecstazy postoji još od početka 20. stoljeća, ali se nije tako zvao. Na žalost toga ima svugdje pa i na partijima. Međutim, mislim da su narodnjaci potukli sve rekorde. To svi tvrde. Tamo se konzumira sve u nevjerojatnim količinama, a najviše kokanjero.

Misliš li da publika dobro filtrira kvalitetno ili u klubovima možemo slušati i vidjeti trash elektronske glazbe?
Trasha je nažalost sve više. Veličanje neukusa do krajnjih granica. Pogotovo u electroclashu. Užas jedan! Nedostatke estetike, umijeća miksanja nadoknađuju praveći dvorske lude od sebe. Imali smo takvu idiotsku glazbu u 80ima, takozvani Italo house. Glazba za niskobudžetne porniće. Oni bi vjerojatno bili ponosni na to, jer su kontra :)


Izborili smo se za svoja prava

Tvoja vrsta glazbe je… Kako bi je opisa mojoj noni?
Na struju. Kao kad se češljaš dugo kad je bura, pa kosa pucketa od elektriciteta. Dodaj još malo groova i već se moraš gibat. Sva dobra glazba je plesna. Bar meni, a slušam svašta. Od Gibe, Olivera, Ede, Van Morrisona, Nick Cavea, naravno elektronike svih vrsta i klasike koju obožavam. Tvrdim da su danas živi neki od velikih skladatelja, radili li bi elektroničku glazbu jer je to jedan totalno novi i neistraženi svijet, tek smo na početku.
Viđaš li se sa suradnicima s početka karijere?
Od DJa nas je ostalo malo. Viđam ponekad Lushija. Baš sam mu nekidan reka da bi mogli opalit jednu retrospektivicu. Oldies but goldies za ove mlađe. Pa će ostat u čudu jer bi puštali minimal i electro, jer to i nije nova glazba, samo se vrti u krug...
Gdje si izlazio na početku svoje karijere?
Shakespeare. Preveo sam pola mladosti tamo :) Pa Plava Kava. Prije toga sam zalazija na matineje u Yachta, u hotelu Marjan. Zalazim u klubove od 13. godine i klubovi su moj prirodni ambijent.
Gdje si najviše svirao na početku svoje karijere?
Svugdi po Splitu i ciloj Dalmaciji. Nema koji prostor nisam oskrvnuo :) Od Dioklecijanovih podruma do Zlatnog Rata na Bolu. E, to su bila vrimena za open air partije. Aj neka neko danas pokuša organizirat nešto na otvorenom! Ža mi je ovih mlađih jer nisu doživili prave partije. Recimo Stella Mare '97. 2 iljade ljudi pod vedrim nebom. Ujutro do 9 . Ljudi se dolaze kupat, a ekipa pleše svugdi okolo, pale se bengalke. To su trenuci koji se pamte. Pa prvi partiji u Aurori…

Gdje danas izlaziš i što misliš o splitskom noćnom životu?
Ne izlazim nigdi. Nemam vrimena za ništa. Ali kako vidim u Splitu je tuga šta se klupskog života tiče. Nije mi jasno da mladi briju na sve te cajke i gluposti. U doba interneta, u vrime kad ljudi misle u letu na Mars :) Retardacija totalna. Kad sam ja bio tinejđer, klubovi su držali do sebe. Imali su muziku koja se svugdi u svitu puštala. Danas je katastrofa. Samo se entuzijasti bore i podržavaju to što radimo… Urbana gerila. Zato sam i pokrenuo takav projekt partija. Mi smo normalni. Mi smo u stvari najnormalniji.
Gura li te sada ponekad i novac, ne samo ljubav za glazbom?
Nema ti u nas kruva od ovoga. Niko u Hrvatskoj ne živi od DJanja. Mislim da je to bolje jer kad počneš živit od toga, počneš i podilazit ljudima, počnu ti se trest gaće i sve ode kvragu. Mrzim glupu glazbu koju proizvodi tvornica glupe muzike MTV. Onaj house kojega tamo gledate su samo sise i guzice, to nema veze sa glazbom. Ali imaju lovu pa prikazuju sav taj imaginarni svit i zavode mlade ljude. Glamur, moda, snobizam i ostala preseravanja nemaju nikakve veze sa ovom glazbom. Naša glazba je istinska narodna glazba, suvremena doduše i iskonska u isto vrijeme. Ritam je u svemu, a mi smo kraljevi ritma! Šta se tiče klubova idem svirat svugdi di me pozovu ako je normalan klub i ljudi koji tamo zalaze.
Tvoje svirke izvan Splita?
U zadnje vrijeme sve manje izbivam zbog obitelji i faksa. Kad idem to je po Dalmaciji i Bosni. Naravno da postoje razlike među publikom - u Zagrebu je npr.. scena veća ali je u nas masu kvalitetnija. Partiji su veseliji, prirodniji. Gore je sve nekako too dark.
Tvoja gostovanja van Hrvatske na koja si posebno ponosan?
Love Parade '99. Najveći ikad. Ludoooo! Desetogodišnjica Maydaya 2001. isto tako. Techno Parade '98. i '99. u Parizu. To su stvari koje se pamte. Opak je doživljaj svirat ispred toliko ljudi.
OmegaRitam i ti?
Ja sam OmegaRitam. Prije je bio moj frend Ivan Podrug, ali ga je sve to malo štufalo, sve to što se događalo na sceni, pa se maka. Ja se ne dam :). Uloga OR je bila da populariziramo elektronsku glazbu na ovim prostorima. U tome smo i uspili jer jedno vrime od '97. do 2002. smo dominirali. Svi su išli na partije i bili smo prava Techno zemlja. Onda su došli neki novi mediji, koji su ignorirali glazbene emisije i počeli prodavat glupe showove tipa BB gdje su stanari redovito slušali narodnjake i danas sumo tu di jesmo. Oni su direktni krivci za današnje stanje. Mediji su oglupili Hrvatsku! Novi mediji.

Tvoji albumi?
Izdao sam 2 miksana CDa. Prvi hrvatski techno/techhouse miks DJ Pero FH- Live DJ mix @ Aurora je izašao 2002. a drugog sam snimio 2 godine poslije. Naravno da se kroz njih vidi sazrijevanje, ali mislim da bi triba uskoro izbacit novi pa bi se tek onda vidilo. Muzika je dosta napredovala, razvila se u svim smjerovima. Ima puno smeća, ali i super stvari. Pokušavam odabrati najbolje od svega.
Što smatraš svojim najvećim uspjehom u DJ karijeri?
Najveći uspjeh smatram to što klupska glazba više nije nepoželjna. Izborili smo se za svoja prava. Mislim da sam sudjelovao u tome i ponosan sam na to. Mislim da je simbioza mene i Aurore izvukla i mene i klub iz anonimnosti. Aurora je bila poznata samo lokalno kad sam tamo doša. Napravija sam par svjetskih faca, to se zaredalo, fantastični partiji o kojima su ti DJi pričali svugdi po svitu, što je proslavilo Auroru u svjetskim razmjerima, a i meni je donilo dio te popularnosti.
U subotu sviraš u Mastersa - New Sound of Underground. Što je to "underground"?
To je živa sprdačina. Mislim naziv. Svi to koriste danas, pa sam odlučio da i ja kao budem dio tog undergrounda. Meni je bitna muzika, a nikakvo etiketiranje me ne zanima. Imate likova kojima je sve komercijala, pa i ovo što ja radim. U njih je sve komercijala što sluša više od 5 ljudi. Znam takve još od pankerskih dana. U svim đirevima i vremenima, oni su uvik isti, a qurca ne razume o glazbi.
Misliš li da bi Split trebao podignuti spomenik Nikoli Tesli?
Po meni je Nikola Tesla najveći znanstvenik ikad! Njemu nije potreban spomenik. Njegov spomenik je svaka žarulja, svaki elektromotor, di god da se okrenemo. Uostalom, bez njega ne bi bilo ni "muzike na struju".

A za one koji posjeduju brzi internet i imaju viška vriemena, kliknite na Pero Fullhouse - Live @ Warehouse show [160107], Perin najnoviji miks (165:25 minuta) nastao 16.01.07. na Fesb-ovom radiju.

A za one bez brzog neta, valjda imate još vremena osvojiti ulaznicu ovu subotu za New Sound of Underground u Master's-a. Sretno ;)


pripremio: Pile