3. Human Rights Film Festival

12_06_2006
3. Human Rights Film Festival

Nakon središnjeg zagrebačkog događaja dvodnevna prezentacija Festivala održat će se u Splitu, 23. i 24. lipnja (petak i subota) u klubu Kocka. Projekcije započinju u 18 sati, a ulaz je besplatan. Filmski program obilježava raznovrsnost filmskih vrsta, žanrova i stilova.

Nakon središnjeg zagrebačkog događaja dvodnevna prezentacija Festivala održat će se u Splitu, 23. i 24. lipnja. (petak i subota) u klubu Kocka. Projekcije započinju u 18 sati, a ulaz je besplatan. Filmski program obilježava raznovrsnost filmskih vrsta, žanrova i stilova.

Pitanja ljudskih prava u središtu su pozornosti i aktivnosti brojnih organizacija, inicijative, a među njima je i Festival filma o ljudskim pravima koji u svoj fokus uzima temu ljudskih prava prezentiranu na platnu kroz različite filmske žanrove. Unatoč vrlo jasnoj orijentaciji i sadržajno vrlo preciznim odrednicama filmski program festivala prvenstveno je određen kvalitativnim kriterijima. Nakon središnjeg zagrebačkog događaja dvodnevna prezentacije Festivala održat će se u Splitu.
Petak, 23.06.'06.
TVORNICA ČIZAMA - 88'
/Režija: Lech Kowalski , Francuska 2000.
Film prikazuje postolare iz Krakowa koji poslu pristupaju kao punk-rokeri, žive prema vlastitim pravilima, ručno izrađuju čizme ujednačeno mašući glavama u ritmu glazbe omiljenih bendova. Dok se između pijanki, braka i ovisnosti o drogama bore za opstanak svojih malenih obrta, Kowalski razotkriva rastuću napetost u njihovom životu i olakšanje koje pronalaze u glazbi.



Film nas svojom crno-bijelom tehnikom vrlo brzo uvodi u njihov mikrokozmos, koji stvara vlastita pravila dok istovremeno ostaje dijelom sustava koji odbija.
Tvorac filma prati ovu malu skupinu obrtnika u njihovoj svakodnevici, čiji ritam određuju udarci čekića i pjevanje anarhističkih pjesama, a veze se isprepliću između igala za šivanje i igala za špricu. Korak po korak, proizvodnja napreduje, život postaje organiziran, a filmu je u drugom dijelu, kada se počinju osjećati promjene, vraćena boja.

OBRAZOVANJE SHELBY KNOX - 76'
/Režija: M. Lipschutz, R. Rosenblatt, S.A.D. 2004/
"Seks", kaže pastor Ed Ainsworth, "je ono što dva psa rade na ulici. Malo se bubnu i dahću, bum, bum, bum, a zatim svaki odlazi na svoju stranu. Tko od vas poznaje, u svojoj školi ili na fakultetu, mladiće i djevojke koji se ponašaju poput pasa i jednostavno se seksaju? Bolje vam je da niste među njima. Jer ako jeste, patit ćete - fizički, mentalno, emocionalno, duhovno i financijski."
Ovako čovjek zvan "Sex Ed" podučava skupinu teksaških adolescenata. Obrazovanje Shelby Knox je priča o sazrijevanju djevojke koja se uključuje u kampanju za uvođenje obaveznog seksualnog odgoja u srednje škole Lubbocka u Texasu. Iako srednje škole na tom području podučavaju da je apstinencija jedini oblik sigurnog seksa, Lubbock ima jednu od najvećih stopa maloljetničkih trudnoća i spolno prenosivih bolesti u čitavoj zemlji.
Shelby, pobožna kršćanka koja se i sama zaklela na apstinenciju do braka, neočekivano postaje zagovornicom obaveznog seksualnog odgoja te temeljito počinje mijenjati svoje političke i duhovne stavove...

PRISTOJNA TVORNICA - 79'
/Režija: Thomas Balmčs, Finska, VB, Francuska, 2004/
Kada zapadnjačke tvornice svoju proizvodnju premiještaju u zemlje gdje su troškovi niski, a uvjeti rada loši, uvijek se pojavljaju kulturološki i moralni problemi. Pojedini menadžeri tih kompanija, bilo zbog iskrene zabrinutosti ili zato što moraju poštovati želje ulagača i dioničara, pokušavaju pronaći ravnotežu između ostvarenja profita i društvene moralnosti.
Pristojna tvornica prikazuje upravo takav pokušaj finske Nokie, najvećeg proizvođača mobilnih telefona u svijetu, koja je poslala tim, na čelu s dvjema savjetnicama za poslovnu etiku, da ispita uvjete rada u jednoj kineskoj tvornici koja proizvodi dijelove za Nokiu.


Pratimo te dvije žene, zaposlenicu Nokie iz Finske te savjetnicu iz Velike Britanije, za vrijeme njihovog posjeta kineskoj tvornici. Redateljev izravan snimateljski stil nemilosrdno bilježi nelagodu britanskih menadžera, koji hodaju po tankoj žici između profita i zakona, dok zaposlenice tvornice svakoga dana za manje od minimalne nadnice sastavljaju punjače za mobitele. Nakon trogodišnjeg istraživanja o temi, redatelj Thomas Balmčs prati istragu ovih dviju žena.


Subota, 24.06.'06.
STAV SKINHEADA - 90'
/Režija: Daniel Schweizer, Francuska, Njemačka, Švicarska 2003/
"Ne razumijem kako se netko može priključiti pokretu skinheada i istovremeno biti rasist. Na kraju krajeva, skinheadi izvorno potječu s Jamajke", kaže jedan od predvodnika glazbenog stila "ska", s kojim su skinheadi bili povezani od samog početka.
Njegove riječi najbolje opisuju jedan od mnogih paradoksa u vezi s pokretom koji većina ljudi automatski povezuje s nasiljem i simpatiziranjem neonacizma.
Stav skinheada je glazbeno putovanje na kojem, prateći Karole i njezino društvo, upoznajemo suvremene mlade skinheade. Redovito ih susrećemo na koncertima ili međunarodnim skupovima, od Francuske do Velike Britanije, od Njemačke do Skandinavije pa sve do SAD-a.


Stav skinheada nudi ključ za razumijevanje i otkrivanje pokreta mladih te njegove paradokse. Krećući se na marginama, bolno svjesni nedostatka budućnosti, tvrdoglavi u želji da žive drugačije, da prežive i pokažu obzir jedni prema drugima - zbog čega ih neki smatraju posljednjim "herojima radničke klase".

KUGA - 105'
/Režija: Greg Hall ,Engleska 2004./
Kuga, višestruko nagrađivan dugometražni prvijenac mladog britanskog redatelja Grega Halla, je ulični film o opasnostima urbanog uličnog života u 21. stoljeću: vikend pun adrenalina i tulumarenja, droge i nasilja u multikulturalnom središtu Londona, prikazan je iz perspektive četiriju prijatelja, pripadnika etničkih manjina.


Smješten u kontekst londonskih stambenih četvrti, policijskih patrola i uličnih grafita, Kuga prikazuje jedan vikend u životu četvorice prijatelja, prateći ih u njihovim uobičajenim aktivnostima - posjećuju prijatelje, puše, piju, kruže gradom, ganjaju komade i upadaju u nevolje. Ovaj originalan film, snimljen uz minimalne troškove, priča je o okruženju u kojem je Greg odrastao, ispričana iz prve ruke. Greg je pokazao inovativno redateljsko umijeće sa zrelošću istinskog talenta. Pridodamo li tome odličan nastup mlade glumačke ekipe te opaku hip-hop glazbu u filmu, Kuga opravdava naslov "izvanrednog postignuća", što je uočeno na 10. Sarajevo Film Festivalu (2004.) gdje je Mike Leigh ovom filmu dodijelio prvu stipendiju Fondacije Katrin Cartlidge.

KOSOVO - 60'
/Režija: J. Barrett, M. Mok, M. Ooms, Nizozemska 2003/
Most koji od 1999. godine dijeli grad Mitrovicu razdvaja albansku većinu od srpske manjine. Kroz priče četvero mladih ljudi upoznajemo poslijeratno Kosovo. I Albanci i Srbi pričaju o tome kako je rat utjecao na njihov život, uvode nas u svoje domove i pokazuju nam svoj život.


Glazba u filmu pomaže nam da ove mlade ljude vidimo u realnom svjetlu, u čemu je ekipa filma Kosovo/a zaista uspjela. Film je vrlo važan iz nekoliko razloga, ali se ponajprije ističe sposobnost redateljica da razotkriju realnost života u poslijeratnoj zemlji, prisutnost problema, ali i nade da će upravo te probleme jednoga dana riješiti mlađi naraštaji. Kosovo/a je prikazan na mnogobrojnim filmskim festivalima diljem svijeta.

napisao: splitski.portal
foto: humanrightsfestival.org