Emocija za Arsena

24_05_2016  |  Autor: Karmen Širović  |  Foto: Jelena Katavić
Emocija za Arsena

Koncert Split Arsenu još je jedna potvrda Arsena Dedić kao glazbenog poete, skladatelja riječi, autora koji je kroz stihove djelovao kao sociolog, filozof, povjesničar, kroničar…

Split Arsenu – Matija Dedić i gosti, koncert kao svojevrstni hommage jednom od najvećih hrvatskih kantautora Arsenu Dediću, održan je 22. svibnja u splitskom Hrvatskom narodnom kazalištu.

Koncert emocije

Tijekom dva i pol sata koncerta emocije za velikog interpreta, poetu i glazbenika, koji je preminuo u kolovozu prošle godine, dodatno su bujale i s obzirom na to da se posljednji zajednički nastup oca i sina, Arsena i Matije Dedića, dogodio upravo u Splitu prije godinu dana. Eklektično koncipiran koncert, u smislu odabira Arsenovih djela, ali i izvođača koji su ih iznijeli u aranžmanima karakterističnim za njihove glazbene stilove, najbolji su odraz kompleksnosti Arsena kao umjetničke ličnosti.

Djela ovog šansonijerskog romantika već su za njegovog života postigla bezvremenost pa ne začuđuje što i dalje djeluju inspirativno na razne profile umjetnika. Večer je otvorila Uršula Najev uz Film Noir, alternativni pop-rock bend iz Splita, koji su pjesmu Vraćam se donijeli u življoj obradi uz naglašenu ritamsku sekciju. Unatoč zanimljivoj obradi, bend je previše nadglasao pjevačicu, čije su vokalne i interpretativne sposobnosti došle do izražaja uz pijanističku pratnju Matije Dedića u izvedbi pjesme Kuća za ptice.

Glasnik očeve glazbe

Matija Dedić te večeri bio je najzaposleniji izvođač i glasnik očeve glazbe, koju je izvodio solistički ili prateći za klavirom veliki broj ostalih izvođača. Matijin afinitet prema očevim skladbama koje su inspirirane filmovima ili su nastale za filmove otkrio je izbor djela koje je izveo, poput skladbe Glembajevi, isječak filmske partiture za film Antuna Vrdoljaka iz 1988., ili djela Moderato cantabile, inspiriranog istoimenim filmom Petera Brooka iz 1960., koju je Matija u zanimljivoj i kompleksnoj obradi odsvirao uz Black Coffe. Upravo je set pjesama Matije za klavirom uz članove ovog jazz sastava, basista Renata Švorinića i bubnjara Jadrana Dučića Čiću, bio na najvišem izvođačkom i aranžerskom nivou, što i ne začuđuje s obzirom na to da je riječ o vrhunskim glazbenicima koji imaju bogato iskustvo i u zajedničkom muziciranju. Set instrumentalnih obrada Arsenovih pjesama pokazao je da je njegova glazba i bez riječi puna poezije, baš kao i što je njegova poezija i bez glazbene podloge puna melodije.

Bezvremenski autor

Uz Black Coffie nastupili su i TBF-ovci, koji su odabrali pjesmu po svom điru i guštu. Simpatičnom i ležernom izvedbom pjesme Po glavi stanovnika pokazali su da ih s Arsenom povezuju i socijalno osviješteni tekstovi koji su komentar, kritika i kronika vremena i društva u kojem žive i stvaraju. Koncepcija programa prezentirala je Arsena i kao autora koji je u svojoj dugogodišnjoj i bogatoj karijeri stvarao za različite generacije pa i one najmlađe. Na to su nas podsjetile članice udruge Glazbeni talenti (Music Talents) iz Solina, koje su pod vodstvom mentorice Teane Kovačević pripremile pet pjesama, među kojima Himnu zadrugara i Bubamarac, a izvedbu su obogatile i simpatičnim koreografijama te kostimima. Tenor Vladimir Garić i sopranistica Antonija Teskera svojom izvedbom približili su Arsenovu glazbu klasičnoj, a naročito uspješnu interpretaciju ostvarila je Ana Opačak u izvedbi pjesme Kuća pored mora, duboko osjećajući svaku notu i svaki stih kao svoj. Tedi Spalato izveo je čak tri pjesme, među kojima i pjesmu Oblaci, koju je Arsen napisao posebno za njega, a kao gost iznenađenja pojavio se Petar Grašo, kojeg s Arsenom također povezuju glazbene suradnje.

Skladatelj riječi, terapeut i opijat

Ovaj koncert još je jedna potvrda Arsena Dedić kao glazbenog poete, skladatelja riječi, autora koji je kroz stihove djelovao kao sociolog, filozof, povjesničar, kroničar… Kao terapeut ili opijat za ranjene ljubavne duše… Svevremeni umjetnik koji je inspiraciju crpio iz svih mogućih vrela. Da se s Arsenovim djelima može eksperimentirati i na taj način otkrivati neke nove glazbene putove pokazala je i Sara Renar uvodom u pjesmu Odlazak, koju su zaokružili pjevači klape Iskon uz pijanističku pratnju Matije Dedića. Njihov spoj suvremenog i tradicijskog simbolički nas je još jednom podsjetio da Arsenova djela komuniciraju sa prošlosti, sadašnjosti i budućnosti, s glazbenicima svih profila i žanrovskih usmjerenja.

Oni koji su propustili ovaj koncert ili ponovno osjete žeđ za Arsenovom glazbom i stihovima, mogu proslaviti kantautorov rođendan 28. srpnja na koncertu koji će na Tvrđavi sv. Mihovila, u Arsenovom rodnom Šibeniku, održati Gabi Novak i Matija Dedić.