Uređenje središnjeg dijela Rive

26_03_2005
Uređenje središnjeg dijela Rive

Puno medijske prašine ovih zadnjih mjeseci donio je projekt <em>''Uređenja i urbane opreme središnjeg dijela splitske Rive''</em> - Rive koja je nama svima jako bitan dio životnog prostora! Po našoj anketi više od 50% ljudi nije zadovoljno pobjedničkim rješenjem! Predstavljamo vam, naše favorite - 3. nagrađene...

Puno medijske prašine ovih zadnjih mjeseci donio je projekt ''Uređenja i urbane opreme središnjeg dijela splitske Rive'' - Rive koja je nama svima jako bitan dio životnog prostora! Po našoj anketi više od 50% ljudi nije zadovoljno pobjedničkim rješenjem! Predstavljamo vam, nama najdraže - 3. nagrađene...

* * *

Riva je duša Grada. Mozak, srce i mišice daju mu druga mjesta, a Riva mu daje dušu. Duša nosi tugu i radost sastanaka, ljepotu u smiraj dana, šetnju prve ljubavi, jutarnju kavu u zimskom suncu i susret ostarjelih prijatelja. Na Rivi se događa povijest: skupovi, govori, prosvjedi i proslave. Samo se na Rivi mogu održati i najveći i najmanji sastanci. Čovjek koji stoji na Rivi, na jugu vidi spoj neba i mora i u svojoj svijesti spaja kopno, more i nebo, tajnu postojanja, beskraj daljine i smisao visine.
I prebrzo i pregrubo promijenio se život Grada. Riva se nije promijenila kao Grad, ali u nepoznatom je gradu samoća još teža. Putnike su oteli automobili i zrakoplovi, omladinu podrumi, povijesne događaje televizija, a ljubavnike vrijeme. Novi Grad očajnički traži dušu, a nju mu može dati samo Riva. Možda se neke stvari ne mogu, a neke možda i ne treba vratiti. No ostalo je dovoljno onoga što nas čini posebnima, a još je više posebnoga koje moramo postati. Europa kuca na vrata, a Split mora ostati Splitom. Nova Riva treba sačuvati sve što je bilo i prigrliti sve što treba biti. Nova će duša zadržati staru plemenitost i prihvatiti novu mladost.


Prostor za sva četiri godišnja doba
Riva nema početka ni kraja. Na početku je kraj i na kraju je novi početak. Šetnja gore - dolje, s čestim susretima i zaustavljanjima, koje djeca teško podnose, odaju Felinijevsku toplinu, poznate slike mladosti i željenu sliku starosti.
Iako ovaj prostor živi zajedno i neprekidno čitavu godinu, tema uređenja je, u traženju pravog pristupa, varirana u četiri kompozicije oslonjene na prevladavajući utisak.


Ljeto - u sjeni Lučke kapetanije osvježenje i prvi susret
Istočni - uvodni dio formira se oko KRISTALNE PALAĆE, svojevrsnog turističkog, ugostiteljskog, kulturnog i zabavnog sadržaja. Ovaj paviljon svojom staklenom ovojnicom, definira volumen, unutar kojeg se mogu komponirati poslovni sadržaji u harmoničnom odnosu s naglašenim "zelenim hall-om" i upravo ovakav, transparentni prostor, konačno definira, nikad uspostavljeni odnos, Lučke kapetanije s Palačom. U ovoj točci putnik susreće povijesnu jezgru. U nju dolazi i iz ove točke, putuje dalje. Ovdje su sve informacije, odmor u hladu, zabava zimi i ljeti, restaurant-i a la carte, tematske izložbe i promocije, video i kino projekcije...... Ona sama svojevrstan je video display.
Projektirani volumen paviljona otvara pogled na jugoistočnu kulu, koja prijedlogom uređenja postaje viša i približava se svojoj punoj - izvornoj visini. Ovim postupkom rješenje sugerira oslobađanje istočnog zida Palače i uređenje Hrvojeve ulice s jasnim programskim zahtjevom vraćanja autentičnog kontakta s terenom. Na ovom - novom platou - Trgu brončanog modela Grada - očekujemo uspostavljanje novih - kvalitetnijih prostornih odnosa. Povećani ugostiteljski sadržaji na otvorenom, kompenzacija su za one koje projekt ukida ispred južnog pročelja Palače uspostavljajući funkcionalnu ravnotežu u doživljaju ukupnosti.


Jesen - tišina i smiraj
Pred Palačom - potez Kellerovih kuća i "nova riva" Mandrača u okrilju Gata Sv. Nikole, od obale Lazareta pa sve do Maloga mula... Od broncom označenog carda - ulaza u podrume, do Voćnog trga.
Prije nasipanja nove Rive bijaše to njen najljepši dio. Ovdje kao da su se susrela vremena u sretnom zagrljaju. I sada se stariji sjećaju pogleda na opuštena jedra jedrenjaka pred gradskim pročeljem. Nova riva nastala 54. godine kao da je udaljila brodove od ovog priveza. Pa, ako više i nema starih jedrenjaka ima ljepote u suvremenim plovilima i oni će vratiti Splitu, na drugi način, stari sjaj. Možda i razmaženi gost traži mali odmak od vreve i žamora pa je dobro postojeći travnati cvjetnjak preurediti u MEDITERANSKI VRT. Tako stvoreni privid odjeljivanjem i zaštita privatnosti s jedne strane na drugoj čini mogućim realizirati ideju autentičnog vrta eteričnog bilja, ružmarina, lavande, mirte, kadulje, cikasa, palmi, pitospore, planike i dr.
Prema Palači, zagrljen mediteranskim vrtom, projektiran je PROSTOR ZA SVAŠTA. Kamena površina, jasne forme obrađena zubačom, dobiva ugrađena ležišta za suncobrane u pravilnim rasterima, a oni u zimskom periodu bivaju zatvoreni brončanim poklopcem. Ovdje se mogu odvijati priredbe, modne revije, prigodne zabave, sezonske prodaje i ništa............... tišina i poneki mrav. To je mjesto gdje se igra, gdje smo na kamenom podiju prostora za svašta, okupili Žuveline brončane mrave oko lista vinove loze, kao jedinu likovnu intervenciju na čitavom prostoru. Ovdje se mogu i slobodno razbacati stolice.


Zima - zavjetrina i zaklon
Zimska Riva - je najzaštićeniji dio, aktivan i uporabljiv usred zime. On je vazda živi kutak, on je "tinel" naše Rive. Nije čudno što se ovdje nagomilalo mnoštvo "štekata". Čudno je što do danas nisu suvislo oblikovani, odmaknuti od pročelja Grada i postavljeni sa strogim ograničenjem na za njih, definirane obvezujuće površine. Ovdje, bez obveznog uređenja nastaje neprimjeren nered i mjesto za kič, nadahnut profitom. Zato ih oblikujemo kao podij, jednostavan i jasan s urezanim palmama i laganim osvježavajućim bijelim sjenilima, koji na sajlama dišu zajedno s maestralom. Ovaj segment Rive dajemo u privremenoj varijanti nemodificirane obalne linije i novoj, konačnoj verziji po prijedlogu autora ovog rada. Zašto nova linija? Njome se uspostavlja red, udaljava se more, dobiva dubina, ublažava utjecaj "garbinade" i što je posebno važno ostvaruje jasni prospekt od istoka prema Sv. Frani. Za ovaj dio Rive može se reći da je ona Tijardovićeva, šjor File i šjor Dane, ispod palmi, sa svjetionikom u daljini. Šentade su neizbježne. Izabrane se mogu pojavljivati u segmentima različitih dužina što nam je bilo važno, jer se tako mogu ostvariti različiti načini uporabe. Izrađene su od svijetle lijevane bronce u kombinaciji s nebojanim drvom. Konstrukcija sjenila na "štekatima" i odabrana rasvjeta je projektirana u bojanom metalu, sjajno srebrne nijanse, koji se najbolje i nenametljivo uklapa u postojeći ambijent. Odabrana osnovna rasvjeta izvedenica je iz klasičnog ferala, a niz koji prolazi čitavom Rivom, sjeverno od osi, ima konzolne nosače zastava za svečanosti i proslave. Središnji prostor, duž osi od krajnjeg istoka do fontane ostavljen je slobodan i prohodan. Ovo je temeljnica rješenja, osnovna poveznica različitih, a srodnih atmosfera i pretpostavka na kojoj se zasniva sav štimung i život Rive.


Proljeće - svježina
Fontana je neizbrisana slika. Koliko još mora proći da je vratimo pamćenju? Znamo da hrvatski umjetnici mogu ponuditi suvremenija rješenja veće kreativne snage. Znamo da prošlost ne smije biti rame za plakanje, već poduka i poticaj. Ovdje je ipak nešto drugo u pitanju. Fontana, kakva je bila, vrhunac je jedinstvenog urbanog zahvata, nedvojbene vrijednosti i značaja, toliko rijetkog u našem poimanju prava na oblikovanje sredine u kojoj živimo, da zaslužuje punu realizaciju. Prirodno je očekivati redizajn u dijelu kompozicije, koji može vrijeđati osjećaje građana, pa se preporuča od strane autora. Trg koji okružuje fontanu, mora svjedočiti o odnosu prema prošlosti, značaju mjesta, ali i odašiljati poruku, uredimo svoj dom s ponosom za naraštaje koji dolaze. Sigurno je da više ne smiju u točki kulminacije najvrjednijeg gradskog prostora, carevati automobili, taxi i hladnjače ribarnice. Sada je ovaj prostor u cijelosti očišćen i popločan pločama velikog formata jednakih stranica. Središnja kompozicija fontane je simbol ponovnog rađanja i života kojeg simbolizira voda u vječnom kruženju. Novo utvrđeni odnosi ne podnose preklapanje vertikala fontane i zastave pa je neophodno zastavi naći novo mjesto. Split ima visokovrijedni prostor grebena - nekadašnjeg veslačkog kluba Gusar za postavu i dizajn glavnog gradskog barjaka s hrvatskim stijegom. Ovo će biti atrakcija i posebnost Splita. Nema grada kojeg krasi državna zastava u fokusu luke, izrasla direktno iz mora. Split ima na to pravo. On je carski grad.
Čišćenje trga ispred Prokurativa se moglo postići zahvaljujući rješenju podzemnog parkirališta (130 parkirnih mjesta), okretištu i autobusnom stajalištu na Matejuški, te profilu Trumbićeve obale , koji ima širinu za interpoliranje silazne i ulazne rampe garaže uz zadržavanje punog presjeka urgentne prometnice. Garaža istovremeno rješava javni WC izgubljen na lokaciji parka Matejuške. Ovaj prijedlog bi dao površinu nužnu za povremene programe na koje je Split naviknut i redovito se obnavljaju. Ovim prijedlogom formira se svečani prostor pred crkvom Sv. Frane i posebno štovanog Sv. Ante, koji se u njoj slavi. Veličinu dobivenog prostora humanizira tema okupljališta mladih. To je skup kamenih klupa urezanih imena gdje i dalje očekujemo dogovorene susrete.
"Čekat ću te kod Mare"

* * *
Screen shotove projekta: pogledajte u našoj fotogaleriji!
Projekt detaljno (3000x1500): 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9

Autori: ZORAN DANILOV d.i.a., VJEKO IVANIŠEVIĆ d.i.a., NIKO MRČIĆ d.i.a. svi iz Splita,
Suradnik: Marin Tudor d.i.a.
Obrada: Darko Rom, Ivo Kraljević, Rid Ruščić


* * *
Više o pobjedničkom i svim ostalim projektima koji su sudjelovali u natječaju saznajte na: OVOM LINKU! A dali ćemo dobit Rivu bez zidića uz more, stepeničastog prilaza kao zagrebački Jarun, futuristički sređenu, bez svog prepoznatljivog dalmatinskog štiha - ipak će na kraju odlučiti oni koji nas ''male'' ljude ništa nepitaju... ;)